Werken in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Werken in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Werken in Ghana

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

04 November 2005 | Ghana, Kumasi

Het heeft weer even geduurd, maar vandaag kon ik eindelijk weer een internetcafe in. Ik ben nog steeds gezond, vermaak me prima en beleef een hoop. O ja en ik mis nog steeds de winegums :D Ik ben daar overigens niet de enige in. Ik heb meerdere vrijwilligers gesproken die de hele tijd aan snoep e.d denken.

FORREST:
Vorig weekend zijn we naar een forrest (waarvan ik de naam even vergeten ben) geweest samen met een andere vrijwilliger die in de introductiegroep van Anna zat. Ook een duitser. Overigens leer ik niet veel duits hoor. We spreken de hele tijd engels. Ik kan de duitse gesprekken wel volgen, maar het spreken daar begin ik niet meer aan hehe.
Het bos was erg mooi. Het was een bos waar meer dan 400 honderd verschillende vlinders te vinden zijn en 120 verschillende soorten vogels. Ook schijnen er wat apen te zijn, maar die hebben we niet gezien. Ook stond het bos vol bomen (ja echt)! Veel bomen werden gebruikt voor o.a medicijnen. Ook was het een stuk koeler in het bos dus ook dat was wel lekker. Verder helaas geen "spannende" dieren gezien op een grote slang na. Deze leek trouwens erg dood. Al met al was het een zeer geslaagd uitstapje zonder problemen met taxi's e.d

WERK
Deze week begon het werken dan echt. In kleine groepjes gestart met wiskunde. De rest van de dag ben ik in de klas. Langzaam maar zeker rol ik er een beetje in. Het is wel erg anders. Kinderen zijn hier gewend klappen te krijgen als ze niet luisteren en aangezien ik dat niet doe moet ik een andere manier vinden om ze laten luisteren. Tevens moet je ook niet te hoge verwachtingen hebben. Als Joseph (de Ghanese leraar) lesgeeft lopen de kinderen ook in en uit de klas. Dus kan ik ook niet alles verwachten. Inmiddels deel ik stikkers uit aan de kids die bijv hun huiswerk goed hebben gemaakt. Kortjakje komt inmiddels mijn strot uit en ik hoop het nummer nooit meer te horen. De kinderen in mijn klas zijn ongeveer een jaar of 7. Ze verstaan een klein beetje engels. Wat ook rottig is dat ze er hier allemaal hetzelfde uitzien. Het haar is hetzelfde en als ze naar school gaan dragen ze ook nog is dezelfde kleren! Ik denk dat ik minstens een jaar nodig heb om alle namen te leren. Roos vertelde dat de vorige vrijwilligers de eerste 3 maanden(!) vooral hadden gekeken. Ik probeer iets meer te doen dan alleen maar kijken :D Ik ga het wel steeds wat leuker vinden omdat ik nu wel instaat ben een paar kinderen te herkennen op school. Een paar dagen geleden toen ik naar de klas wou was ik overigens alleen. De leraar was aan het voetballen. Over een paar weken is er een wedstrijd tegen een andere school, dus wordt er momenteel hard geoefend. Ze zijn hier echt ongelovelijk goed in voetbal. Aan het begin van de week heb ik gevoetbald met de klas. Ik heb nog nooit kinderen gezien die 7 jaar zijn en zo goed kunnen voetballen. Ik had de rest van de dag nodig om bij te komen. Voetballen onder de zon en 35 graden is best vermoeiend.

MALARIA
Gisteren was een vrije dag ivm het suikerfeest. Er word hier overigens op scholen de kinderen geleerd dat ze respect moeten hebben voor ieder met een ander geloof. Je ziet overal hier dat iedereen erg tollorant is. Hoewel ze het wel vreemd vinden als je zegt dat je geen geloof hebt.
Mijn duitse sista werd nu 2 dagen geleden ziek. Het begon met lichte koorts en een paar uur later tot een 38.5 Ik op weg naar de kliniek in het dorp om iemand op te halen. Uit eindelijk kwam er iemand mee (iets wat geirriteerd omdat ze net aan het eten was). Ik werd vergezeld door een van de helpers van het weeshuis die erg aardig was. Eerst zeiden ze dat Anna geen malaria kon hebben omdat ze Lariam slikt maar na wat kijken en het meten van de bloeddruk gingen we medicijnen op halen. Toen ik vroeg wat het voor medicijnen waren vertelde ze dat het tegen malaria was. Medicijnen kosten hier overigens niets. Ze heeft 5 verschillende medicijnen met een totale waarde van 1,50 euro. Gisteren was ze nog erg ziek, maar vandaag voelt ze zich weer wat beter. Met malaria moet je een week rust houden dus ligt ze ook nu nog steeds in bed. Ik ben dus vandaag in mijn eentje naar Kumasi gegaan en heb zelf de weg moeten vinden. Gelukkig wil iedereen altijd helpen en zo liep er een vriendelijke man mee die graag met mij over het geloof wou praten. Ook hier bij het internetcafe wou hij wel op me wachten. Maar hij is er nu toch maar vandoor gegaan omdat ik hier een wat langere tijd zit.

Ook op het weeshuis heb ik het nog altijd naar mijn zin. Daar weet ik nu ongeveer van de helft van de kinderen de naam. De tijd daar bestaat vooral uit het doen van wat spelletjes (ren spelletjes, voetballen en spelletjes met ggd balonnen) en wat praten met iedereen. Eigenlijk ben ik hier dus de hele dag aan het werk of werk ik eigenlijk de hele dag niet. Het is maar net wat je onder werk verstaat.

DE MENSEN
In het begin was het enorm moeilijk om de namen van iedereen te onthouden. Daarom hebben we aan wat mensen waarvan we eerst de naam niet wisten zelf een naam gegeven. Hier een korte beschrijving van wat legendarische personages in Besease.

Mr Teacher
Onze best vriend hier is ongetwijfeld onze buurman de 20 jaar oude Ricky. We noemen hem Mr Teacher omdat hij de hele dag lesgeeft. Overdag op school en na school komen er kinderen na zijn huis voor prive les. Verder geeft hij ons drum en twi les. Mr Teacher is volkomen verliefd geworden op mijn I pod en hoopt ooit de eerste Ghanees te zijn die er een heeft. Hij heeft al heel Kumasi afgezocht naar een I pod maar heeft er nergens een kunnen vinden. Mr Teacher heeft een typische ghanese muzieksmaak die toch wel wat vreemd is te noemen. Naast typische ghanese muziek houden de meeste hier van R&B (Sean Paul, 50 Cent) en van boybands (Westlife en Backstreet boys). Ook vind Mr Teacher de muziek van Celine Dion geweldig. De kinderen uit de klas van Ricky vinden het trouwens erg leuk als Ricky uitspreek met de rollende rrrrr. :D

The Fishwitch:
Elke ochtend worden we gewekt door een wat oude vrouw die al zingend haar stinkende vis met vliegen probeert te verkopen op de (zeer) vroege morgen. Toch mis ik het geluid op zondag want dan is ze waarschijnlijk vis aan het vangen.

Inmiddels ben ik langzaam maar zeker aan het nadenken wat ik in de laatste 2 weken hier ga doen. Waarschijnlijk ga ik reizen met wat mensen van de introductiegroep, maar ik weet nog niet precies wanneer hun gaan reizen. Ik ben in ieder geval van plan om richting Tamale te gaan en ook een bezoekje te brengen aan Cape coast. De tijd vliegt voorbij. Ik heb momenten dat ik hier nog jaren zou willen blijven maar ook momenten dat ik graag even weer thuis zou zijn.

Valt er al veel regen daar?? Zijn er nog rampen gebeurd? Wie wint expeditie robinson dit jaar?

Tot het volgende bericht!

PS Theo
Ben je al weggerot in je huus hehe! In Ghana stikt het overal van de taxi's dus mocht je ooit willen emigreren..

PS Peter Elmerrs
Hoe is het met de hits aldaar?? Jammer dat je het nummer van 2 Faces niet kon vinden. Een enorme hit hier. Heb je Yolan al leren Catannen?

PS Renee
Als je dit nog leest voor je vetrekt. Wanneer kom je in Besease?? Ik ben hier in ieder geval tot begin december en er is een duitse vrijwilliger die tot begin januari blijft. Je komt op een leuke plek waar je veel zult zien en mee maken. Tot snel!

PS Maaike Spl
Hoe gaat het op je stage? Normaal kan ik het elke week vragen, maar ik ben benieuwd of het nog steeds goed gaat. Komt het einde al in zicht??

PS Roland
Het was erg leuk om in je mailtje wat typische gebeurtenissen te lezen in nederland. De start van idols etc. Ik hoor graag meer!!

PS Elly & Ryan en kids
De balonnen zijn een geweldig succes. Met het uitdelen moet ik het wel grondig aanpakken. De eerste keer dat ik balonnen wou uitdelen was ik binnen 3 seconde alles al kwijt. Ze vinden balonnen echt geweldig hier.

PS Nienke
Wat word de volgende vakantie?? Ben je alweer aan vakantie toe hahahaha? Ik ben erg bieuwd naar de foto's. Ik denk dat we enkele weken nodig hebben om bij te praten. Groeten aan alle bso collega's! Ik ben nog steeds niet gebeten door een aap!

  • 04 November 2005 - 14:11

    Myrthe:

    Je verslagen zijn een journalist waardig. Geestig, informatief en vooral boeiend. De echte Sander treedt naar buiten. Thanks. Indien nodig: advies gedeisd houden! Liefs Myrthe.

  • 04 November 2005 - 14:59

    Ines:

    Zie je door het bos de bomen nog wel staan????

  • 04 November 2005 - 16:09

    Erik:

    hallo ex hit kenner,
    ik lees dat je aardig op je plek bent. misschien moet je de kinderen een andere liedje leren.
    trouwens ik wist niet dat jij een fan was van expiditie robins.
    mijn knie gaat steeds beter nog twee weken en ik mag zonder krukken verder.
    he sander hou je haaks.
    gr.drix

  • 04 November 2005 - 16:26

    Roland:

    Wat geweldig van dat voetballen! Dat jonge kinderen dat al zo goed kunnen. Heb je jouw panna skills laten zien? Lache ook van die geloof kerel, lekker laten wachten! Waarschijnlijk heeft die contact met mensen uit Deventer, daar had je ook al interesse in het geloof. Je kreeg altijd stapels folders mee. Ik stuur binnenkort een update met nieuws uit Holland!

    Groetn

  • 05 November 2005 - 08:57

    Lejo En Paulien:

    Hoi Sander,
    Alweer een leuke mail. Hier in Nederland begint het nu herfst te worden, maar echt koud en regenachtig is het niet.
    Over voetballen gesproken,
    PSV heeft gewonnen van AC Milan, goed he. Wat Ajax gedaan heeft zul je wel van Roland horen. Volgens ons kom je wel gelovig terug, als iedereen jou wil bekeren moet je wel sterk in je schoenen staan. Maar we hebben daar wel vertrouwen in. Veel plezier nog en de groeten uit Udenhout.

  • 05 November 2005 - 14:46

    Rien:

    Ik heb gisteren met Myrthe gepraat. Wij (Myrthe , Joke en ik) zijn het roerend eens dat niet meer in een lake moet gaan badderen. Dat is veel te gevaarlijk voor je gezondheid. Kun je een beetje goed met je Duitse collga's overweg; je kent hun land tenslotte. Leuk te lezen dat er zoveel mensen in jou geïnteresseerd zijn. We zijn benieuwd wanneer je ons pakje ontvangt. Je had die dode slang mee moeten nemen; Elrik en Linda zoeken nog een goeie tuinslang.
    Veel liefs van Joke en Rien.

  • 05 November 2005 - 20:57

    Elly & Ryan:

    Hoi San, Komen net met opa en oma terug van de verjaardag van Aiko. Was erg gezellig en Aiko is nu echt 25. Wessel heeft vanmorgen helaas verloren met voetballen. Kan vast nog veel leren van de kids bij jou! Expeditie Robinson is erg spannend. Douwe is deze week als laatste afgevallen. Maxime ligt er ook al uit. Ik denk dat Marnix een goede kans maakt op de overwinning. Ze maken elkaar het leven nu behoorlijk zuur. Zo'n tropisch eiland lijkt me leuk maar niet met al die mensen!!! Misschien toch samen nog iets zoals Peking express doen. Lijkt me fantastisch. Als ik jouw beschrijvingen lees, zou je daar ook geen gek figuur slaan. Blijf daar gewoon jezelf! Dat is al hartstikke goed.
    Liefs van je auntie en uncle.

  • 08 November 2005 - 20:58

    Maaike Spl.:

    Hey sander,
    wat fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Zo te lezen maak je idd een hele hoop mee!Gaaf hoor! Geniet er ook maar goed van, voordat je het weet zal het alweer voorbij zijn. De tijd vliegt om he? wat leuk dat je de vrije dagen benut om uitstapjes te maken, er zal een hoop te zien en te beleven zijn daar lijkt mij. (wat moet je ook anders he!!) Maarre op stage gaat goed hoor. Ben hard aan het werk met me leerpuntjes, haha. gelukkig komt het einde nu in zicht. Jammer, maar ook wel fijn. Nog een week of 6/7. ben het ook wel beetje zat nu, hebben weer nieuwe kindjes. 2 jongetje van 10 met adhd. grote bek dat ze hebben, als je ze 'straft' dan lachen ze je gewoon recht in je gezicht uit.. pff best vermoeiend, maar ook wel weer een uutdaging. Ik zal ze wel eens ff laten zien wie er de baas is, haha.(genoeg over me stage, niet echt boeiend voor mensen die ook je site lezen,stuur je nog wel een keer een mailtje.)
    Nou nog heel veel plezier en succes met alles daar! Geniet ervan!
    gr. Maaike

  • 09 November 2005 - 17:32

    Linda:

    Hee sannie, en hoe wordt je het liefst gewekt door de fishwitch of door "de thee is klaar"?? Ben alweer benieuwd naar je volgende bericht. Verder is hier weinig gebeurd bij ons. Veel plezier nog enne..zoek es ff uit hoe je foto's kan laten zien hiero....ik ben zoooooo nieuwsgierig.

    Groetjes Linda.

  • 09 November 2005 - 19:39

    Eefje:

    Heey San,
    Eindelijk is die Carl der uit bij Expeditie Robinson en is Meredith weer samen bij Emma. Maar nu over iets anders. We hebben morgen vrij van school, lekker lang uitslapen nou dat niet maar gewoon rustig aan doen weet je wel. Op school een geschiedenistoets gehad(bah). Goed dat alles daar zooooo goed gaat en met die balonnen, toen ik het las moest ik al lachen binnen 3 sec(haha). Doe de groeten daar, oke?

    Doei doei groetjes van Eefje en de kinderen uit mijn klas.
    p.s. Aiko's verjaardag was best grappig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 79725

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: