Laatste week thuis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Laatste week thuis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Laatste week thuis

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

30 November 2005 | Ghana, Kumasi

De tijd gaat snel. Dit is alweer de laatste week dat ik in Besease zit. Komende vrijag ga ik op vakantie :) Eerst maar even de laatste week:

Ook deze week was ik de enige blanke hier in het dorp. Anna is nog steeds aan het rondreizen en Renee kan helaas niet komen. Afgelopen donderdag heeft Ricky (Mr Teacher) het huis van zijn moeder laten zien in Ejisu wat vlakbij Besease ligt. Ik kreeg gelijk wat te drinken aangenomen en er werden 1001 vragen gesteld. Eerder die dag had Ricky van de directeur te horen gekregen dat hij op zoek kon gaan na een nieuwe baan. Hij had de man immers tijdens een vergadering tegen gesproken. Ricky zat er niet echt mee omdat hij toch al van plan was met de kerst te vertrekken maar toch is het wel erg vreemd. Ik heb er met Rose over gepraat die de oprichtster van de school is. De volgende dag vertelde Ricky dat hij toch mocht blijven. Eerder heb ik al is verteld dat het salaris van een leraar hier 180 euro per maand is. Dit is echter niet bedrag per maand maar per jaar! Leraren in Nederland hebben dus echt niets te klagen! De meeste leraren hier zijn rond de 20 jaar. Er zijn grote verschillen tussen een private school (deze school) en de scholen die door de overheid betaald worden. De meeste leraren die in een private school werken doen dit omdat ze anders de hele dag thuis zitten of om gewoon wat ervaring op te doen. De meeste willen graag naar een universiteit en moeten hier flink voor sparen. Het leuke als je ergens wat langer bent is dat de gesprekken wat interessanter worden. Zo heb ik hele gesprekken gevoerd met iemand die op het weeshuis werkt. De gesprekken gingen over geloof, werk en cultuurverschillen. Het is erg leuk om dit soort gesprekken te hebben. Ook had ik een dikke discussie met Joseph de leraar met wie ik werk. Vol trots vertelde hij over een "leer methode" om kinderen te leren spellen. Ze moeten dan een (engels) woord op het bord schrijven. Als ze dit niet lukt krijgt een klasgenoot de kans. De klasgenoot die het uiteindelijk goed heeft mag de anderen een paar klappen geven. Zo leren ze van elkaar. Hoewel ik weet dat ik echt niet alles kan veranderen kan het ook zeker geen kwaad om mijn mening te geven en dat heb ik dus ook maar gedaan :D

Het afgelopen weekend ben ik op stap geweest met Ghanezen. Ik wou de zaterdag naar Owabi Wildlife Sanctuary in de buurt van Kumasi en ik had Ricky uitgenodigd om met me mee te gaan. Dit keer moest ik niet lang wachten op tro tro maar op een Ghanees die eerst nog uitgebreid zich wou wassen voor hij mee ging. Ondertussen besloot ook onze gast "The washing woman" oftewel Helen om ook mee te gaan. Ik heb wel eerst uitgelegd dat ik niet alles voor iedereen ga betalen. Ik heb immers al eerder zoiets mee gemaakt, maar dit keer werd dat gelukkig ook niet verwacht. De reis naar Owabi ging voor Ghanese begrippen snel. De tro tro vertrokken snel en ik hoefte niet uren te wachten. In Esease was het een kleine wandeling naar de ingang van Owabi. Daar moesten we eerst een gids vinden die we vervolgens bij zijn huis hebben opgehaald. We wandelden naar een waterval en het water erom heen. Daarna het bos in opzoek naar Mona apen, antilopen en bijzondere vogels. We hoorde dat het eigenlijk beter was geweest om vroeg op de ochtend te komen omdat er dan meer te zien is. Het eerste halve uur heb ik dus eigenlijk alleen maar apen en vogels gehoord. Toch is het lopen door het bos al erg leuk. Het is allemaal zo dicht en de paden zijn echt niet zoals in Nederland. Uiteindelijk zagen we dan ook wat Mona apen over wat takken rennen. Ik heb er een geprobeerd op de foto te zetten, maar hij was helaas niet bereid om te wachten. Ik heb wel een vreemde vogel op de foto kunnen zetten waarvan de naam mij even ontschoten is. Het was uiteindelijk een wandeling van ruim een uur wat precies genoeg was. Vervolgens zijn we weer terug naar Kumasi gegaan waar we wat gegeten hebben en daarna weer terug naar Besease.

Op zondag was het plan om naar de dierentuin van Kumasi te gaan. Hoewel het volgens de Bradt guide (ook wel bijbel genoemd) niet echt heel erg bijzonder is, is het dichtbij en toch leuk om te zien. Eerst wou ik echter een internetcafe opzoeken om het een en ander te lezen en te sturen. Ricky ging weer mee en dat was wel handig want de meeste winkels zijn ook hier op zondag dicht. Ricky wist echter een internetcafe die ook op zondag open was en na ruim een half uur lopen hadden we die gevonden. Toen heb ik eindelijk wat foto's kunnen plaatsen hoewel het wel een hoop gedoe was. Daarna wilden we dus naar de dierentuin maar Ricky vertelde dat hij had gehoord dat die gesloten was. Blijkbaar gaan ook de dieren hier naar de kerk op zondag.

De afgelopen paar dagen probeer ik zoveel mogelijk de laatste ballonnen die ik nog heb en andere "weggevertjes" uit te delen. De ballonnen verlies ik vooral tijdens kaart spelletjes die we veel 's avonds spelen. Ik zal veel van Besease missen als ik hier weg kan. Hopelijk heb ik ooit een mogelijkheid om iedereen weer op te zoeken. Ricky was trouwens helemaal in de wolken toen hij gisteren mijn moeders aan de telefoon had. Het was een van de beste dagen van zijn leven vertelde hij mij. Die zelfde avond heb ik hem het nut uitgelegd van verschillende westerse apparaten die hij niet kende. Zo was hij bijvoorbeeld erg bang voor mijn scheerapparaat. Leuk trouwens om te horen dat bij jullie daar afgelopen week de stroom was uitgevallen door de sneeuw. Weet je ook is hoe dat is :D Het gebeurd hier zo ongeveer 3x per week. Vaak duurt het een uur of 6 en soms een hele dag voordat alles het weer doet.

Het reisplan begint inmiddels wat duidelijker te worden. Elroy had mij aangeboden om met hem mee te gaan fietsen samen met een duitse jongen. Ze waren van plan om van Tamale naar Accra te fietsen (800km). Omdat er hier aardig wat old-timers rondrijden waar ik niet zulke goede ervaringen mee heb, heb ik uiteindelijk besloten maar niet mee te gaan. Vanmorgen belde Anna. Die vertrekt vandaag met haar groepje richting Cape Coast. We hebben afgesproken om elkaar vrijdag te ontmoeten bij een guesthouse. We gaan dan in het weekend naar Kankum national park wat zo ongeveer de grootste toeristische attractie in Ghana is. Rond 10 december ontmoet ik Hendrik in Swedru (in de buurt van Accra) om nog enkele dagen samen te reizen. Waarschijnlijk naar Tamale. De tijd hiertussen is nog niet helemaal duidelijk, maar er zijn meerdere leuke mogelijkheden. Er zijn zo ongeveer een kleine 100 plaatsen die ik in de komende 2 weken wil bezoeken en ik ben er behoorlijk zeker van dat dat niet gaat lukken. Weer een reden om terug te komen.

Tot slot nog wat over een aantal "items" die ik heb mee genomen naar Ghana en die erg van pas zijn gekomen of juist (nog) niet.
Als eerste de zaklamp. Dit is echt ontzettend handig wanneer het licht uitvalt. Het ding werkt ook nog eens erg goed en geeft een hoop licht. Ook het (zeer) goedkope horloge was een zeer goede aankoop voor Ghana. Hoe goedkoop die ik ook was de meeste mensen hier vinden hem geweldig. Vooral omdat die licht geeft in het donker als je op een knopje drukt. De reiswekker die ik heb gekregen is echter nog niet gebruikt. Ik word hier gewoon automatisch rond 6.00 uur wakker. En dan bedoel ik ook echt wakker. Misschien als ik een keer nog vroeger op stap ga kan die van pas komen. Tot slot zijn de stikkers en ballonnen echt geweldig. De stikkers worden gebruikt om goed gemaakt huiswerk te belonen en de ballonnen geef eigenlijk continu weg. De laatste weken vooral wanneer kinderen water voor ons hadden gehaald of zoals al eerder gezegd tijdens kaart spelletjes.

Update een half uur later:
Net geprobeerd meer foto's te plaatsen. Helaas lukt het niet. De computer laat de foto's heel snel zien maar doet er al ruim 20 minuten over om er 1 te plaatsen. Volgende keer beter...

PS Lejo en Paulien
Ok, ok ik zal jullie vraag beantwoorden. Het beantwoorden van vragen is soms wat moeilijk. De uren in het internetcafe zijn erg intensief. Het zijn zowel de kortste, leukste en meest intensieve uren van de week. Hierdoor vergeet ik vaak om vragen te beantwoorden. Ik heb weinig feestdagen hier mee gemaakt. Het suikerfeest was een vrije dag, hoewel het hier niet gevierd werd maar meer in noord-Ghana. Aanstaande vrijdag is er ook een feestdag, maar ik ben er nog niet achter gekomen wat er dan eigenlijk gevierd word. Verstandelijk gehandicapten zijn hier hetzelfde als in Nederland. Ze hebben alleen een andere kleur :D

PS Theo
Heb je al gereserveerd bij de Mac. Over enkele weken kom ik eraan!

PS Joke en Rien
Ik heb eigenlijk alleen maar de eerste paar weken zonnebrand gebruikt. Op de een of andere manier verbrand je hier niet zo snel. Ik gebruik het nu zelden. Alleen als ik een hele middag door de zon moet lopen.

PS Elrik en Linda
Wat leuk dar jullie een hond hebben. Hier heb ik inmiddels een van de honden een Nederlandse hondennaam kunnen geven zodat ze me niet vergeten. Bello was het eerste wat in me op kwam.

PS Anita
Ik krijg hier weinig tot niets mee van het nieuws. Soms alleen als ik in een resaurant zit waar CNN opstaat hoor ik het een en ander. Voor de rest weet ik echt niet van wat er gebeurd.

PS Dick en Erna
Hoe gaat het met Ajax? :D

  • 30 November 2005 - 13:26

    Roland-ajax Supporter-voetbalkenner:

    Sander, hoe kun je nu grappen gaan maken over ajax!!!!!!!!!!!!!! Hoe durf je!! Broederenmoord is dat!!!Je weet toch uit welk huis je komt. Ajax mag dan wel niet goed draaien in de competitie, ze staan wel in de tweede ronde van de champions league (het belangrijkste europese bekertoornooi).
    Gaaf dat je straks kan gaan reizen, en ik heb erg om mr teacher verhalen moeten lachen. Mamma vond het ook geweldig. En ga aan de Ghanezen nog maar vragen wat ze de beste Nederlandse club vinden.
    Hou je taai Mandert

  • 30 November 2005 - 13:41

    Sanderman:

    Dat is een snelle reactie. Vooral omdat ik zie dat het geplaatst is om 14.26 terwijl hier nog niet eens 14.00 uur is :D

  • 30 November 2005 - 15:48

    Miranda BFM..:

    Hey Sander, ik heb echt genoten van je verhalen en kan je vertellen dat de top 40 bij BFM elke zaterdag nog door is gegaan. Het is wel elke keer een gepuzzel en zelfs Gerwin heeft de top 40 al 2 keer gedaan :)
    Geniet nog even lekker van je laatste weken en tot snel...

  • 30 November 2005 - 18:21

    Elrik:

    Ik zal eens over die spellings methode nadenken!

  • 30 November 2005 - 20:16

    Joke En Rien:

    Hoi Sander,
    Fijn dat het goed met je gaat. Ik vond het wel heel bijzonder om Ricky aan de telefoon te hebben. Staat hij op de foto met een t-shirt uit Nederland?Hij sprak goed engels. Ik moest wel heel snel omschakelen naar die taal. Wil je me de volgende keer even voorbereiden a.u.b.Doe hem de hartelijke groeten van ons.
    Ik heb net mijn surprises afgemaakt. Zaterdagavond vieren we Sinterklaas bij ons thuis.Vrijdag vier ik het met de peuters en maandag ben ik vrij.Kan ik evt. nog naar de boot gaan kijken Ik hoop dat je pakje nog op tijd krijgt. Anders geef je het maar aan mr. teacher.
    Ik kan nu heel lekkere spaghetti maken, dus als je thuiskomt mag je ook proeven. Ga je ook nog iets ondernemen met Piet?
    Ik hoorde op de ehbo les, dat je ook in Afrika erg moet opletten voor teken. Deet is het beste preventieve middel.Zoon, pas goed op jezelf en tot mails. Blijf het leven zien als een verrassing. Dit is een ervaring die de moeite waard is, dus geniet samen met Rickey en de anderen. Groeten Rien en Joke.

  • 01 December 2005 - 10:08

    Erna En Dick:

    Hoi Sander, Met Ajax gaat het heeeeel goed. Ze hebben sinds jij weg bent nog geen punt gehaald.Ik zou me nog maar bedenken om terug te komen ,als ik lees hoe het daar is en zeker de temperatuur,want dat is hier waardeloos.Wij wensen je veel plezier op je rondreis.
    Groeten Dick en Erna

  • 01 December 2005 - 12:05

    Theo:

    Bochel zal je hoogst persoonlijk komen bedienen.

  • 01 December 2005 - 20:49

    Maaike V/d V.:

    Hoi,
    De foto's zijn geweldig! Ik ben heel nieuwschierig naar de rest. Nog een fijne reis door Ghana. En geniet er nog maar van.
    Groetjes Maaike en Marco

  • 01 December 2005 - 22:25

    Nienke:

    He die Sandeh,
    Het is helemaal super je die verhalen en de foto's. Ik wil ook!!
    Wanneer kom je weer terug? Kom je nog wel terug?? Hier is alles verder nog hetzelfde, ik werk nog steeds bij R.. kan het haast niet meer uit m'n bek krijgen. We bouwen hard aan ons nieuwe clubhuis. en ben alweer vakantieplannen aan het maken?

    Tot snel, Nienke

  • 03 December 2005 - 10:18

    Lejo En Paulien:

    dank je wel voor de antwoorden, zo zien we dat je ons niet vergeet, ha,ha. Leuke school met leuke methodes hebben ze daar, daar kunnen ze hier wat van leren. Ga lekker reizen en geniet van alles wat je tegen komt. Veel plezier en tot mails.

  • 03 December 2005 - 17:48

    Maaike Spl.:

    Hey Sander,
    Wat maak je toch een hoop mee, bijzonder hoor! Elke keer als ik een nieuw verhaal van je lees, denk ik.. Wow,dit wil ik ook wel!! En inderdaad wat gaat de tijd snel...,je tijd van het werken zit er al weer op, nu ga je lekker rondreizen en genieten van alles wat je gaat zien, zo te lezen ben je namelijk heel wat van plan, haha..
    Hee Heel veel plezier op je reis en maak er de laatste weken nog wat moois van. Enne, foto's blijven maken he! Ik wil ze allemaal graag een keer zien.

    Gr. Maaike

  • 04 December 2005 - 13:27

    Anoek:

    Hee die San,

    Ik kan mezelf bijna niet meer tegenhouden als ik je verhalen zo lees. Kun je mij het adres, site, of mailadres geven van de organisatie waarvoor je nu werkt???? Ik moet dit ook doen!!!

    Groeten en have fun de rest van de tijd!!
    Anoek

  • 04 December 2005 - 14:09

    Johanna:

    He Sander

    Zo te lezen maak je aardig wat mee.Je verhalen zijn leuk en boeiend volgens mij heb je je vak misgelopen. Zou het niet wat voor je zijn een eigen collum in een blad.Geniet er nog maar van en tot snel

    Groetjes Johanna

  • 05 December 2005 - 17:59

    Joke En Rien:

    Hoi Sander,
    Sinterklaas heeft ons een bezoek gebracht. Jouw gedicht is voorgedragen door Elrik. We vonden het hartstikke leuk. Was je er toch een beetje bij.Zonder jou is pakjesavond behelpen, maar het werd toch erg gezellig.We bewaren wat pakjes en snoepgoed. Groeten van thuis.

  • 05 December 2005 - 20:08

    Rien:

    Geef een nieuw telefoonnummer door, waar je vanaf belt. We kunnen de nummerherhaler niet lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 79717

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: