Water voor iedereen - Reisverslag uit Calcutta, India van Sander - WaarBenJij.nu Water voor iedereen - Reisverslag uit Calcutta, India van Sander - WaarBenJij.nu

Water voor iedereen

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

18 Oktober 2007 | India, Calcutta

De trip zit er bijna op. Momenteel zit ik weer op de plek waar ik een klein maandje geleden begonnen ben. En gek genoeg met hetzelfde weer..regen!! De hele maand alleen maar zon gezien alleen hier in dit stadje. Het schijnt aan mij te liggen want volgens Karen (een engels meisje die hier vrijwilligerswerk doet en in hetzelfde guesthouse zit) was het de rest van de maand droog geweest.

De laatste week was weer net zo mooi en boeiend als de vorige weken. Op elke plek doe je wel weer nieuwe ervaringen op en ontmoet je nieuwe mensen.
Het vorige berichtje eindigde in Pushkar dus laat ik daar nu maar mee beginnen.
De vrijdag is een shop-dagje geworden. Pushkar schijnt zowaar nog goedkoper te zijn dan andere plekken in India en tja...we blijven Nederlanders dus een goede plek om wat spulletjes te kopen. Soms was de prijs zo belachelijk laag dat het niet eens de moeite waard was om af te dingen. Pushkar is een mooi stadje wat tussen de bergen ligt. Het is er wel erg toeristisch, maar een paar dagen te blijven is het dus echt geen verkeerd plekje.

Na Pushkar zou de volgende bestemming Varanassi moeten zijn en we wilden proberen daar zo snel mogelijk te komen. Directe verbinding was niet mogelijk want het ligt een behoorlijk eindje van Pushkar af en Pushkar is een klein plekkie. We gingen dus met een lokale bus naar Jaipur waar we al eerder waren geweest. Er zou elk half uur een bus moeten vertrekken en we waren op het busstation tegen 9.15. Maar ja India zou India niet zijn als we niet tegen 9.45 een bus vonden die vervolgens een klein uurtje later pas vertrok. Uiteraard deed deze bus er ook langer over dan we hadden verwacht dus in de loop van de middag kwamen we aan in Jaipur. Daar gelijk geprobeerd een treinticket te halen naar Varanassi. Helaas was de trein voor die dag al helemaal vol en konden we een ticket krijgen voor de volgende dag. Geen gewone ticket maar een ticket voor de "waiting class". We hadden allebei echter geen flauw idee of we nu de trein in konden of niet, maar volgens het mannetje zou het allemaal wel goed komen. We besloten dus maar om op zoek te gaan naar het guesthouse waar we zo'n 2 weken geleden ook waren. We hadden daar een Indier ontmoet met de naam Sameer die ons toen naar het Tiger Fort had gebracht en waarbij we ook in de rickshaw hebben mogen oefenen. "Toevallig" kwam Sameer net de hoek om toen we naar hem op zoek gingen. Echt wel grappig want er zijn 100'en zoniet 1000'en rickshaw drivers in Jaipur en net de kerel die wij zoeken komt de hoek om! Het was leuk om weer terug te zijn in het guesthouse waar we al eerder waren geweest. Vooral de Indiers daar vonden het helemaal geweldig dat we nog een keer langs kwamen. Ze waren wel teleurgesteld dat we de dag erop alweer weg zouden gaan. Het was namelijk het einde van de Ramadan en dat wordt hier groot gevierd. In de avond zijn we nog een keer naar Tiger Fort geweest. Het uitzicht vanaf een berg over de hele stad blijft waanzinnig.

Zondagochtend een vrolijke boel in het guesthouse door het einde van de Ramadan. Verschillende hapjes geproeft. Het meeste was zoet, dus lekker! In de middag naar het treinstation om is te kijken wat die waiting list precies inhield en of we de trein in konden. Na een paar keer doorgestuurd te zijn van het ene mannetje naar het andere mannetje kwamen we bij een kerel terecht die naar ons ticket keek, er 2 nummers op schreef en ons vertelde dat we van de waiting list afwaren! Mooi dus. Op het station weer een tijdje op de trein moeten wachten. Het station blijf ik een bijzondere plek vinden. Overal liggen mensen te slapen en er lopen veel bedelaard en bedelende kinderen rond. Wel triest om te zien.
De treinrit verliep prima. We zaten bij wat Indiers die het helemaal verbaasd waren dat Anoek raakte en ik juist niet. In de trein liepen er verder een hoop politiemensen rond en moesten we zeker 3 keer onze naam, adres en handtekening invullen. Toen we de derde keer maar is vroegen waarom was het antwoord dat "dat veiliger was".

De volgende ochtend in Varanassi aangekomen en daar 2 Tjechen ontmoet. Samen met hun een rickshaw opgezocht om op zoek te gaan naar een guesthouse. Het duurde even voor we er waren want halverwege ging de band van de rickshaw kapot en moesten we even wachten voordat die gemaakt was. Uiteindelijk een goedkoop guesthouse gevonden met een wat armoedige kamer, maar in ieder geval een bed en soort van toilet dus dat is genoeg! 's Middags opzoek gegaan naar de ghats, de heilige rivier (toch?) van India. Mensen gebruiken het water voor alles. Ze wassen zich in het water, ze wassen hun kleren in het water, ze gebruiken het als toilet en tevens zijn er 2 "burning ghats" te vinden waar overleden mensen worden verbrand en vervolgens het water in worden geknikkerd. Wel bizar om te zien, maar niet shockerend wat ik eigenlijk wel had verwacht. In de meeste gevallen zijn mensen "vrolijk" en wordt er muziek gemaakt en gedansd. Je ziet een stuk of 4 plekken waar overleden mensen op wat hout in brand worden gestoken. Er staat dan iemand bij om te kijken of alles goed verbrand. Vervolgens wordt de as en de botten in het water gegooid. Er zijn ook overleden mensen die niet worden verbrand, maar met wat stenen het water in worden gegooid. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij kinderen, heilige mensen en mensen die zijn omgekomen door een ongeluk of ziekte. Hun ziel is zuiver en hoeft daarom niet verbrand te worden. Als er iemand overleden is mogen vrouwen van die familie niet bij de crematie aanwezig zijn. Een flink aantal jaar geleden was er namelijk een vrouw geweest die zo emotioneel werd dat ze het vuur in was gesprongen. Nu vinden ze dus vrouwen te emotioneel om aanwezig te zijn. De crematies gaan dag en nacht door en op een afstandje kan iedereen kijken, foto's maken is echter verboden.
De dinsdag hebben we wat meer van de stad Varanassi gezien. Een ontzettend drukke stad met een heleboel verkeer en winkels. Verder ook een stad waar je makkelijk kan verdwalen, omdat er overal gangetjes en wegen zijn. Verder ook de 2e burning ghat gezien. Deze was groter dan de eerste en wel wat shockerender. Op de plek waar bijvoorbeeld het as van de overledene in het water werd gegooid staan een aantal Indiers in het water om te kijken of er toevallig nog goud en zilver of iets dergelijks tussen zit. Best bizar om te zien. In het guesthouse hebben we wat Nederlanders ontmoet en met hun en de Tsjechen zijn we 's avonds uit eten geweest. De Nederlanders gingen richting Nepal en Anoek was van plan een dag later ze achterna te gaan. Waarschijnlijk zit ze dus nu in de bus op weg naar Nepal.

Woensdag was mijn laatste dagje in Varanassi. Ik had al een treinticket richting Calcutta die 's avonds zou vertrekken. De woensdag zelf hebben we niet zoveel bijzonders gedaan. Het is wel balen als je ziet dat een groepje zich vol enthousiasme opmaakt om richting Nepal te gaan terwijl je zelf weer terug moet. Op het station aan iemand gevraagd wanneer en waar de trein kwam. Antwoord was "misschien 17.30, misschien 18.00, misschien perron 6, misschien ook nummer 7. Na wat wachten kon hij mij vertellen waar ik moest wezen. In de trein zal ik toevallig bij allemaal andere backpackers. Een groep meiden uit Spanje en stelletje uit Japan. Voor Indiers bizar om zoveel buitenlanders bij elkaar te zien. Er kwam dan ook regelmatig een Indier even 10 minuten naar ons kijken. Donderdagochtend aangekomen in Calcutta en een taxi genomen naar het guesthouse waar we een maand geleden begonnen zijn. In het guesthouse Karen ontmoet die hier vrijwilligerswerk doet en waar we een maand geleden ook veel mee hebben opgetrokken. Foto's en verhalen uitgewisseld en nu dus even een internetcafe in. Ik heb al een deal gesloten met taxi-driver die me morgen ophaalt om me naar het vliegveld te brengen. Hij zet z'n taxi vlakbij het guesthouse neer om daar te gaan pitten. Ik kan hem dan tegen 4.15 wakker schudden en dan brengt die me voor een prikkie weg.

Nog een avondje hier in India dus. Zal nog maar ff een keer het Indische eten uitproberen want daarna ga ik weer aan het westerse voedsel en de winegums.
Zal proberen om zo snel mogelijk foto's op de site te zetten!

PS ELRIK EN LINDA
Heb aardig wat foto's geschoten hoewel Anoek er veel meer maakt. Geen idee hoeveel eigenlijk maar Linda wil vast wel weer helpen met plakken :)

PS EEFJE
Ben benieuwd wat je nu weer hebt uitgevreten :)

PS PETERR
* Het dier hebt een auto-rickshaw te heten. In sommige steden gebruiken ze ook kamelen en olifanten in het verkeer
* Je moet je bestelling opschrijven omdat er een mannetje (die blijkbaar wel kan lezen) dan kan uitrekenen hoeveel je moet betalen. De mensen die de bestelling opnemen moeten vaak een goed geheugen hebben. Niet altijd want soms krijg je ook heel wat anders

• 18 Oktober 2007 - 11:55

Annemarie:

Heej Sander,

wat een prachtig en indrukwekkend verhaal weer.Het zit er al weer bijna op he!!wat gaat dat toch vlug.Geniet nog even van je laatste dag.En ik zie je weer op de Rutenberg.
    Groetjes Annemarie

• 18 Oktober 2007 - 14:31

Fiona:

Hoi Sander,
    Wat een belevenis he!!!
    Ik wens je een goede terugreis en kijk erg uit naar de foto"s.
    Liefs Fiona

• 18 Oktober 2007 - 15:48

Lejo En Paulien:

Ha Sander,
    Wij zagen al op Anoek d'r site, dat jij met de trein weer naar Calcutta was gegaan en dat zij naar Nepal gaat. Maar wel fijn, dat jullie zoveel gezien hebben. En we kunnen ons voorstellen, dat het even slikken is als je terug moet, terwijl iedereen plannen maakt. Maar ja, voor jou was het vakantie en voor Anoek een wereldreis.
    Sander, goede reis terug en we horen je verhalen graag.

• 18 Oktober 2007 - 19:11

Freek En Geesje:

hoi Sander
    Je geeft weer een zeer beeldend verslag van je belevenissen. Zo'n verbrandingsritueel moet wel bizar zijn. Jammer dat het er voor jou al weer op zit, maar leuke dingen lijken nu eenmaal sneller te gaan. Het moet in elk geval een geweldige ervaring zijn geweest. We wensen je een goede reis terug naar ons landje.

• 19 Oktober 2007 - 10:38

Joop:

Ha Ik vind het fijn dat je weer terug komt. Want het trainingskamp van Argentinie zit er weer op, en ze willen Brazilje inblikken!

• 19 Oktober 2007 - 11:04

Joke En Rien:

Hoi Sander,
    Wij maken ons op om je op te halen van Schilphol. Da's leuker dan je wegbrengen.Je hoofd zal vast helemaal vol zitten met al die bijzondere ervaringen. Moet je helemaal van afkicken als het leven hier weer zijn gewone gang gaat.Maar ja, er moet weer geld verdiend worden! We zullen je winterjas meenemen, want na vier weken India, zal de temperatuur je wel tegenvallen. Tot zo.

• 20 Oktober 2007 - 05:48

Jolanda En Marjorie:

Hey Sander!

Welkom terug en bedankt voor je fantastische verhalen! We hebben er van genoten. Je zou er een boek van kunnen maken, man. Je schrijft echt heel goed!

We hopen je snel in het 'geurige' Wichmond te zien, haha!

Groetjes, Jolanda en Marjorie