Medisch rapport - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Medisch rapport - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Medisch rapport

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

18 November 2005 | Ghana, Kumasi

Eigenlijk is er niet zo heel veel bijzonders gebeurd de laatste week. Dat kwam vooral omdat ik een groot deel van de week in bed heb doorgebracht. Op vrijdag kreeg ik opnieuw te maken met buikkrampen en alle gevolgen. Op zaterdag ben ik naar de kliniek geweest om daar wat medicijnen op te halen. Dat werkte wel, maar ik bleef het hele weekend niet fit. Mijn buik voelde leeg maar zodra ik aan eten dacht werd ik al misselijk. Na veel rust en nog meer (zout) water kan ik me vanaf afgelopen dinsdag weer echt gezond noemen. Toen ik dinsdag weer beter was kreeg Anna te maken met een flinke allergische reactie op de Lariam. Al eerder voelde ze zich niet goed na het nemen van Lariam, maar nog nooit zag ze er daarna uit als een zombie. Wederom dus een bezoek gebracht aan de kliniek. Waar ze een flinke spuit kreeg waardoor ze de rest van de dag in bed kon gaan slapen. Ondertussen kennen we dus de meeste mensen bij de kliniek en voelt het al bijna als een 2e huis. Maar we zijn gelukkig weer gezond. Het is wel jammer dat zoiets telkens tijdens een weekend gebeurde want van tripjes is de laatste tijd niet veel van gekomen.

Inmiddels het droge seizoen in Ghana echt begonnen. Ook een hoop mensen worden daar ziek van. Het weer verandert. In de ochtenden en avonden is de temperatuur aangenaam voor ons. Volgens de Ghanezen is het enorm koud. In de middag is het echt enorm heet en heb je na een korte wandeling al het idee dat je de Samaria kloof hebt gelopen. Ook regent het bijna niet meer. Hierdoor moeten we nu telkens om water vragen. De pomp is zeker 10 minuten van ons huis en meestal helpen wat kids ons om water te brengen. Ik beloon ze meestal met een hand vol GGD ballons :D Ook zaten we deze week ruim 48 uur zonder licht. Waardoor ik me bijna een zwerver begon te voelen met een tekort aan water en elektricteit.

Het was wel een drukke week rond ons huis. Wat familie van Rose (onze gastvrouw) kwam langs voor een begrafenis. Ze maken echter een enorme troep van ons huis en vooral badkamer en komen vaak gezellig je kamer in om met je te praten. Erg aardig natuurlijk, maar niet zo handig als je ziek op bed ligt te wezen. Aan de andere kant leer je wel weer veel over de Ghanese mensen en cultuur en dat is wel weer leuk en meestal ook komisch. Een van deze gasten hebben we de bijnaam "House" gegeven. Haar echte naam weet ik overigens nog steeds niet. House is ongetwijfeld de domste persoon die ik ken. Zo probeerde ze laatst kaarsvet te eten, omdat ze dacht dat dit kauwgum was. Toen we op een avond aan het praten was zei ze dat ze House heette. Dat kan ik makkelijk onthouden. Uiteraard was het gewoon een grapje en wou ze gewoon zien hoe we erop zouden reageren. De naam is ze alleen niet meer kwijt geraakt :)

Gisteren kwam er een actiegroep naar Besease om voorlichting te geven over HIV. Er werden voetbalwedstrijden gespeeld door vrouwen en er werd een toespraak gehouden. Bijna het hele dorp stond te kijken. Het was leuk en bijzonder om mee te maken. Eerder die dag wou ik weer met school beginnen. De directeur had echter besloten dat hij vandaag met de ouders over de school wou praten. Alle kinderen werden dus naar huis gestuurd om hun ouders op te halen.

Volgens SYTO komt vandaag Renee al naar ons project. Ik had begrepen dat ze pas begin december kwam. We gaan zometeen kijken wie er gelijk heeft. Anna begint morgen met reizen samen met 3 andere duitsers. Het is een groepje die het project eigenlijk allemaal verschrikkelijk vonden. Hierdoor heb ik besloten om in ieder geval voorlopig nog op mijn project te blijven en af te wachten tot ik meer hoor wat de vrijwilligers van mijn introductiegroep gaan doen. Inmiddels weet ik dat de meeste later gaan reizen (in de kerstvakantie) omdat ze allemaal langer blijven dan ik. Ik weet het nog niet van iedereen. Mijn reisplan is dus nog steeds wat onzeker en een grote verrassing.. Ik zie wel..

Tot zover even deze korte update. Ik hoop de komende week weer wat minder uren in bed door te brengen, zodat ik weer wat meer kan mee maken en te vertellen heb.

PS Maaike Spl
Ja, die foto's is echt een probleem. Ik hoop er echt een keer aan toe te komen om wat te plaatsen. Anders kom ik zeker snel langs om alles te laten zien!

PS Laurens
Hoe is t man? Draai je nog steeds dance plaatjes op de vrijdagavond? Wie doet eigenlijk mijn top 40 de afgelopen weken?? Heeft nog niemand mijn md's gedelete???

PS Anita
Na welke boerderij ga je de volgende vakantie :D Fijn om te horen dat de sint de trip weer overleeft heeft. Ik mis de pepernoten enorm nu.

  • 18 November 2005 - 11:57

    Frederikkie!:

    Ha die Sander,
    Ik heb nog niks van me laten horen en zien op je site, dus ik dacht: "laat ff wat horen Frederikkie!"
    Ik lees je berichten elke keer. Veel plezier gewenst en zie uit naar je volgende berichie! Enjoy!

  • 19 November 2005 - 10:05

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Bij jou is het erg warm, begrepen wij, nou hier heeft het goed gevroren, Lejo moest krabben vanmorgen vroeg. Fijn dat je je weer beter voelt. Hopelijk blijft dat zo.
    houdoe Sander, tot mails.

  • 19 November 2005 - 12:35

    Gerwin:

    Hey die Sander!
    Leuk om iedere keer weer je verhalen te lezen. Als je terug komt mag je ook verslagen bij BFM doen ;-). Je md'tjes liggen veilig bij mij thuis, haha. De top40 wordt door meerdere personen gedaan, Laurens paar keer, Jurre paar keer en ik 1 keer. Veel plezier nog en blijf vooral gezond!!

  • 19 November 2005 - 17:53

    Joke En Rien:

    Hoi Sander
    We duimen dat het goed blijft gaan met je darmen, want we weten uit ervaring hoe vervelend dat is.
    Vandaag is de nieuwe Harry Potter uitgekomen. Mijn boekenbonnen zijn dus nu ingewisseld voor een mooi ingebonden exemplaar.Kan ik al helemaal van genieten. Hij ligt straks op je te wachten. Het was weer een hele hype met 's nachts om 24.00 uur de boekhandels open.Maar vanmorgen waren er nog genoeg exemplaren over gelukkig. We hebben ook de nieuwe Quest gekocht met weer veel leuke weetjes. Ik zal nu niets verklappen, maar we weten nu alles over computergames(erg leerzaam!!) en over de hennepteelt.
    Bij Raster wordt het nog steeds leuker.Er komt een herstructurering en de organisatie wordt in drie delen gesplitst.De kinderopvang wordt een b.v.De clustermanagers gaan ook van plek ruilen. Ik hoop toch niet dat ik Linde weer terug krijg.
    Sander we duimen voor je gezondheid en hopen dat je snel gezelschap krijgt van uit Nederland. Veel liefs van thuis.

  • 19 November 2005 - 18:04

    Roland:

    Hey sander,

    geinig dat kinderen naar huis gestuurd worden om hun ouders te halen voor een gesprek over school. Gaaf om je even gesproken te hebben aan de telefoon. Met mijn voet gaat het steeds beter.

    Hou je haaks!!!

  • 20 November 2005 - 10:18

    Wessel En Elly:

    hoi san, gaat het nog een beetje goed? met ons wel. vrijdag hebben wij domino day gezien.het ging over sprookjes en was héél mooi. er zijn wel 4000000
    steentjes om gevallen. mama hat graag met je mee willen reizen. maar dan mis ik jullie alle 2.dikke knuffel van ons.

  • 20 November 2005 - 15:11

    Peter:

    Yo Sanderman,
    Wat een gedoe met die buikkrampen. Als ik het zo lees maak je een hoop mee,da's leuk! Ik heb (om toch maar even over de schijven de praten, het jaar 'opgegeven') Het wil maar niet lukken met de hits. Elke keer denk ik een kneiter te hebben en dan doet ie niets. 'K sta wel 1 in de tipparade.....da's toch ook mooi??
    'T ga je goed en tot over een paar weken. Gaan we de Catanstrijd maar weer eens aan.'K zal een pak stroopwafels voor je reserveren okay?

  • 21 November 2005 - 22:31

    Sabine:

    Jee, wat vervelend van die buikkrampen zeg! Hopelijk blijven ze nu voor de rest van je verblijf weg! Enne, ik weet nu echt zeker dat ik GEEN Lariam mee wil haha!
    Heel veel plezier daar nog, en ik hoop voor je dat je snel een reismaatje vindt, is toch leuker dan alleen lijkt me. Succes en tot mails1
    Grtz, Sabine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 79736

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: