Radio en de deur - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Radio en de deur - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Radio en de deur

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 Oktober 2005 | Ghana, Kumasi

Wat sneller dan ik had verwacht, maar ik kan weer even achter internet. Ik kan elke dag wel een heel boek schrijven over wat ik allemaal mee maak. Er gebeurd echt zoveel. In ieder geval kan ik nog altijd zeggen dat ik het hier erg naar mijn zin heb.

De avond voor het vertrek naar Kumasi zaten we buiten het hostel met een paar " niggers" van Syto. Ik vertelde ze dat ik voor een radiostation werk in Nederland. Dat vonden ze geweldig. Ze waren helemaal enthousiast toen ik ze de tijden van de programma's vertelde. Vrijdagavond betekend dat je erg "hot" bent. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het niet een super groot radiostation is en dat het puur vrijwillig is, maar dat begrepen ze niet.
De reis naar Kumasi was lang, vroeg en gek genoeg koud. We zaten in een bus waar de airco zo hard aanstond dat het gewoon echt koud was. We keken naar een zeer gewelddadige film waar regelmatig iemand werd neergeknald. Daar moesten de meeste Ghanezen dan erg hard om lachen. In Kumasi kregen we eerst een tour door de stad. Kumasi is minder vies dan Accra maar het lijkt wel veel drukker. Overal winkels, mensen en veel auto's. We hebben ergens wat gegeten. Ik was met 2 vrijwilligers die beide erg verdrietig waren. Ze vonden het erg spannend om naar de werkplek te gaan en vervelend om de groep te verlaten. Ik was juist enorm opgewonden en vol adrenaline, omdat ik erg niewsgierig was. Daarna werden we opgehaald door de personen die ons naar de werkplek zouden brengen.

Ik werd opgehaald door een bewonen van het dorp waar ik ga werken. Ik moet hem Aquinsie (ontzettend fout geschreven, maaike sch. weet misschien wat ik bedoel) noemen omdat dat de dag is waarop hij is geboren. Er was vanuit Accra naar hem gebeld om te vertellen dat ik een DJ was. Hij wou mij gelijk de volgende dag mee nemen naar een radiostation in Kumasi. In het dorp aangekomen liep hij mijn kamer zien. Positief is dat ik best een groot en goed bed heb, er een wc is, genoeg ruimte om spullen neer te leggen en een ventilator in de slaapkamer. Minder leuk is dat wc niet altijd werkt, ik moet wassen uit een bak water en de kamer erg vies is. Ik was blij om te horen dat ik alles op slot kon doen, maar het was dan weer minder leuk dat zodra je de deur dicht doet hij vervolgens niet meer open gaat. Zelfs niet met een sleutel. Dus toen maar een nieuw slot gekocht en iemand dit alles laten maken. Einde van het probleem dus. Tot ik vanmorgen opnieuw mijn deur wou openen en plots de sleutel brak. Ze hebben me verteld dat ze het gaan maken dus hopelijk kan ik straks mijn kamer weer in.

Daarna werd ik naar het weeshuis gebracht waar ik ga werken. Hordes met kinderen op me af die me allemaal Obruuni noemen. Veel noemen mij ook Daniel omdat dat de laatste en waarschijnlijk enige mannelijke vrijwilliger was die hier eerder was. Mijn "hostmom" heet Rosa, ze is erg vriendelijk. Ik ben hier samen met (hoe kan het ook anders) een andere duitste vrijwilliger. Zij was al een week aan het werk hier. Het eten hier is qua smaak goed te doen, maar ik denk niet dat de smaakpolitie erg blij zou zijn als hij de plek ziet. Tot nu toe heb ik nog weinig (buik)problemen en alleen nog maar deurproblemen.

's Avonds was er een kerkdienst. Deze duurde ruim 90 minuten. Het was rond 17.30 tot 19.00 denk ik. Dat is best laat voor de meeste kids hier ook al zijn ze ouder. De meeste vielen dus tijdens de kerkdienst in slaap. Een jongen van een jaar of 9/10 viel in slaap tegen mijn arm. Toen het eindelijk was afgelopen liepen we met 2 oudere kids terug naar ons huis. Vandaag gingen we dus naar een radiostation genaamd Fox FM. Ik mocht er rondkijken. Het is er erg groot en ze vonden het erg leuk dat ik kwam kijken. Ik moest mijn telefoonnr en mail adres opschrijven en beloven dat ik nog een keer langs zou komen. Daarna zijn we dus naar de stad gegaan om wat te eten en vervolgens naar het volgende radiostation gegaan. We moesten op de 2 niggers die ons hielpen wachten, maar we hebben al ruim een uur gewacht. We hebben dus maar besloten om even een internetcafe in te gaan. Geen idee dus of we ze nog weer terug vinden. Maar we weten waar we moeten zijn en hoe alles werkt dus we kunnen zelf terug. Hopelijk kan ik dan weer in mijn kamer komen hahaha.

Dat was het weer voor nu. Tot de volgende x!
gtz Sander

PS Maaike Sch.
Ik hoor nu alleen maar Obruni en Daniel om mij heen. Mijn naam is moeilijk om uit te spreken voor de meeste hier. Hoop dat ik ze dat kan leren in de komende weken.

PS Anita
Ik was eerst idd erg bang voor de bijwerkingen van Lariam, maar ik heb gelukkig helemaal nergens last van. Het is wel belangrijk om het niet te vergeten natuurlijk.

PS Joke en Rienuzz
Veel plezier in het vakantieland. Misschien kan ik ook wel weer wat duits leren hier met al die deutchers om me heen

  • 15 Oktober 2005 - 12:57

    Theo:

    Heb je mijn cd al door de speakers laten galmen daar?

  • 15 Oktober 2005 - 12:58

    Maaike Sch:

    Hai Sander.
    Tja Obruni ga je de rest van je verblijf ik Ghana nog horen. En eenmaal terug in NL ga je het zelfs missen!!!! ;)
    De Nederlandse namen zijn inderdaad moeilijk voor ze, zo werd ik altijd Michael genoemd en daarna uitgelachen omdat ik een mannen-naam had. Tja.... Op welke dag ben jij geboren?? Dan kan je een Ghanese naam aannemen.
    Voor de mannen:
    Zondag: Kwasi
    Maandag: Kwadwo
    Dinsdag: Kwabena
    Woensdag: Kwaku
    Vrijdag: Kofi
    Zaterdag: Kwame
    Succes ermee en ONGELOFELIJK veel plezier. en hopelijk ben je kamer weer ingekomen. Groetjes van Maaike

  • 16 Oktober 2005 - 12:04

    Roland:

    Gaaf dat je zo'n beroemdheid bent en dat je het naar je zin hebt.

  • 16 Oktober 2005 - 16:34

    Peter En Anoek:

    Hee DJ cq beroemdheid,
    Nu heeft ook peer je site gezien. Ook hij vindt het allemaal erg stoer. Maak je trouwens ook foto's???? Liefs Anoek en Peter

  • 16 Oktober 2005 - 18:00

    Elrik:

    Ik ben trots op je!

  • 17 Oktober 2005 - 09:59

    Lejo En Paulien:

    Hoi San, sorry Obruni,
    Leuk een neef met zo'n naam. Mocht je nog niet uitzenden op het radiostation? Ben benieuwd of je nog je kamer in kon en je kunt toch zelf schoonmaken, ha, ha, geintje.
    Wij zijn blij dat je het erg naar je zin hebt in verweggistan, want zo te lezen geniet je met volle teugen. houden zo, sander.

  • 17 Oktober 2005 - 11:34

    Yvonne:

    Hey Sander, was ik weer! Uuuh, misschien een rare vraag, maarre... wát is Obruni??? Dat kom ik zóvaak tegen... Groetjes Yvonne

  • 18 Oktober 2005 - 19:51

    Yolan:

    Hoi Sander,
    Ja, ik heb je laatste bericht ook gelezen en ik vind het geweldig leuk hoe je het allemaal beschrijft. Ik denk, als ik het zo lees, dat je je erg makkelijk aanpast en dat de mensen je gelijk aardig vinden. Dat zit in de familie denk ik. Elrik heeft dat ook over zich en ik heb je moeder nu een paar keer gezien en ik denk dat jullie het van haar hebben! Ik zal het niet te lang maken maar ik wil je wel even heel veel succes en plezier wensen. Echt heel erg goed dat je dit allemaal zo doet!
    Groetjes, Yolan

  • 18 Oktober 2005 - 20:02

    Maaike Spl.:

    Hey Sander,
    Wat super om te lezen dat je het nu al zo naar je zin hebt! Volgens mij maak je nu al heel wat mee.... dat belooft nog wat voor de weken die nog voor je liggen.. Kun je al wat meer vertellen over het weeshuis waar je gaat werken/werkt? Ben erg benieuwd. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. Succes!!
    Gr. Maaike

  • 19 Oktober 2005 - 08:33

    Miranda:

    Hey Sander, hier een reactie van de redactiemedewerkers van de Berkelstroom. We vinden het heel erg leuk om je berichten te lezen. En vinden het fijn dat je het erg naar je zin hebt. Ik moet je de groeten doen van Anja..
    Geniet er nog lekker van en tot eind december.

    Groetjes Miranda (BFM)

  • 19 Oktober 2005 - 08:48

    Eefje En Wessel:

    hallo sannie daar zijn we dan. Hoe gaat het met je? Met ons heel goed. We horen nog wel van je.Ik (eefje) ga bij tante joke en oome rien logeren en gaan dan een film kijken. Wessel mist je heel erg. Ik ook hoor en jij ons vast ook.
    Groeten en knuffels uit Nederland van Eefje en Wessel.
    p.s. heb je ons kado al open gemaakt?

  • 19 Oktober 2005 - 08:49

    Eefje En Wessel:

    :D:D:D:D:D(K)(K)(K)(L)(L)

  • 19 Oktober 2005 - 11:17

    Peter E Te D:

    Yo Obruuni.
    Op een of andere manier wel een passende naam vind ik.
    Tof om te lezen dat je 't goed hebt.'T zal behoorlijk indrukwekend zijn.'T gekke is wel dat als ik 1 week topgok invul voor jou dat je diezelfde week nog boven me staat in de weekscore???
    Het ga je goed!!!!

  • 19 Oktober 2005 - 11:19

    Peter E:

    Fox Fm, 'k zal is het internet afstruinen of ze ook een live straem hebben. Vermeld effekens wanneer je op prime time 'Santé' gaat doen.

  • 19 Oktober 2005 - 17:04

    Joke En Rien:

    Lieve Sander,
    In Duitsland was het prachtig weer en oma en ik waren niet weg te slaan bij het ontbijtbuffet.We hebben het kasteel van koningin Emma bekeken en de tuinen. Nu zijn we weer thuis. Vanmiddag ben ik bij Myrthe op de thee geweest met een uitdraai van al je berichtjes. Het was erg gezellig en ze laat je weten dat ze het fijn vindt dat het "goed o.k. "met je gaat. Nu ga ik zo met Eefje "Ladyhawk"kijken. Groeten van Joke, Rien en Eefje

  • 19 Oktober 2005 - 17:06

    Joke:

    Ook nog de groeten van opa en oma. Zij volgen je belevenissen op de voet.

  • 19 Oktober 2005 - 17:17

    Elly:

    Hoi San,
    We hebben eergisteren boerenkool gegeten en moesten direkt aan je denken. Wat eet jij nu zoal? Ik vind het ontzettend leuk hoe je alles beschrijft. Knap hoor. Je kunt straks een reisverslag uitgeven. Groetjes van je kleine tantetje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 79884

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: