De normale dag die niet normaal is - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu De normale dag die niet normaal is - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

De normale dag die niet normaal is

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

10 November 2005 | Ghana, Kumasi

En daar ben ik weer met het laatste nieuws van de gebeurtenissen hier in Ghana. Ik zal bij het begin beginnen:

HET WEEKEND:
Omdat Anna malaria had konden we niet gaan reizen in het weekend en brachten we het weekend door in Besease. Anna in haar bed en ik voor een groot deel in het weeshuis. Het was leuk om daar weer een keer in het weekend te zijn, want meestal zijn we in het weekend op stap. Ik heb mijn zak met de daarin gepropte puzzels meegenomen en een paar kids bij elkaar geroepen en ze de puzzels laten zien. Gelijk begon een groep te puzzelen. Sommige weten hoe het werkt. Waarschijnlijk omdat hier vaak vrijwilligers komen. Toch begrijpen ze lang niet alles. Zo probeerden ze middenstukjes aan de zijkant te krijgen. Ook probeerde ze de puzzels op te tillen als ze af waren om het aan iedereen te laten zien. Het gevolg is dat de puzzel natuurlijk op de grond valt. Tijdens het puzzelen was een groepje aan het oefenen voor een huwelijksfeest komend weekend. Ze gaan daar wat liedjes zingen. Erg gaaf om te horen hoe goed ze hier kunnen zingen en dat ze er eigenlijk maar weinig spullen voor nodig hebben om er echt muziek bij te maken. Dit alles maakte het een sfeervolle middag die alleen werd onderbroken door een ontzettend harde onweersknal gevolgd door een flinke regenbui. Eerder die dag was er trouwens ook al een opwindende gebeurtenis. Een kobra-slang had zich verstopt in een boom vlakbij het weeshuis. Toen hij werd ontdekt werd hij door wat oudere jongens in elkaar gemept. Uiteindelijk lag hij voor mijn voeten in 3 stukken.
De zondag verliep wat anders dan verwacht. Ik werd wakker met een buik die anders voelde dan de dag ervoor. Ik kon niks binnenhouden en had erge medelijden met onze wc. Binnen een paar uur had ik een kleine 3 liter water na binnen gewerkt. Aan het einde van de dag waren het ruim 4 liter water, 2 cola, 1 ORS zakje en een aantal diarree remmers. Van de buikproblemen was ik af, maar ik had tegen de avond koorts. Dus maar vroeg naar bed gegaan en maandag werd ik weer gezond wakker. Ook de rest van deze week heb ik verder geen problemen meer gehad.

GEWONE DAG:
Hier volgt een beschrijving van een normale dag. De normale dag komt echter niet zovaak voor omdat er altijd wel wat gebeurd wat de dag niet normaal maakt. In ieder geval sta ik elke dag op rond 6.30 en word gewekt door de fishwitch en alle andere geluiden. We ontbijten in het weeshuis. Het ontbijt bestaat meestal uit een dikke boterham met ei of pindakaas. Om 8.00 uur begint de school en een half uur later de lessen. Ik breng dan een groot deel van de dag op school door. Ik werk soms met een klein groepje, leer zo af en toe een liedje of vertel een verhaal, kijk de uit elkaar gevallen schriften na. Het werk bestaat nog steeds uit veel kijken, maar ik kan steeds meer doen. Zo ga ik volgende week met kinderen apart engels lezen.
Na school gaan we meestal even naar huis om wat te praten, lezen, muziek te luisteren etc. O ja we hebben luch van 12.00 - 13.00. Dit bestaat vaak uit rijst met saus, Yam met bonen, Bankoe en heel af en toe Fufu.
Rond 16.30/17.00 gaan we weer naar het weeshuis. Daar praten we wat met iedereen, spelen soms wat spelletjes en eten we meestal wat fruit of Yam. Tegen 18.30 gaan we weer terug. Het is dan hartstikke donker. De rest van de avond zitten we vaak buiten. Praten we met Mr Teacher en spelen kaart.
Tot zover dus de normale dag, die eigenlijk niet zovaak voorkomt. Deze week kent tot nu toe 1 gewone dag :D

DE GAST:
Sinds nu ongeveer een week hebben we een Ghanese gast erbij als buurvrouw. Ze zou tot afgelopen zondag blijven maar ze is er nog steeds. Er word ons verteld dat ze wegwerkzaamheden doet maar ze is de hele dag thuis. Tijdens de eerste dagen kwamen we erachter dat ze graag veel water gebruikt. Ze dronk mijn in de badkamer achter gelaten waterzak leeg en spoelt ons schone water door de plee. We hebben 2 tonnen met water. 1 Ton gebruiken we om te wassen / douchen en 1 om de plee mee door te spoelen. Als beide tonnen gevuld zijn kunen we er ongeveer een week mee doen. Nu 3 dagen. Onze gast draagt elke dag 5 verschillende soorte kleren die ze de volgende ochtend wast, wat weer en hoop water kost. Toch is ze niet een slecht persoon. Toen afgelopen zondag de was voor ons huis wou doen nam ze het na 5 minuten van me over. Mijn kleren ruiken nu weer hartstikke goed :)

TELEFOON:
Ik heb een mooie telefoon meegenomen waar ik erg voorzichtig mee breng. Enkel en alleen Mr Teacher en zijn familie laat ik er foto's van zien en spelletjes op spelen. Toen ik even 5 minuten weg was heeft 1 van de familieleden (Gideon) de telefoon per ongeluk uitgezet en vervolgens weer aan. Omdat ze de pincode niet wist heeft ze maar een paar keer wat ingetoetst voordat ze na mij kwam. Nu moet ik dus de PUK code intoetsen die ik niet bij me heb. De telefoon werkt dus nog uitstekend maar ik kan m niet meer gebruiken. Ik zit er niet zo heel erg mee omdat ik nu zeker weet dat die in ieder geval niet kapot gaat. Het enige wat wel vervelend is dat ik dus niet meer kan bellen of sms'en. Ik wil nog een keer proberen om het met en Ghanese kaart te doen.

REIZEN:
Anna zou eerst met wat fellow duitsers gaan reizen naar Tamale. Aangezien iederen malaria had ging dit niet door. Het duitse groepje blijkt het helemaal niet leuk te vinden hier in Ghana en kunnen niet wachten om te beginnen met reizen. Daarom beginnen ze komende woensdag al. Anna gaat met hun mee. Ik probeer inmiddels contact te zoeken met de andere vrijwilligers van mijn eerste week om plannen te maken. Ik wil de laatste 2 weken gaan reizen. Dit weekend gaan we naar de Monkey Sanctuary die op de weg richting Tamale ligt. Het lijkt me weer een erg leuk uitstapje en ik kijk er erg naar uit.

Tot zover weer deze update. Het blijft nog altijd een genot om reacties en mailtjes van iedereen te lezen..Thanks!

PS MARJORIE
Hoe is het met Yisa? Kan ze al lopen en hits aankondigen??

PS MAAIKE VAN DE VELDEN
Het boek was ik maar thuis blijven zitten is echt geweldig. Erg leuk om rampverhalen te lezen :D

PS AIKO
Door de foto die ik van jou mee kreeg denkt iedereen hier dat je pastor bent. En ja..wie ben ik om dat tegen te spreken :D

PS PETER
Zag mijn hitoog het goed? Staat de borstplaat momenteel op 48 in de lijsten? Geen zorgen nog iets langer dan een maand en dan kan ik je weer helpen!

PS ERIK OP ZATERDAG
Fijn dat t weer beter gaat met de voet. Draai je alweer op zaterdag?

PS MYRTHE
Wat gaaf om een reactie van je te lezen. Heeft iemand dit voor je geplaatst of ben je zelf achter een computer gekropen?? Volgens de Bradt guide en de vorige vrijwilligers hier is de Lake veilig. Het is wel een van de weinige. Geen zorgen, ik ben voorzichtig.

PS JOKE EN RIEN
Hoe is het leven daar? Al lootjes getrokken?? Ik hoop dat het pakje aankomt. Anna wacht nog steeds op een brief die 6 weken geleden is opgestuurd..

  • 10 November 2005 - 13:42

    Ha Die Sander:

    Je maakt wat mee daarzo. Ik vind het erg leuk om je belevenissen te volgen. Zeker nu ik thuis zit. Ja met R....r Maak je nog eens wat mee. Hou je taai en maak veel nieuwe vrienden.
    Groetjes Nienke

  • 10 November 2005 - 14:02

    Anita:

    Kun je niet een beetje zon deze kant op sturen?
    Al hoewel, dat past niet echt bij sinterklaas. Die komt a.s. Zaterdag al weer in ons land aan.
    Daarbij hoort dit weer wat we nu hier hebben. Wind door de bomen en koude nachten. Hopelijk lukt het je om aansluiting te vinden met andere vrijwilligers om hiermee rond te gaan reizen.
    Nog veel plezier. Groetjes Anita

  • 10 November 2005 - 14:40

    Linda:

    Hee hoi,
    Leuk om weer wat van je te lezen. Hahaha wat een telefoontroubles. Veel plezier daar nog, enne ik wou dat ik mee kon naar de apies.

    Groetjesssss

  • 10 November 2005 - 18:59

    Peter:

    Yo Sanderman,
    Klink allemaal indrukwekked wat je daar meemaakt. Jammer van die diaree (gniffel,gniffel)
    Zo'n opmerking komt automatisch als je over m'n schijffie begint. 'T komt allemaal goed want ik heb er een paar knallers aankomen....denk ik.
    We zijn trouwens bezig met een duikvakantie eind februari volgend jaar(joh)
    wat denk je ervan?? 'T zelfde clubje als vorig jaar muv Talita. 'T zal st.eustatius waarschijnlijk worden. 'K hoor het wel. Till that time...kijk uit voor cobra's en Ghanese buurvrouwen. take care!

  • 10 November 2005 - 21:37

    Rien:

    Fijn te horen dat alles goed gaat, maar blijf voorzichtig met baden. Gelukkig ben je weer snel opgeknapt van je buikpijn. Nu weet je hoe ik me af en toe voel als de darmen om de wc roepen. We zijn bezig de keuken te veranderen (een idee van Joke). We hebben je gemist bij het sjouwen, maar Elrik en Linda waren ook prima krachten. Het bericht van Myrthe heb ik via de telefoon namens haar ingevoerd. Blijf zo schrijven, we love you.
    Rien.

  • 11 November 2005 - 08:27

    Renee:

    Heey Sander,
    Echt leuk om je verhalen te volgen, zo krijg ik toch een beetje een idee hoe het er daar aan toe gaat. Ik heb zondag mijn vliegtuig, en zal dan de eerste 3 weken in Accra verblijven! en dan kom ik jouw kant op :D .. tot over een paar weken!
    liefs, Renee

  • 11 November 2005 - 10:54

    Roland Alias Mankenelis:

    Ha breurke,

    Klote van die buikklachtten, weet je nog dat ik in Mexico ook zoiets gehad heb. Goed om te horen dat je er na een dag weer af was. Malaria heeft je gelukkig nog niet getroffen. Ook wonderlijk hoe zo'n gast zich gedraagd. Hopelijk kun je nog veel reizen en veel dingen zien!!

    Groetn van Roland

  • 11 November 2005 - 18:06

    Elrik:

    Ha sanneman Robinson
    Hier is alles goed en aankomende zaterdag komt Sint aan. De kids in mijn klas zijn er helemaal crasy van. Leuk om je bericht te lezen. (donderdag krijgen we er een hondje bij, zie Linda's email!)ajo

  • 11 November 2005 - 18:41

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Lijkt me erg leuk om naar de apen te gaan, kijk even of er een op opa lijkt. En over het eten, wat is Yam. want je schrijft dat je 'savonds yam en fruit eet, is dat dan een volledige maaltijd???? Jammer van de telefoon, maar ja, er zijn ergere dingen nietwaar. gelukkig dat je al na een dag van die buikpijn af was. Kijk goed uit Sander. Wij zijn benieuwd waar je nog heen gaat reizen. We lezen het wel weer in je mail.
    groetjes uit Udenhout.

  • 11 November 2005 - 20:12

    Joke:

    Hoi Sander
    De keuken is nu heel erg mooi geworden. Ik ben er in ieder geval blij mee.
    Grappig dat het Ghanese wassen toch erg lijkt op het Nederlandse wassen nl. het door een ander laten doen. Dat je nu al een hele tijd zo vroeg op staat doet me genoegen. Ben je wel een beetje vriendelijk tegen je huisgenoten op dat vroege tijdstip? Je weet dat we hier thuis de afspraak hebben, dat je in ieder geval goedemorgen wenst. Verder mag je je mond houden. Sander pas goed op jezelf. Het was je geluk dat je niet in de buurt van Roland was afgelopen week, want toen die zijn enkel verzwikt had, wilde hij jou de schuld geven!!! En hij was erg boos.
    Kun je je kookkunst nog gebruiken of wordt er steeds voor je gekookt?
    Veel liefs van mij en tot mails

  • 13 November 2005 - 12:04

    Anoek:

    Hallo stoere neef!! Leuk om te lezen dat iedereen hetzelfde wenst en zegt!! Dat zal ik dus niet doen. Schrijf maar veel, maak veel foto's en weet dat ik erg jaloers op je ben! Bij terugkomst in Nederland ook nog een live verslag he!!?? Groeten uit Loon

  • 14 November 2005 - 15:56

    Rien:

    Je moet de groeten hebben van Mehmed. Hij is benieuwd hoe je kapsel eruit ziet zonder zijn coupe. De vloerbedekking van de keuken is vernieuwd, dus op blote voeten lopen thuis. De lootjes zijn getrokken en ik wilde dat jij ook meegedaan had, want ik heb een paar exemplaren in de aanbieding. Kun je daar niet een soort feest introduceren met verassingen voor de kinderen?? Groeten uit Deventer

  • 14 November 2005 - 18:19

    Elly:

    Hoi San,
    Leuk verslag. Heerlijk om je verhalen te lezen. Weet je al dat Fransje Bauer meespeelt in de nieuwe Kabouter Plop film? Jaaa, die moet je gaan zien..... Doei. Knuffel van alle Boonsjes

  • 14 November 2005 - 21:38

    Maaike Van Der Velden:

    He Sander,
    sorry dat ik nog niet gereageerd heb. Ik heb wel je mooie verhalen gelezen!en er erg van genoten. Met Juul gaat het heel goed. Ze kan helaas nog niet lopen, maar dat komt wel goed. Ze slaapt door s'nachts dus ik begin me weer een beetje mens te voelen.
    Wat een belevenissen. Wat vervelend van die buik klachten (vloek van de Farao) Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Je hebt een hoop vrienden gemaakt.
    Kijk maar uit met die apen je bent zo je spullen kwijt! haha
    Nog veel plezier op je rondreis. Groetjes Maaike

  • 17 November 2005 - 16:37

    Maaike Spl.:

    Hallo,
    zo te lezen heb jij het nog prima naar je zin daar! Wanneer komen er nou eens foto's op je site te staan? Wil ze graag zien..., anders moet je ze maar een keer meenemen naar de Holtdoeve.. kun je me gelijk er van alles bij vertellen. leuk, haha
    Nou succes en veel plezier nog daaro!! Heb je al plannen kunnen maken voor het reizen van de laatse 2 weken, ben benieuwd.
    Gr. Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 79858

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: