Hop de kameel op - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Sander - WaarBenJij.nu Hop de kameel op - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Sander - WaarBenJij.nu

Hop de kameel op

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

08 Oktober 2007 | India, Jaisalmer

Weer een weekje verder in het mooie India. Wederom een hoop gedaan (ok niet soms ook niet) en een hoop mee gemaakt.

Dinsdagavond een week geleden kwamen we 's avonds op het gekke idee om naar Tiger Fort te gaan een mooi fort in Jaipur. We zaten in een guesthouse met alleen maar locals en geen andere backpackers. We konden echter goed opschieten met de rickshaw driver (soort taxi) en die wou ons er wel heenbrengen zodat we daar nog wat konden gaan drinken. Na eerst wat gegeten te hebben dus de auto-rickshaw in en op weg naar Tiger Fort, ongeveer een uurtje rijden. Eenmaal boven bleek echter dat het restaurant net de deuren had gesloten, geen drankjes dus. Het uitzicht was echter fantastisch, je kon de hele stad zien vanaf het fort en dat geeft 's avonds als alles donker is wel een mooi gezicht. Daarna weer terug gereden en hebben we beide geprobeerd om in zo'n rickshaw te rijden. Een rickshaw is een soort kar met een motor (auto-rickshaw), een kerel met een fiets (bike-rickshaw) een gewoon een Indier op de voet (rickshaw). Het was wel gaaf om in zo'n ding te rijden, ze kunnen best hard. Alleen rijdt alles hier door elkaar heen, heeft de persoon met de hardste toeter voorrang en rijden ze hier zoals in Engeland, dus aan de linker kant van de weg. Toch was wel gaaf om het gedaan te hebben.

Woensdag hebben we een ticket geboekt voor een slaaptrein (jawel) naar Udaipur "de witte stad". Voordat we het wisten had het guesthouse waar we verbleven al geregeld dat er een guesthouse in Udaipur was van "een vriend" waar we konden verblijven en we zouden gratis worden opgehaald. Vooral dat laatste is wel verleidelijk. De slaaptrein was ook dit keer wel weer een apart avontuur. Het wordt al wat gewoner, maar het blijft bijzonder. Toen we ons eenmaal genesteld hadden in een veel te klein bed met de backpack als kussen kwam de conducteur de kaartjes checken. En ja hoor...we bleken in de verkeerde coupe te zitten. We moesten een coupe verderop zijn, wij dus daarheen lopen maar een metalen deur blokkeerde onze weg. Dus de conducteur geroepen die vervolgens op de deur begon te kloppen en iemand probeerde te roepen die vanaf de andere kant de deur kon openen. Toen dat echter niet hielp begon de beste man te schoppen, eerst redelijk zacht maar toen dat niet hielp kwamen er een aantal fikse karate kick tegen de deur aan inclusief een achterwaardse trap. Na een kleine 10 minuten werd de deur door een wat verwarde Indier open gemaakt en konden we het juiste coupe in. Daar moesten we 2 Indiers wakker maken die in onze bedden aan het slapen waren.
Dit keer duurde de reis een stuk minder lang en in de loop van de ochtend kwamen we in Udaipur aan.

In Udaipur werden we al snel opgepikt en naar ons guesthouse gebracht. Een mooi guesthouse maar met geen enkele andere backpacker en zelfs bijna geen andere locals. We kwamen er later achter dat het guesthouse goed liep tot dat ze een paar jaar geleden uit de Loneley planet werden gehaald. Reden hiervoor was dat het guesthouse niet zo dicht bij het centrum lag. Sindsdien zijn er weinig gasten, wel sneu eigenlijk dat de Loneley Planet (een gids boek) zoveel invloed heeft. De middag hebben we wat sightseeing gedaan in Udaipur. We hadden echter een rickshaw-driver die alleen de woorden ja en nee en kom maar mee in het engels kon. Communicatie was dus wat moeizaam en hij kon ons niet zoveel vertellen over wat we zagen. Op zich ook wel grappig om mee te maken. 's Avonds hebben we beide behoorlijk veel gegeten in het guesthouse. Ik heb oa een mushroon pizza gehad, wel een zonder mushroom :) Omdat het een beetje een dode boel was in het guesthouse hebben we gelijk een busticket geboekt naar de volgende plek, Jaisalmer, voor de kameel safari. Dit keer een slaapbus, die hadden we nog niet gehad! De vrijdag hebben we de ochtend wat rondgeslenterd in het centrum bij allerlei winkeltjes. In de middag zijn we naar het "monsoon palace" geweest. Weer een plekje met een mooi uitzicht. Dat vinden zelfs de Indiers want toen we er aankwamen waren een aantal Indiers net bezig met een videoclip die ze aan het opnemen waren voor een of andere bollywood movie. Helaas konden we er niet tussen springen. Het uitzicht was in ieder geval de moeite waard. Zodra ik weer thuis ben zal ik de foto's erop zetten :)

's Avonds dus met de slaapbus dit keer naar Jaisalmer. Bussen zijn hier over het algemeen sneller dan treinen ik dat is duidelijk te merken. Die bussen hier rijden echt enorm had. Wel grappig want het meeste is hier veel te kapot om nog een hoge snelheid te kunnen halen. Onze bus dus niet! De volgende ochtend zijn we in Jaisalmer aangekomen. Vlak voor Jaisalamer stopte de bus. Het bleek dat er wat problemen waren tussen de moslims en de hindoes en het scheen er wat gevaarlijk te zijn. In een jeep werden we naar een guesthouse gebracht en vanaf daar hebben we weer een ander guesthouse opgezocht met wat andere backpackers. We kwamen erachter dat door een ongeluk / met opzet er zo'n 25 koeien waren omgekomen door toedoen van moslims. De hindoes zijn vriendelijke mensen, maar de koe is heilig dus als er in eens 25 dode koeien zijn dan worden ze daar niet vrolijk van. De rest van de dag was het verstandiger om in het guesthouse te blijven. Daar hebben we 2 Australiers ontmoet die ook net waren aangekomen en net als wij een kameel safari wilden doen. Na wat gebabbel besloten om de zondag op de kameel te gaan en de maandag dan weer terug te komen. De rest van de zaterdag hebben we dus maar een beetje gekaart. 's Avonds werd er in het guesthouse muziek gemaakt dus het was erg gezellig.

Zondagochtend gingen we dus de kameel op. Na een half uurtje rijden met de jeep kwamen we bij onze kamelen. Er waren 3 Indiers bij om ons door de woestijn te begeleiden. Mijn kameel heette Mr Otu en ik was er erg gelukkig mee. De laatste keer dat ik op een 4-potig beest was (een paard) was dat niet echt een positieve ervaring. De kameel die ik had was echter een stuk beter. At netjes wanneer het mocht eten en liep de goede kant op. Geweldig. Het is gaaf om door de woestijn te gaan met een kameel, een erg mooie ervaring! Af en toe stoppen voor wat eten, een chai (Indische thee) en uiteindelijk voor de slaapplek op een zandduin. In de woestijn verder antilopen gezien en ezels en een hoop herders met geiten en schapen. Aangezien het regenseizoen net voorbij is, is er in de woestijn nog genoeg eten te vinden voor de kamelen. Op onze stopplek kwam er plotseling een mannetje aanlopen met gekoelde drankjes! Hoe vreemd is dat in het midden van de woestijn!! Ben er nog steeds niet achter hoe die kerel er aan komt! De avond was erg mooi. Er waren erg veel sterren te zien en ik sliep zo ongeveer onder de melkweg, in ieder geval dat leek wel zo :D 's Avonds wordt het redelijk koud / fris. De volgende ochtend weer de kameel op! Die ochtend was een stuk zwaarder. Na al een dag daarvoor met gehobbel is het erg pijnlijk als je de volgende ochtend weer de hele tijd op een kameel moet zitten. Ook was het een stuk warmer waardoor het wat zwaarder was. Maar we hebben het overleefd dus we kunnen terug kijken op een geweldig mooie ervaring.
Ik zou nog veel meer willen tikken maar er zitten nog meer mensen te wachten dus ik ga meer weer is. Hoop met een dag of 5 weer wat te kunnen tikken. Erg leuk om de reacties te lezen, thanks!!
We weten nog niet precies wat we nu gaan doen. Waarschijnlijk gaan we dat morgen is bedenken.

PS ELLY & RYAN
Ja ik was inderdaad vergeten jullie te bedanken voor de soep. Momenteel ben ik weer super gezond, dus niets meer nodig

PS JOKE EN RIEN
Spugen op straat doen ze hier inderdaad heel veel. Soms staat er een kerel naast je op en laat een keiharde boer. En echt niemand die er na omkijkt! Geweldig toch!!

Sorry als ik vragen vergeten ben :)

• 08 Oktober 2007 - 14:25

Sabine:

Hee Sander! Wat een ervaringen zeg... Echt supergaaf! Ben erg benieuwd naar je foto's!
    Nog heel veel plezier daar!!! Dan ga ik nu ff de site van Anoek weer 's lezen;) Doe haar maar de groetjes!
    Sabine

• 08 Oktober 2007 - 15:07

Roland:

Wat een geweldig verhaal weer Sander, hahaha. Dat zo'n conducteur tegen zo'n deur gaat schoppen dat maak ik in Nederland nooit mee en ik zit nog wel eens in de trein. En drankjes midden in de woestijn? Briljant gewoon!!! Wat ik zo lees heb je het erg naar je zin!!!

de groeten

• 08 Oktober 2007 - 15:29

Michelle:

Ha San,
    Leuk weer ffies iets van je te lezen. Mis je nu wel hoor, moeten als je terug bent snel bijpraten onder het genot van een sonja wortel maaltijd ;-) (zal wel weer friet worden :-) )
    Heb genoeg te vertellen en ben uiteraard benieuwd naar jou verhalen en foto's. Veel plezier nog! x Michelle

• 08 Oktober 2007 - 16:39

Joke En Rien:

Hoi reizende zoon,
    Wat een prima verhaal weer. Goed dat we dat van die bus niet hebben geweten. Om het te lezen als je veilig over bent is hartstikke leuk. We volgen jullie reis op de kaart van India. Zo'n tocht op de kameel is vast onvergetelijk. Dat was jouw tocht op het paard ook, zeker voor de omstanders toen.(ik kreeg pijn in de buik van het lachen) Anoek had met haar paard toen meer geluk. Fijn om te horen dat het met jullie buiken goed gaat. We blijven duimen.
    Hier is het een drukke week. Morgenavond EHBO cursus en donderdagavond sluiten we op school de kinderboekenweek af met een voorleesavond.(Fijn hoor)Geniet dus maar lekker van je bijzondere vakantie. Dikke knuffel van ons.( ook voor Anoek)

• 08 Oktober 2007 - 16:48

Joke En Rien:

Oh ja, we hebben inmiddels de film "the Bourne identity"ook gezien (en Rien heeft hem gecopieerd natuurlijk) Hij was prachtig, zeker met jouw verhaal in ons achterhoofd."The Bourne supremacy" ligt nog op de kast, die kijken we van de week.Groeten van ons.

• 08 Oktober 2007 - 17:05

Lejo En Paulien:

Ha Sander,
    Wat een heerlijk land, India, zo maak je het wel in het echt mee. Zeker dat reizen met de trein en de bus. Dat zo'n man een deur probeert open te schoppen, nou, dat moet je hier eens proberen. Op een kameel reizen lijkt me erg gaaf. En inderdaad is dat voor jou misschien beter dan op een paard. Dat was lachen toen..... Maar goed, geniet maar van alles en doe Anoek de groetjes.
    Dikke kus uit Udenwood city.

• 08 Oktober 2007 - 17:28

Elly En Ryan:

Ha die San,
    Wat een geweldige verhalen. Erg grappig om te lezen. Je vertelt het zo beeldend, net of we erbij zijn. Zo te zien val je van de ene belevenis in de andere. Heerlijk om te weten dat er nog zoveel sterren zijn hè? En wat is Nederland dan klein... Alhoewel, ons wadlopen zaterdag was ook geweldig en mooi.Onder de modder maar een ervaring rijker kwamen we thuis. Dan is Nederland juist weer groot:)! We hebben wel pijn in de kuiten maar dat is nog altijd beter dan jullie pijn aan de kont (ha, ha). Veel plezier nog verder. Knuffel voor jullie beiden van de Boonsjes. Doei, Elly

• 08 Oktober 2007 - 19:24

Freek En Geesje:

hoi Sander
    Je verhaal lijkt wel een spannend jongensboek, in gedachten reis je zo mee. Zou ik trouwens ook wel willen. Een facinerend land en dan die vriendelijkheid, mogen we wel een beetje van importeren. We wachten al op je volgende verhaal. Veel plezier en uiteraard de groetjes aan Anoek.

• 09 Oktober 2007 - 08:27

Peter:

Yo Sanderman,
    Zo te lezen leg je behoorlijke afstanden af dus je ziet wel veel van India.
    Leuk om te lezen dat jullie het leuk hebben.

• 09 Oktober 2007 - 14:52

Fiona:

hoi Sander,
    Een prachtig verhaal weer. Ik vind die tocht op die kameel helemaal geweldig.
    Zou ik ook graag een keer doen maar ik denk niet dat ik een kameel tegenkom in China.
    Liefs Fiona

• 09 Oktober 2007 - 20:51

Jolanda En Marjorie:

Wij houden het kort: leuk leuk leuk!!!

Beleef maar lekker veel, dan genieten wij weer mee.

Dag lieve Sander, veel plezier!

XXX

• 10 Oktober 2007 - 15:21

Elrik:

Dat boeren en spugen zie je in Deventer ook wel maar ik geef toe dat je wel moet weten waar je moet kijken. Mooi dat alles goed gaat ik zou eigenlijk vanavond met je willen voetballen maar ja dat gaat helaas niet. Geniet ervan en we kijken uit naar je volgende bericht.
    Aju Elrik en Linda

• 11 Oktober 2007 - 07:35

Yvonne:

Heeeeyyy Sander. Ik geniet erg van je verhalen, leuk hoor!! Zo te lezen vermaken jullie je prima en zien jullie erg veel! En je beschrijft het allemaal ook zo lekker op zijn Sanders, haha.... gewéldig!!
    Nou geniet er nog maar van en spreek je weer! Toedels ;-)

• 11 Oktober 2007 - 20:34

Ronald Spieker:

hey sander cool om verhalen te lezen.
    veel plezier nog en tot in nederland.