Alles is anders - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Alles is anders - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Alles is anders

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

22 Oktober 2005 | Ghana, Kumasi

Eindelijk weer in een internetcafe. Dezelfde als de vorige keer. Nu ik in Besease zit (20km van Kumasi) is het wat moeilijker om een internetcafe op te zoeken. Dus waarschijnlijk word zaterdag update dag.
De deur is gelukkig weer gemaakt en er zit een enorm goed slot op die niet maar zo te slopen is. Het was een drukke weer vooral omdat je zoveel dingen ziet en hoort. Echt ontzettend druk ben ik zelf nog niet geweest :D

ETEN:
Ok, eerst maar is wat over het eten. Ik heb inmiddels aardig wat geprobeerd. Fufu, Bankoe, Jam, bonen met gebakken banaan en van alles en nog wat. Fufu was niet echt een succes. Ik vond het weinig smaak hebben. Jam, rijst en gebakken banaan zijn wel goed te doen. Mijn Ghanese "grootmoeder" wil mij graag vetmesten dus ik krijg enorm grote porties. Tot nu toe heb ik nog weinig problemen gehad met het eten, qua buikklachten. Ik had dit wel verwacht want de hygiene is wel wat anders dan in Nederland. Ik zal daar maar niet te veel over vertellen. Ik hoef hier in ieder geval geen honger te leiden.

SCHOOL:
Afgelopen week heb ik elke dag mee gekeken op de school die vlakbij het weeshuis is. Het was vooral schokkend om te zien hoe alles hier gaat. Toch is het niet alleen maar slecht en zijn er ook best positieve dingen te noemen. Zo is de opening van elke schooldag erg gaaf. Er word dan met drums het volkslied van Ghana gezongen, wat gaaf klinkt. Ook werken ze op school enigzins met een tijdschema en is er best redelijk goed les materiaal. De klaslokalen (gemiddeld 28 ll) zijn erg gehorig waardoor je in een klas ook kan horen wat voor les er wordt gegeven in de andere klassen. Kinderen kunnen zich dus onmogelijk concentreren. In elke klas zitten ongeveer 2 a 3 leerlingen die werkelijk bergrijpen waar een les overgaat. De rest doet maar wat. De lessen zijn allemaal zoveel mogelijk in engels, terwijl de meeste kinderen dat niet kunnen verstaan. Als ze iets fout doen worden ze geslagen. Niet erg hard, maar toch niet de ideale manier, vooral omdat ze er zelf weinig aan kunnen doen. In een klas moesten een paar kinderen op 1 vinger en 1 been gaan staan (ongeveer 10 minuten) omdat ze Twi praten. Ook is er erg weinig lesmateriaal. Alleen de leraar heeft een lesboek en de leerlingen hebben alleen schriften (die na 1 dag al uit elkaar vallen) en als ze geluk hebben een potloot zodat ze er ook nog wat in kunnen schrijven. Volgende week ben ik van plan om met de (aller)zwakste leerlingen te gaan oefenen, maar ik moet dat nog overleggen met de directeur. Tijdens 1 van de (zing)lessen werd ik gevraagd of ik een nederlands liedje wou zingen. Iedereen zingt en dans hier trouwens de hele dag. Na een korte bedenk tijd heb ik maar Kortjakje gezongen. Ze vonden het geweldig en willen eigenlijk dat ik het op een bandje opneem zodat ze kunnen oefenen.

WEESHUIS:
Vooral de tijd na school is leuk. We spelen dan veel met de kinderen die eigenlijk allemaal alleen maar wat aandacht willen. We doen wat spelletjes en maken gewoon wat lol. Je ziet dat veel kinderen daarvan genieten en dat geeft het gevoel dat je echt wat goeds doet. We willen maandag een feestje gaan bouwen in de kamer die ook als kerk wordt gebruikt. Vandaag gaan we dus al wat inkopen doen. Behalve de kinderen is er ook een moederhond en haar 5 scheitende puppies van een paar maanden oud. Erg lief om te zien, maar ik ben blij dat er een aantal verkocht worden want het wordt er niet echt schoner op. Ik zit nog altijd op het project samen met de duiste vrijwilliger Anna. Het is erg fijn om met een andere vrijwilliger te zijn, omdat je dan over de dingen die je ziet kan praten.

OBRUNI: (blanke)
Elke dag als we naar het weeshuis lopen hoor ik dat woord minstens 20 keer. Iedereen roept het. Kinderen, maar ook de rest. De kinderen / mensen die me kennen van het weeshuis of school en mijn naam weten noemen me Sandoehr. Aan het begin was het erg leuk om door iedereen begroet te worden, maar nu hebben we er soms ook wel even genoeg van. Wat het weer betreft valt het me op dat ik vrij snel gewend geraakt ben aan het warme weer. Ik heb meer moeite met de houten stoel waar ik op moet zitten tijdens de schooluren. Meestal regent het 's avonds even maar dan wel enorm hard. We moeten het water dan vangen want dat is ons waswater en het water om de plee mee door te spoelen. Ik ben dus erg blij als het regent, wie had dat verwacht. Anna en ik hebben elkaar zelfs beloofd dat we bij de eerst volgende bui een regendans en douche gaan doen buiten.

TYPISCH GHANA:
Langzaam maar zeker raak ik wat gewend aan het dagelijkse leven hier. Ik lieg niet als ik zeg dat werkelijk alles anders is. Ghanezen hebben graag hard geluid om zich heen. Toen we een keer voor ons huis zaten hoorde we iemand hard praten en veel drumgeluid en gezang. Toen we gingen kijken waar het vandaan kwam bleek het uit de kerk te komen. We zijn dus maar even gaan kijken. Dat hadden we beter niet kunnen doen want toen we net zaten stopte de muziek en begon er een kerel te praten die zeker 45 minuten doorging. Uiteindelijk zijn we er maar tussen uit geglipt. Roos (mn grootmoe van het weeshuis) wil overigens dat ik pastor wordt en heeft me al wat boeken mee gegeven om te lezen.
Vorige week heb ik een rondleiding gekregen bij Fox FM. Grappig om alles te zien en ik moest gelijk de site van BFM laten zien. Helaas is het internet niet al te best en kreeg ik verdomme telkens alleen maar de smoel van Laurens (hehehe) op de site te zien en bleef de rest weg.
Ook typisch Ghana is dat de mensen hier (vooral in het weeshuis valt dat op) niets vragen maar alles commanderen. De eerste dagen merk je dat niet zo, maar nu vind ik dat soms wel moeilijk. Ze bedoelen het niet verkeerd maar het is soms moeilijk om dat goed op te vatten.

Het gaat dus nog steeds goed met me. Af enb toe momenten dat ik erg verlang naar een grote zak winegums of m&m's. Ik kijk ook altijd erg uit naar de internettijd. Want het is erg gaaf om alle reacties van iedereen te lezen. Het is nog moeilijk om foto's te plaatsen. Hopelijk later..
Tot slot nog een paar weetjes:
* Je kunt hier in Kumasi lijkenkisten kopen op de straat. Wie dus belangstelling heeft?? Over de prijs is altijd te onderhandelen.
* Waarschijnlijk kom ik terug met een afrikaans kapsel!

Hoop snel weer alles van jullie te kunnen lezen!

Heel veel groeten Sander

PS Elrik en Linda
Genoeg puppen hondjes hier. Zal ik dr maar een mee nemen?? Ook een hoop katten, kippen en schapen. Schapen zijn trouwens erg irritant. Vooral als je wil slapen..

PS Iedereen:
Regelmatig spelen we 's avonds wat kaartspelletjes. Nu ken ik er wel veel van de jaren op de bso maar van veel ben ik wat regels vergeten. Wie weet wat leuke kaartspelletjes???

PS BFM collega's
BFM is dus nu enorm populair in Ghana. Vol bewondering werd er gekeken naar een foto van de studio. Misschien moesten we is een programma in het Twi gaan doen

PS Nienke
Ik heb kortjakje gezongen... Had jij mij niet ooit eens verteld dat dat liedje over een hoer gaat??? Dat heb ik ze maar niet verteld..

PS Opa en Oma
Gefeliciteerd met jullie trouwdag!!! Ik hoop dat jullie een leuke en gezellige dag hebben!

PS Theo
Weet je nog dat je ooit Ghana vergeleek met een camping? Het klopt allemaal!!

PS Boontjes
Jullie cadeau heb ik open gemaakt!! Erg gaaf om de teksten erop te lezen! Thanks!!

PS Dropgevers:
Ik heb 2 grote zakken drop gekregen maar ik weet niet meer van wie. Ik wil de gevers enorm bedanken! Het is enorm lekker :)

PS Djoke en Rienuzz
Hoe is alles daar??? Fijn dat duitsland wederom een succes was! Hoest werk????

  • 22 Oktober 2005 - 16:51

    Linda:

    Hoi Sander,
    Leuk om weer wat van je avonturen te lezen. Het klinkt allemaal erg leuk, en heeeel anders dan hier. En wat betreft het puppehondje...we zijn nu al hier op zoek, maar als er echt een lieve bij zit..hahaha.

    Groetjes Linda
    p.s. goed dat de drop smaakt :-)

  • 22 Oktober 2005 - 17:31

    Joke En Rien:

    Hoi Sander, Fijn te horen dat alles goed gaat. Ik (joke)had nu ontdekt dat je iets nieuws geschreven had. Leuk dat je Roland een sms-je had gestuurd.Kwam zijn antwoord over? Het is wel rustig in huis zonder jou. De dropjes en m en m's gaan veel langer mee. Zonder leidinggevenden is het werk erg leuk,maar ja, af en toe komen ze toch langs.Hier is het nu wel echt herfst. De zomerjassen zijn opgeruimd.De pepernoten komen op tafel. Kunnen we je een pakje sturen of denk je dat dat niet over komt.We denken veel aan je. Morgen vieren we het huwelijksfeest van opa en oma. Zij hebben nog een felicitatie van de burgemeester gehad.Bestaat die in Ghana ook? Heel veel groeten van ons en tot mails.

  • 22 Oktober 2005 - 17:43

    Ellemander:

    Hoi broer.

    Hier de regels van Poker. Dit spel wordt op verschillende manieren gespeeld maar wij spelen het zo: Een pak kaarten zonder de jokers.Ieder krijgt er 2 en er komen er 3 open te liggen in het midden. Dan kun je krijgen een straat (je moet wel allebei je kaarten gebruiken) dus bij 2,3,4,5,6. (aas is 1 en kan na de heer). Dan heb je Flush allemaal hetzelfde bijv. harten of schoppen. Je hebt royal flush (het sterkst!) allemaal dezelfde kleur en een straat (dacht ik) full house bijv. 2,2,3,3,3 je hebt 3-of-a-kind bijv 3,3,3 en 1 of 2 paar. Ik ben benieuwd maar ik denk dat vast wel iemand het kent.
    Have fun

  • 23 Oktober 2005 - 00:10

    Dennis:

    sander.. wat school zou voor jou ook niet mis zijn..

    ik citeer: een potloot !!!!

    nooit geleerd dat het met een D is.. volgens mij ben jij niet 1 van de 3 die goed zit op te letten in klas of wel.?

    latuhhh :P

  • 23 Oktober 2005 - 00:36

    Sabine:

    Hee bijna Ghanees!

    Tof dat je 't zo goed maakt daar! Maar 't lijkt me wel érg indrukwekkend, vooral wat je op die school allemaal ziet,...
    Heel veel plezier weer, en geniet van iedere minuut daar he!
    Groetjes,
    Sabine

  • 23 Oktober 2005 - 06:57

    Paula:

    Mooi dat je het naar je zin hebt. Wat dacht je van het kaartspel pesten? 8 wacht, 7 nog een keer, a spel omdraaien, b kleur veranderen, 2 is 2 kopen of een 2 of joker opgooien, en joker is 5 kopen. Uitgaan met een pestkaart mag niet, weer 5 kopen en niet kloppen voor laatste kaart is ook 5 kopen.

    Veel succes daar.

  • 23 Oktober 2005 - 11:49

    Gerrit:

    goed te lezen dat je het naar je zin hebt daar, leuk al die belevenissen

  • 23 Oktober 2005 - 12:27

    Anita:

    Wat een verhalen allemaal.
    Ook goed dat je de dingen die je mee maakt met iemand kunt delen die in het zelfde schuitje zit. Wat heb je trouwens met Duitsland? Dit lijkt wel telkens terug te komen in je leven. Hoe leuk is dat meisje eigenlijk dat je met haar wilt douchen buiten in de regen?Mmmmm.
    Geniet ervan. Hier in ons koude kikkerlandje wordt het echt herfst. Eikels alom. Wij zijn vorig weekend ook even weg geweest. Het was een wereldreis joh. Van Deventer naar Heino. We bleven binnen de grenzen van de provincie, ja zelfs van de streek Salland. Onze buren waren een stel leuke dames die wel wat saai gekleed waren in hun zwart witte outfits. Je raad het al denk ik. Oer Hollandse koeien. De herfstvakantie zit er al weer op.
    Kennen de kinderen daar op school ook vakantie,s?
    Nog veel plezier daar en erger je niet te veel aan de commando's. Het zij zo.
    Groetjes Anita

  • 23 Oktober 2005 - 12:40

    Maaike Sch.:

    Oh oh oh, wat ben ik JALOERS!!! Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Is het een beetje zoals je had voorgesteld??? Wat goed & leuk dat je al zo veel verschillende Ghanese gerechten hebt gegeten. Lekker hoor!!! In Kumasi heb je de Vic Baboo´s. (eet-tentje voor de Orbuni´s), maar daar tegenover heb je een klein supermarktje waar je van alles en nog wat kan kopen maar soms ook lekker dingen zoals Mars, M&M´s etc. Dus mocht je weer in Kumasi zijn moet je daar maar ff kijken. Veel PLEZIER nog.

  • 23 Oktober 2005 - 14:28

    Roland:

    Ik heb erg moeten lachen om je verhaal. Geweldig zo'n kerkdienst. Mandert wordt Pater. Alsnog bekeerd door het christendom.Alles hier gaat zijn gangetje. Het weer is in tegenstelling tot Ghana echt koud geworden.
    Leuk dat je je vermaakt in het weeshuis.

    Groetjes Roland

    p.s. Meneer de Pater is erg benieuwd naar die boeken!

  • 23 Oktober 2005 - 15:05

    Rien:

    Meneer ex-pastoor leest dat je ontzettend veel nieuwe indrukken opdoet. Kun je daar wat mee als je straks hier weer terug bent.. of blijft het een herinnering. Blijf om je heen kijken, dan leer je van het leven. En af en toe wat genieten met de mensen om je heen; plezier doet leven. Groeten, Rien.

  • 23 Oktober 2005 - 16:13

    Aiko:

    Nou Sandoehr, valt me wel een beetje tegen dat je ze 'Kortjakje' aanleert. Als je daar nu 'Spring' promoot! ;)) Nee, geintje.
    Ik vind het erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Dit geeft een enorme impact op je leven. Gewoon door daar te zijn. Je leert niet alleen de Ghanezen, maar ook jezelf beter kennen. Fantastisch. Ondertussen gaan we hier in 't koude, hoewel, kikkerlandje door met onze bezigheden. 'k Heb zojuist opgetreden in de IJsselhallen in Zwolle city tijdens Lego-World. Ja ja,... we gaan zo ook Overijssel inpalmen. Binnenkort bij BFM? ;)
    Groetjes en veel plezier nog daar!

  • 23 Oktober 2005 - 17:59

    Elly En Eefje:

    hee die San,
    Nog geen zakdoek nodig hè, houden zo. HIHI. Wessel mist je nog steeds en wij natuurlijk ook. Heel lekker gegeten op het feestje van (O)ma en (O)pa. Vanmorgen heb ik (Eefje) meegelopen met de kleine haarloop. Het was erg leuk maar vermoeiend. De tijden weet ik nog niet maar die komen morgen op internet. Morgen is voor ons (Wessel en Eefje) de herfst-vakantie voorbij. En wat ze in Ghana toch allemaal eten, ik(eefje) moet er niet aan denken.Doe van ons de groetjes aan de kids op school en in het weeshuis.
    groetjes van Eefje en Elly

  • 23 Oktober 2005 - 18:51

    Peter:

    Yo Sandoehr,
    Leuk dat je het goed hebt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het Catan een tikkie mis. Zou een pakkie stroopwafels goed overkomen???
    Hoe je haaks!

  • 23 Oktober 2005 - 19:01

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Leuke scholen hebben ze daar, maar goed dat jij dat zelf niet hebt gehad. Vandaag zijn we naar het feestje van opa en oma geweest. Wel anders zonder jou, we hebben het wel over jou gehad. Heb je je oren niet voelen toeteren, toen we het over jou hadden??
    Dat ze daar steeds met drums bezig zijn zie je ook weleens op de tv, maar ik geloof best dat het heel indrukwekkend is om het allemaal zo direkt mee te maken. Nou San, werk ze en tot mails

  • 25 Oktober 2005 - 08:06

    Dick:

    Hoi Sander. ik begrijp dat je het nog steeds naar je zin hebt.Ik zou het ook wel eens willen meemaken, maar als ik dan tussen de regels doorlees hoe het met de hygiene is heb ik weer mijn twijfels.Heb je trouwens nog meegekregen dat AJAX al weer verloren heeft?.Roland zal je steun nu wel missen.
    Sander houd je taai en tot mails
    Dick

  • 26 Oktober 2005 - 12:46

    Eefje:

    Heey Sander, smile
    hoe is het met je ik ben erg benieuwd naar je volgende verhaal. We hebben het nu in de klas over Noord-Afrika, toen zag ik dat Ghana daar ook bij hoort en heb aan de klas vertelt dat jij in Ghana bent en werkt in een weeshuis. Dat vonden ze gaaf dat jij zo ver weg in een ander land werkt en ze hadden nog nooit van Ghana gehoord. En vroegen ze eerst aan mij is het de neef van Topstars en ik zeg: "nee een andere neef, die neef van Topstars is lekker aan het zingen in Lego-World.HIHI.

    groetjes van Eefje en mijn klas.
    p.s. Heb je de zakdoek al gebruikt? ik hoor het nog Doei wink

  • 26 Oktober 2005 - 17:05

    Opa En Oma:

    Hoi Sander,
    Bedankt voor je bijdrage aan ons kado.We wachten tot je terug bent,dan maken we het samen op.We hebben 2 heel fijne dagen gehad.Fijn dat het goed met je gaat. Houen zo!Heb je de zak drop al op?Of ben je er zuinig op?Groetjes Opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 79862

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: