Volgende week is het zomer - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu Volgende week is het zomer - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu

Volgende week is het zomer

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

03 Oktober 2005 | Nederland, Deventer

Over een week zit ik dan echt in Ghana. De tijd vliegt echt voorbij. Ik heb het idee dat het niet meer dan een maandje geleden is dat ik Ghana heb geboekt.. Aanstaande zondag vlieg ik om 11.45 eerst naar Londen en vervolgens door naar Accra, de hoofdstad van Ghana.

PLAATSING
Vorige week lag dan eindelijk de enveloppe met de plaatsing door de bus. Met een kloppend hart maakte ik die open maar helaas...ik heb de gegevens van mijn reisgenoot Catherine ontvangen. Zij heeft de mijne dus door te bellen weten we al wel wat meer. Een paar dagen later heb ik alles ook zelf thuis. Het duurde dus even maar nu weet ik waar ik in Ghana zit en wat ik ga doen. De eerste paar dagen verblijf ik in een hostel in Accra. Die eerste paar dagen wordt er van alles verteld over Ghana, de cultuur en praktische zaken. Daarna vertrek ik naar het "Historic Adventist Foster Home" wat 20 km van Kumasi afligt. Dit is het weeshuis waar ik ga werken. Er wonen daar 27 kinderen, waaronder 19 jongens en 8 meisjes. De kids hebben een leeftijd tussen de 3 en 16 jaar. Er word van vrijwilligers verwacht dat ze helpen met taken als wassen, eten, lessen Engels en gym geven. In de laatste zin van de taakomschrijving staat dat het er eigenlijk op neer komt dat je de hele dag aan het spelen bent :grin:
De werktijden zijn van 8.00 - 14.00, maar je mag zolang blijven als je wilt.
Ik verblijf in een gastgezin die vreemd genoeg op hetzelfde adres woont als waar het weeshuis staat. Ik heb in ieder geval 6 "familie leden" waarvan de jongste 16 is en de oudste 66. Ik heb een eigen kamer en er is elektriciteit! Er zit ergens een gat in grond waaruit je water kunt halen en er is zelfs een toilet. Ook is er een badkamer, maar wel één zonder douche en bad. Verder wordt me daar geleerd om op een Ghanese manier de was te doen. Wat is eigenlijk de Nederlandse manier??? Alles in een wasmand knikkeren toch?

VISUM EN TASSEN
Nu 2 weken geleden vertrok ik op dinsdag naar Den Haag om daar bij de ambassade van Ghana mijn visum aan te vragen. Op het station van Den Haag viel me gelijk de enorme drukte op, die nog meer opviel toen ik in de tram zat. Allemaal kerels netjes gekleed en op paarden. Een huwelijk misschien of begrafenis van een belangrijk iemand?? Helemaal niet aan gedacht dat het de 3e dinsdag van september was en het dus prinsjesdag was :? Bij de ambassade was het gelukkig niet erg druk en een half uurtje later stond ik weer buiten om weer 2 uur lang bezig te zijn om thuis te komen. Door alle drukte wel helemaal vergeten een treinkaartje te kopen voor de terugreis, maar gelukkig vergat de conducteur goed te kijken want hij knipte vrolijk nog een keer in het kaartje van de heenreis.
Mijn kamer staat inmiddels vol tassen. Ik ben erg bang dat ik iets belangrijks vergeet mee te nemen dus ben ik maar vroeg begonnen met pakken. Een tas met EHBO spullen, een tas met overige verzorgingsspullen, een tas met belangrijke papieren een tas met boeken en cadeautjes en verschillende tassen waarvan ik eigenlijk helemaal niet meer weet wat er ook alweer inzit. Uiteindelijk moet alles in een backpack en een rugzak komen.

MUGGEN
Ik ben 2 weken geleden begonnen met het slikken van malariatabletten. Eerst een hele tijd geprobeerd om een ander middel te krijgen, omdat de bijwerkingen van Lariam best heftig (kunnen) zijn. Maar van de GGD dokter moest ik het eerst uitproberen en als ik er last van kreeg dan moest ik gelijk bellen. Gelukkig heb ik er tot nu toe nog weinig last van gehad. Ik merk alleen dat ik wat meer droom (of in ieder geval weet dat ik droom) dan anders. Maar in de laatste Quest stond dat dit ook van vitamine B kan komen. Die slik ik ook, want dat schijnt ook te helpen tegen muggen. Vorige week werd ik wel een keer midden in de nacht wakker met 4 muggenbeten dus ik hoop wel dat het daar wat beter werkt. Door het slikken van Lariam, vitamine B en gewapend met in ene hand een spuitbus Parasect en in de andere hand flessen vol DEET hoop ik dat de muggen al op kilometers afstand neervallen.

ZENUWACHTIG?
Ik had verwacht dat ik de laatste weken erg nerveus zal worden, maar ik heb gelukkig weinig last gehad van zenuwen. Wel behoorlijk irritant dat ik sinds het boeken van Ghana 3 banen aangeboden heb gekregen. Hopelijk heb ik er goed aangedaan om te kiezen voor Ghana. Nog een weekje om dingen te doen die ik straks een tijdje moet missen. Nog één keer Catannen, nog één keer plaatjes draaien. Ik heb verder geen afscheidsfeest ofzo. Ik hou nu eenmaal niet zo van afscheid nemen :( Mocht je nog even willen langskomen ofzo dan bel maar :)

Ik hoop dat ik in Ghana regelmatig een internetcafé in te duiken om jullie te vertellen wat ik allemaal mee maak. Ik zit vlak bij een grote stad dus ik denk dat dit wel moet lukken. Omdat het hotmail in Ghana niet echt goed werkt gebruik ik mijn yahoo mail adres. Voor mailtjes dus het volgende adres: sander_deweert@yahoo.com
Verder neem ik mijn mobiel mee, maar ik heb er wel een ander SIM kaartje in. Zodra ik in Ghana ben probeer ik daar een nieuw SIM kaartje te kopen zodat bellen en SMS'en niet te duur wordt. Vanaf zondag is mijn tijdelijke nummer: 06-46276298 Zodra ik een nieuw SIM kaartje heb laat ik dat weten via de mail of weblog.
Het volgende berichtje dus uit Ghana!!

PS - Maaike Schippers, erg bedankt voor alle tips en adviezen over Ghana. Nu gaat het dan eindelijk beginnen!!

PS 2 - Theo, vergeet onze afspraak niet he! Ik ben vooral zeer geïnteresseerd in het weer hier. Hoeveel regen er valt etc. :cool:

  • 03 Oktober 2005 - 09:49

    Dick Stempher:

    Ik wens je een goede tijd toe op je spannende trip

  • 03 Oktober 2005 - 09:51

    Martine:

    Hee Sander!
    Ik wil je hierbij alvast heel veel succes wensen! Het is echt superstoer dat je dit gaat ondernemen. Echt toppie! Ik ben erg benieuwd naar je reisverslagen...dus doe inderdaad maar flink je best om ons op de hoogte te houden. Heel veel succes en vooral ook veel plezier! liefs Martine

  • 03 Oktober 2005 - 09:59

    Sonja:

    Hee Sander,
    Ik wens je HEEL veel plezier & succes en zo, en natuurlijk heb je er goed aan gedaan om voor Ghana te kiezen, werken kan altijd nog!
    En wat betreft spullen vergeten, ach, die mensen daar doen het ook zonder lijkt mij.
    Nou, laat je niet prikken zou ik zeggen en tot later.
    Grrrroetjes Sonja

  • 03 Oktober 2005 - 12:30

    Diny En Inge:

    Hé daar hoe is het daar ginds in de rimboe? Ben je al gestoken door een mug of gebeten door een leeuw? Pas wel op voor apen, die lijken grappig maar ...o wee!!!!!!!! Heel veel plezier daar, geniet van iedere dag en tot over............als je besluit om daar te blijven, dan komen Diny en ik de komende zomer wel langs. Hoop dat je dat leuk zult vinden. Nou doeiiii Diny en Inge (ps Nienke zit nu in de Pauk dus vandaar dat je haar naam in dit berichtje mist)

  • 03 Oktober 2005 - 17:08

    Sabine:

    Hee collega-reiziger!
    Heeeeeeel veel plezier en succes in Ghana, het schijnt 'n geweldig land te zijn,...
    Ik ben erg benieuwd naar al je verhalen (natuurlijk ook over AI, hoe zij je helpen als 't nodig is enzo), maar ik ga proberen je voor zondag nog even te bellen.
    Geniet ervan!
    Lieve groet,
    Sabine

  • 03 Oktober 2005 - 17:48

    Joke:

    Hoi Sander,
    Leuk om alles te lezen waar je mee bezig bent. je vertelt nl maar af en toe wat. Ik ga je erg missen, maar vind het ook heel knap van je. Natuurlijk volgen we je vol spanning. Pas goed op jezelf, want je bent ons veel waard.Veel liefs van je moeder

  • 03 Oktober 2005 - 17:59

    Mariska:

    hey sander,

    Heel veel plezier in Ghana, ik hoop dat je hele leuke ervaringen opdoet en ik zal je verhalen wel volgen.
    Veel plezier!

    Groetjes Mariska

  • 03 Oktober 2005 - 23:37

    Theo:

    Hebben ze in Ghana geen orkanen? hehehe

  • 09 Oktober 2005 - 18:51

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Als het goed is ben je nu net in Ghana. Wij hebben veel respect voor hetgeen jij doet. Wij zijn erg benieuwd naar jouw leven daar en zullen regelmatig deze site opzoeken. Veel plezier Sander en tot ziens

  • 10 Oktober 2005 - 14:10

    Joke En Rien:

    Hartstikke fijn dat je ons vanuit Accra hebt gebeld. Het nieuws is hier verspreid. We hopen dat je weer snel via internet of anderszins laat weten hoe ie gaat. Het is (nu je weg bent) prachtig weer geworden. Groeten, J & R.

  • 13 Oktober 2005 - 19:22

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Leuk dat je ons al hebt gemaild uit Accra, en uit je mail begrijpen we dat je het wel leuk hebt. Houden zo, tot mails.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Deventer

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 79852

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: