Op vakantie deel 2 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Op vakantie deel 2 - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Op vakantie deel 2

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

12 December 2005 | Ghana, Tamale

Weer een week verder. Een hoop gedaan, gezien en gewacht. De belevenissen van elke dag in het kort:

DINSDAG:
Na rustig te hebben ontbeten en een in een internetcafe te hebben gezeten wou ik op weg naar Boti Falls in de buurt van Koforidua. Ik dacht dat het niet zo lang zal duren en had het op ongeveer 90 minuten reizen gerekend. Dit liep echter wat anders. Vanaf het internetcafe wou ik naar een tro tro station om vanaf daar naar Koforidua te gaan. Ik stapte echter eerst in een tro tro de verkeerde kant op en moest dus even later en een tro tro weer terugnemen hehe :) Daarna de goede tro tro opgezocht en een uur gewacht voor die vertrok. Het duurde echter ruim 2x zolang als ik had verwacht. Het is echt een ramp om een stad als Accra in of uit te gaan. Het verkeer is een grote chaos. Ik bereikte dus pas rond 14.00 uur Koforidua. Daar eerst maar wat gegeten want ik was aardig hongerig geworden. Ik heb daarna besloten om de Boti Falls voor de woensdag te bewaren en maar eer guesthouse hier op te zoeken. Dit gedaan met behulp van de Bradt Guide. Zonder dat ding zou ik het echt niet redden hier. Verder eigenlijk de rest van de middag / avond weinig gedaan. In een restaurantje dichtbij wat gegeten. Ongelovelijk hete rijst, die zo heet was dat ik een volle fles water nodig had om bij te komen. Daarna met verschillende Ghanezen een praatje gemaakt en terug gelopen naar mn guesthouse.

WOENSDAG:
Om er zeker van te zijn dat ik genoeg tijd voor alles had ben ik vrij vroeg naar Boti Falls vertrokken. Ik ging met een (shared) taxi omdat een tro tro moeilijk te vinden was. Een shared taxi is iets duurder dan een tro tro maar zeker niet beter. Er werden 7 mensen in de auto gepropt die normaal echt met 5 mensen goed vol zit. Er waren ook nog 2 kinderen bij dus eigenlijk zaten we met 9 in een taxi. Hierdoor was het soms moeilijk om de taxi aan de praat te krijgen...gek he. Ruim een half uur opgepropt gezeten en toen bij Boti Falls uitgestapt. Daar een kamer gevraagd en gids gezocht voor een rondleiding. Dat was allemaal snel geregeld en als snel liep ik met een gids door het bos. De gids leek eerst een stille man die op een bepaald moment alleen wat mieren van mijn benen afveegde met de mededeling dat die beesten konden bijten. De wandeling was soms best pittig maar wel erg mooi. Echt wat je verwacht van een rain forrest. Eigenlijk is er verder niet zo veel over te vertellen en is het beter om gewoon de foto's te zien. Nog een weekje en dan kan dat!
Na de boswandeling liepen we naar de watervallen, erg mooi en verfrissend. Leuk om eronder te staan :D In de middag heb ik kaart gespeeld met wat Ghanezen. In de avond kwam ik Elroy tegen die met een duitse jongen op de fiets op weg was naar Accra. Ik had Elroy al eerder in Nkaranza ontmoet. Ze waren dus al bijna in Accra. Echt toevallig om elkaar zo tegen te komen.

DONDERDAG:
Op donderdag had ik in de avond afgesproken met Henrik. Ik vertrok vroeg van Boti Falls weer terug naar Accra. Het was een lange rit, ook nu weer vooral om Accra in te komen. In Accra moest ik opzoek naar een tro tro naar Swedru waar Henrik verblijft. Ik moest eerst van het ene tro tro station naar het andere en kon daar een bus nemen naar Swedru. Het was een lange tijd zoeken en rondvragen maar uiteindelijk zat ik in de goede bus naar Swedru. Weer een tijd zitten en bij Swedru uitgestapt en in een space to space Henrik gebeld. Ik ontmoette hem even later en ook Ben, een brit die ook bij ons in de introductiegroep zat. Het was leuk ze weer te zien hoewel ze een wat bizarre dag achter de rug hadden. Die nacht was er een vrijwilliger uit Canada plotseling overleden en nog steeds weet niemand waarom. Dat is niet zomaar iets en iedereen was behoorlijk geschrokken. Na wat gepraat ben ik met Henrik meegelopen naar zijn gastgezin. Henrik verblijft in een luxe huis (voor Ghana dan). Groot een tv en een echte keuken. De familie is erg vriendelijk. Die avond hebben we vooral ervaringen uitgewisseld en foto's van elkaar gekeken en vervolgens gepraat over wat we de komende week willen doen. We besloten om zaterdag richting Tamale te gaan en te stoppen bij het Hand in Hand project in Nkaranza om daar in de buurt het Monkey Sanctauary op te zoeken en de watervallen. Daarna naar Tamale en vervolgens naar Mole National Park. Daarna terug naar Kumasi waar ik dan vrijdag en zaterdag nog blijf en zondagvroeg naar Accra ga.

VRIJDAG:
Vrijdag begon met een rustige ochtend. Henrik ging naar zijn school om daar afscheid te nemen. Ik bleef in zijn huis. 's Avonds was er een grote zweedse tv show die opgenomen werd in de buurt van Swedru. Daar zijn we dus maar even gaan kijken. Ik heb aardig wat bekende zweden gezien waar ik nog nooit van had gehoord. Ik kon er ook weinig van volgen. De tv show was in het Zweeds en tussendoor werden er dingen gezegd in het Twi (lokale taal) en daar begrijp ik dus niets van. Na de tv show werden we naar een hotel gebracht door een bekende van een bekende waar we gratis mochten eten en drinken. Dat moet je natuurlijk altijd doen! :D

ZATERDAG:
Het was een korte nacht. We waren laat thuis en moesten vroeg weg om op tijd in Nkaranza aan te komen. Eerst moesten we naar Kumasi, dat duurde zo'n 6 uur. Meestal is het wat korter maar het was echt enorm druk in Kumasi. Daar wat gegeten en een tro tro gezocht naar Nkaranza. Weer 3 uur in de tro tro. Ik slaagde er wel voor het eerst in om echt opgepropt in een tro tro in slaap te vallen. Volgens Henrik heb ik zelfs gesnurkt. We kwamen net voor het echt donker werd aan in Nkaranza. Leuk om daar weer terug te zijn. We hebben ergens wat gegeten en zijn toen naar het Hand in Hand project gegaan. Daar ontmoeten we Catherine die hier ook bleef.

ZONDAG:
Gisteren zijn we met zn drieen naar het Monkey Sanctuary gegaan. Hoewel het 20 km van Nkaranza is om er te komen duurde het toch best lang omdat de weg erg slecht is. Het was het wel waard. We liepen met een gids door het bos en al snel kwamen we op een plek waar veel mona apen waren. Ze zijn echt niet verlegen. We hebben ons een tijd lang vermaakt met brood uitdelen en veel, heel veel foto's maken. Het was erg leuk om daar geweest te zijn. Daarna weer opgepropt in een tro tro terug naar Nkaranza.

DE LAATSTE WEEK:
Vandaag zijn we naar Tamale vertrokken. Morgen gaan we vanuit Tamale naar Mole National Park waar erg veel dieren te zien zijn die je in Afrika graag wil zien. Olifanten etc.. We komen daar dinsdagavond aan en blijven tot donderdagochtend. Dan gaan we weer terug naar Nkaranza waar we de nacht blijven. Op vrijdagochtend gaan we dan naar mijn project in Besease. Daar blijf ik de rest van de vrijdag en waarschijnlijk ook de hele zaterdag. Zondagochtend ga ik dan naar Accra om tegen 23.30 in een vlieguig te stappen terug naar het koude (?) Nederland.

Het verhaal is misschien wat kort, maar op de een of andere manier is het moeilijk om te beschrijven wat er deze week allemaal gebeurd is. Het is best veel, maar veel dingen zijn ook echt normaal geworden. Het alleen reizen was een hele kick en ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb. Nu is het ook wel weer leuk om samen te reizen.
Langzaam kijk ik er wel weer na uit om weer terug te komen en iedereen weer te zien. Het zal wel even erg vreemd zijn, denk ik. Ik weet niet zeker of ik nog een keer in een internetcafe kom dus wellicht moet ik de laatste week beschrijven achter een snelle nederlandse computer.
Volgens de vlieggevens kom ik maandag iets voor 11.00 uur aan op Schiphol.
Mijn tijd is nu op...Tot dan!

  • 12 December 2005 - 17:28

    Linda En Elrik:

    Hee Sanneman.
    Klinkt wederom weer erg gaaf wat je allemaal gedaan hebt. We zijn razend benieuwd naar de lange versies van je verhalen en uiteraard je foto's.
    Veel plezier daar nog en geniet er nog even van!!
    Groetjes

  • 12 December 2005 - 18:27

    Nienke:

    Als je weer helemaal terug bent spreken we we snel af. Ik ben zo nieuwschierig naar alles.
    Groetjes Nienke

  • 12 December 2005 - 21:53

    Roland:

    Top, top, top,top, reuzeleuk, top!!!
    Die foto's moet ik zien.
    Geniet van je laatste week!!!

    DJ

  • 13 December 2005 - 12:37

    Ines:

    Hey Sander, wat gaat de tijd toch snel he! Zo te lezen heb je geweldige weken gehad, geniet er nog even flink van, is je gegund!! Veel plezier en vast tot gauw maar weer

  • 13 December 2005 - 20:31

    Rien:

    We kijken uit naar je aankomst op Schiphol. We hopen dat je heel door de douane komt; wij in ieder geval niet. Als je zou weten wie er op je staan te wachten zou je zo rechtsom keer maken; maar de aankomst wordt in ieder geval hartelijk. Joke is het weer eens niet eens met de inhoud.... Veel mazzel. Rien

  • 14 December 2005 - 20:21

    Gerrit:

    nog steeds super boeiende verhalen, jammer dat het zo snel voorbij gaat of niet dan

  • 15 December 2005 - 20:13

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Als je dit leest ben je waarschijnlijk al weer in Deventer. Dus WELKOM THUIS. wij hopen dat je je snel weer thuis zult voelen en alle indrukken die je hebt opgedaan kunt verwerken. tot ziens.

  • 16 December 2005 - 17:48

    Joke En Rien:

    Hoi Sander
    De kerstboom staat, de slingers hangen en de kaarsjes branden. Het gaat sneeuwen en het is hartstikke koud. Hoogtijd dus om je weer gezellig bij ons te voegen.Goede reis en tot gauw. Liefs van thuis.

  • 17 December 2005 - 16:32

    Maaike Schippers:

    Hai Sander
    Blij om te lezen dat je het zo goed naar je zin heb gehad!!! Veel leuke en mooie dingen gedaan, veel herkenning gelezen.
    Ik hoop dat het voor net zo'n geweldige ervaring was als voor mij.

    Groetjes van Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 79855

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: