Het leven in India - Reisverslag uit Pushkar, India van Sander - WaarBenJij.nu Het leven in India - Reisverslag uit Pushkar, India van Sander - WaarBenJij.nu

Het leven in India

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

12 Oktober 2007 | India, Pushkar

Deze keer een update vanuit Pushkar. Weer wat richting het oosten, want uiteindelijk moeten we / ik weer uitkomen in Calcutta om weer terug te vliegen naar Nederland.

Dinsdag 9 oktober hebben we de hele dag doorgebracht in Jaisalmer. Het is denk ik de mooiste stad die ik ooit gezien heb. Echt een stadje in het midden van de woestijn. Wel erg toeristisch want er zijn veel backpackers die er komen om een paar dagen een kameel op te gaan. Maar ja op de een of andere manier heeft het stadje wel wat en had ik er ook rustig een hele week kunnen doorbrengen. Het internet was er wel erg traag, maar ja je kan niet alles verwachten in de woestijn. Dinsdagavond maar weer is bekeken wat de volgende stop zou zijn. Ik wou het heel graag naar het noorden voor de "closing of the border" dat schijnt een geweldige show te zijn tussen Pakistan en India. Maar helaas was dat vanuit Jaisalmer een beetje moeilijk en als je nog maar een weekje hebt moet je toch keuzes gaan maken..
We zijn (wederom) met een slaapbus naar Pushkar gegaan. Dit keer een busrit van ongeveer 12 uur. Weinig kunnen slapen in de bus. We zaten bijna achterin de bus en helemaal achterin zijn wat stoelen waar elke Indier zich voor een goedkoop prijsje kan nestelen. Dit keer hadden we het getroffen met wat Indiers die vrij luid een discussie aan het voeren waren. Midden in de nacht werden we er in Asjmer uitgegooid. Pushkar is een heilige stad waar geen bussen en rickshaws mogen komen. Uiteraard stonden er wel wat rickshaws te wachten die ons naar Pushkar wilden brengen. Ze konden misbruik maken van onze situatie en er dus belachelijk veel geld voor vragen. Nou ja..belachelijk veel voor hier dan, uiteindelijk kost het nog geen drol.
Rond een uur of 6.00 kwamen we in Pushkar aan en zijn we maar gaan pitten.
In de middag Pushkar doorgelopen. Zodra we het guesthouse uitliepen kwamen we erachter dat we ons midden in een drukke winkelstraat bevonden. Erg grappig want daar hadden we 's nachts natuurlijk niets van gemerkt De stad blijkt lang niet zo heilig te zijn als je zou denken. Aan bier komen e.d schijnt geen probleem te zijn, tis hooguit wat duurder dan op andere plekken. Het geloof en het geld wat daaraan verdiend kan worden loopt hier erg door elkaar heen. Ze zeggen of doen allemaal dat ze hartstikke gelovig zijn maar als je niet uitkijkt douwen ze je wat bloemen in je handen en dan kan je betalen! Verder zijn er ook hier een aantal "burning ghats" te vinden waar Indiers lijken in kunnen gooien. Alvast een mooi voorproefje dus op Varanassi, die daar om bekend staat. In Pushkar een Indier tegen het lijf gelopen die student was in Pushkar en ons een aantal tempeltjes heeft laten zien. Er blijft nu eindelijk wat hangen van dat hindoeisme, ze hebben ook zo veel verschillende goden, je gaat echt alles door elkaar halen. Hij bracht ons ook naar een tempeltje op een berg waar een mannetje leefde tussen de apen en de bijen. Hij kwam aan eten via mensen die de tempel bezochten en had dus verder een behoorlijk zorgloos leven. Erg leuk om te zien en mee te praten. Daarna ergens wat gegeten en weer terug gegaan naar ons guesthouse. Vandaag hebben we nog niet echt plannen, ik wil kijken hoe we vanuit hier naar Varanassi kunnen komen maar waarschijnlijk zullen we een stop moeten maken in Agra.

DE INDIERS:
Even wat kort over de mensen die hier leven. Langzaam begint namelijk alles wat vreemd is normaal te worden terwijl je tijdens de eerste dagen alle Indiers loopt aan te gapen. Dat geeft trouwens niets want alle Indiers gapen ons ook aan. De mensen hier hebben een aparte manier van werken. Ieder heeft zo zijn eigen taak en dat zorgt ervoor dat het soms allemaal een beetje krom lijkt. Als je bijvoorbeeld een fles water wil kopen bij een mannetje wat naast een koelkast staat dan kan je aan dat mannetje vertellen dat je een fles water wil. Deze roept dat vervolgens een ander mannetje aan de andere kant van de winkel die helemaal naar de koelkast komt lopen om de fles water te pakken. Vervolgens kunnen we dan betalen en wordt er weer een ander mannetje geroepen om het wisselgeld terug te geven.
Wel grappig om te zien en het zorgt er dus in ieder geval voor dat er voor iedereen werk is.
De meeste Indiers spreken redelijk goed engels, hoewel ze het meestal niet kunnen lezen of schrijven. Als we wat in een restaurant bestellen moeten we het vaak zelf opschrijven, daarna opnoemen zodat vervolgens snel naar de keuken gerend kan worden om de bestelling die is onthouden aan de kok doorgegeven kan worden. Het gebeurd dus ook wel is dat ik in plaats van water een cola krijg of andersom.
Ook moeten we wel eens een recommedation boek invullen. Het maakt ze dan echter niet uit in welke taal je dat schrijft omdat ze het toch niet kunnen lezen. Ze kunnen dan in ieder geval wel aan iemand laten zien dat er mensen in hun boekje hebben willen schrijven.

PRIJZEN PRIJZEN PRIJZEN:

Wat info over de prijzen die we moeten betalen hier in India.

VERBLIJF IN GUESTHOUSE:
Tussen de 150 - 200 roepies (budget). Dat is tussen de 3 - 4 euro per nacht.

ETEN EN DRINKEN:
Cheese toast: 30R - 60 cent
Cola: 20R - 40 cent
Water: 12R - 25 cent

OVERIG:
Bioscoopticket: 35R - 70 cent
Kameel safari 2 dagen: 1000R - 18 euro (inclusief eten en drinken)

Al met al is het leven hier dus echt niet al te duur. De tempels e.d die je wil bezichten zijn over het algemeen ook niet super duur. Wel zie je dat het verschil vaak erg groot is tussen wat Indiers betalen en wat wij moeten betalen. Het grootst was dat vooral bij de Taj Mahal. Wij moesten daar zo'n 15 euro voor betalen en mensen uit India betalen nog geen 0,50 eurocent! Best wel groot verschil dus!

HET VERVOER:
Volgens mij had ik dr al een keer wat over verteld, maar dat weet ik niet meer. In India doen de volgende vervoersmiddel een poging om mensen van A naar B te brengen.

RICKSHAWS:
Rickshaws zijn karretjes op 3 wielen met een mannetje voorin achter het stuur en een bankje waar plaats is voor 2 mensen. Maar als je wil ook best voor 3 of 4 mensen en als het echt nodig is dan kan je er ook gerust je hele gezin in proppen. Er zijn 3 verschillende rickshaws. We maken het meest gebruik van de auto-rickshaw. Een rickshaw met een motor dus. Verschillend van hoe heel het beestje nog is kan die een snelheid halen tussen de 20 en de 60 km per uur.
De tweede is de bike-rickshaw met daarin in plaats van een motor een mannetje op de fiets. Afhankelijk van hoeveel mensen er achter in zitten wordt de snelheid bepaald. Tot slot de simpele Rickshaw waar geen motor en geen fiets bij zit, maar alleen een lopend mannetje. Deze zijn we alleen in Calcutta tegen gekomen. Het lijkt wel heel zielig maar ze vinden zich zelf helemaal niet zielig, het is immers voor hun de manier om geld te verdienen

BUSSEN EN TREINEN:
Er zijn genoeg bussen en treinen die je van A naar B kunnen brengen. Over het algemeen zijn bussen wat sneller dan treinen. Veel bussen en treinen rijden in de nacht. Geen idee waarom eigenlijk, maar dat zorgt er dus ook voor dat we vaak in de nacht van plek naar plek reizen. Voor de bus en de trein boeken we van te voren een ticket wat er dan voor zorgt dat je een bepaald zit nummer hebt. Je kan kiezen voor een "sleeper" (soort bed) of een gewone zitplek. We kiezen meestal de goedkoopste.

Tot slot zijn er ook nog taxi's waar ik alleen in gereden heb toen ik in Calcutta van het vliegveld werd opgehaald. Over het algemeen ook niet erg duur, maar rickshaw's zijn goedkoper dus gebruiken we die meestal.

Tot zover een wat algemeen berichtje dit keer over India.
Tot het volgende berichtje maar weer.

• 12 Oktober 2007 - 06:20

Anoek:

Hee san,

Goed verhaal en lekker duidelijk. Ik hoop dat de mensen die mijn site bezoeken hier ook effe een kijkje nemen dan hoef ik dit verhaal niet meer te schrijven.
    Ik moet wel zeggen dat ik het vervelend vind dat ik over een week zelf de lonely planet weer open moet slaan om uit te zoeken waar ik naar toe moet gaan,.... Waarom ga je eigenlijk terug??!!!
    Tja, zoals je gemerkt hebt gaat het leven van de reiziger niet over rozen maar iedere keer overleef je het wel.

Geniet van je laatste week!!!

Anoek

• 12 Oktober 2007 - 06:33

Anita:

Hoi Sander,
    Je krijgt de groeten van Anneke. Ze is inmiddels mijn coördinerend hoofd bij de Ambulante Ondersteuning. Soms kunnen de dingen raar lopen. De afgelopen dagen was het hier aangenaam nazomer weer. In contrast met "jouw"India heb ik gisteren genoten van een High Tea in de Walstraat. Prijzen zijn beduideld hoger dan bij jouw. Geniet nog van je laatste week en goede thuisreis.

• 12 Oktober 2007 - 06:58

Roland:

Hey Sander, je kunt wel reisgidsen gaan schrijven. Leuk verhaal weer. Geniet van je laatste week!!

• 12 Oktober 2007 - 07:48

Gerwin:

Hey Sanderman! Het klinkt weer als vanouds, je zit op je plek in 'dit soort landen'. Doe nog een paar leuke dingen de laatste week en kom maar weer met mooie verhalen terug. Groeten!

• 12 Oktober 2007 - 08:06

Elrik En Linda:

Tjonge wat vliegt de tijd zeg..heb je nog maar 1 weekje te gaan ondertussen. Lekker goedkoop is het daar zeker. Veel plezier nog de laatste week!We zijn erg benieuwd naar je foto's...hoeveel heb je er ondertussen al?

Groetjes Elrik en Linda

• 12 Oktober 2007 - 11:05

Lejo En Paulien:

Ha Sander,
    Heb net ook Anoek d'r verhaal gelezen. Samen maakt het een leuk geheel. Geniet nog maar lekker van je laatste week en doe Anoek de groetjes.
    Houdoe uit Udenhout.

• 12 Oktober 2007 - 11:26

Dennis ;):

Hey Sander, precies wat je broertje zegt, fantastische verhalen schrijf je! Je brengt alles duidelijk over, ik hoef al niet meer naar India en Ghana. ;) Ik lees jouw verhalen wel.

Binnenkort ff een biertje drinken ;)

Groeten je ex-overbuurjongen

• 12 Oktober 2007 - 12:07

Annemarie:

heej sander,

prachtig al die mooie verhalen over india...helemaal super.maakt mew erg nieuwsgierig moet ik zeggen. tjonge alweer je laatste weekje , wat gaat dat toch vlug..Geniet nog even zou ik zeggen.

groetjes annemarie

• 12 Oktober 2007 - 12:13

Joke En Rien:

Hoi Sander,
    Heerlijk om je verhalen te lezen. Krijgen bijna zin om ook naar India af te reizen.Lekker goedkoop is alles daar zeg.
    Vandaag is het "suikerfeest"van de moslims. Merk je daar nog wat van,of zitten alle moslims in Pakistan. Het is hier nu rustig herfstweer. Nog een weekje hard werken en dan gaan wij genieten van de vakantie. We wensen jullie nog veel mooie belevenissen toe en tot mails maar weer.

• 12 Oktober 2007 - 13:40

Elly En Ryan:

Hey Sander,
    Tja, je maakt wat mee in zo'n bijzonder land. Je beschrijft het geweldig en met humor. We horen het volgende week graag weer uit je eigen mond maar zouden je ook nog wel wat meer tijd gunnen om nóg meer te zien. Straks moet je weer hard werken hoor! Heb je al weer zin in de hollandse pot? Een lekkere bal gehakt of zo..... Hebben ze daar vast niet. Fijne week nog en big hug ook voor Anoek,
    doei, de boonsjes

• 12 Oktober 2007 - 18:24

Eefje:

Heey,,,
    Eindelijk kan ik eens schrijven(typen). Jah school hè...
    Het gaat best goed op school, ik heb tot nu toe 2 onvoldoendes.
    Er is iets heel spannends op school gebeurd: er is een leraar(mijn mentor) boos de klas uitgelopen en niet zomaar boos, neee hééél boos. Maar dat verhaal hoor je nog wel.
    Nouja je laatste weekje.
    Nog veel plezier dit weekje!!!
    Doe de groetjes aan Anoek..
    En veel xXx-jes van Eefje

• 12 Oktober 2007 - 19:47

Peter:

Yo Sanderman,
    Ik vind het wel slim wat die Indiers doen...voor elke taak een ander...wordt er ook niet moe van en da's toch waar je voor moet uitkijken...toch?? Vraagje, waarom moet je je bestelling opschrijven als ze het toch niet kunnen lezen?? dat hebt toch niet logisch?

Hoe zit dit??? ""Verschillend van hoe heel het beestje nog is kan die een snelheid halen tussen de 20 en de 60 km per uur"" Welk dier hebt dit????

""Veel bussen en treinen rijden in de nacht. Geen idee waarom eigenlijk??
    Het antwoord hierop geef ik als je weer thuis bent okay?

Wat vind je zelf van deze opmerking":
    ""Veel bussen en treinen rijden in de nacht. Dat zorgt er dus ook voor dat we vaak in de nacht van plek naar plek reizen""

• 14 Oktober 2007 - 17:53

Freek En Geesje:

Heel geweldig zoals je India beschrijft. De vriendelijkheid van de mensen, daar kunnen we in ons land echt iets van opsteken en dan dat vervoer, heel bijzonder en de manier van werken. Het aan het werk houden van de mensen is ook een kunst om hier een over na te denken. Geniet er nog lekker van de laatste week en groetjes aan Anoek.