Cultuurverschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

28 Oktober 2005 | Ghana, Kumasi

Langzaam maar zeker begin ik eraan te wennen om wakker te worden gemaakt door een haan voor de deur of door de zogenoemde "visheks". Een oude vrouw die al zingend probeert haar vis te verkopen om 6.30 's ochtends. Dit lijkt ontzettend vroeg, maar je wordt hier gewoon tegen die tijd wakker door het geluid. Ik word niet moe wakker wat ik in nederland wel zou hebben als ik rond die tijd moet opstaan.

Het vorige weekend zijn we voor het eerst op een uitstapje geweest. Lake Bosumtwi een veilige lake die dicht in de buurt van ons durp ligt. Volgens de Brad guide was het erg goedkoop om met de taxi te gaan. Wij dus een taxi in stom genoeg zonder eraan te denken om altijd eerst de prijs te vragen voor je instapt. Een half uur later waren we op de plek van bestemming en vertelde de onze taxi driver dat we hem 10 euro moesten betalen. Dit is misschien goedkoop in ons land maar op zn minst het dubbele van het normale bedrag hier. Na wat onderhandelen zou hij ons ook weer terugbrengen. De lake was mooi, maar het wat water erg warm zodat het niet erg verfrissend was. Toch was het geweldig om te kunnen zwemmen en zwommen we al snel met heel wat mensen die bij het dorp wonen waar de lake is. Dat heeft wat leuke foto's opgeleverd, ik hoop ze ooit een keer te kunnen posten :D
In de middag vertrokken we weer terug naar Besease met onze "vriendelijke" taxi chauffeur die al diverse keren geprobeerd had om nog wat meer geld van ons te krijgen. Op weg weer terug hield de taxi er na 5 minuten mee op. Taxi kapoet! Meneer de taxi driver boos en klagend dat hij werd onderbetaald begon te sleutelen aan de auto. Na een half uur wachten werd er iemand naar een dorp in de buurt gestuurd om wat materiaal te kopen. Weer een half uur later stopte er 2 mede-blanken die ons vroegen wat er aan de hand was. We mochten met hun mee rijden. De taxi driver hebben we wel het meeste geld moeten betalen maar we waren al lang blij dat we van hem afwaren. De 2 redders bleken uit Syrie te komen. We hebben ergens wat met hun gegeten en zin daarna weer teruggebracht naar Besease. Tot zover het eerste tripje!

Deze week wou ik dan eindelijk beginnen met werken. De eerste week was vooral meekijken en deze week wou ik zelf aan de gang. Ik op weg naar de directeur om te vertellen wat ik wou doen. Uitgelegd dat ik graag in kleine groepjes wou werken met de kids die achter lopen. Hij vond het ok als ik met een groepje zou beginnen in overleg met de leraar van de klas. Ik ben naar de Kortjakje klas gegaan en heb daar gevraagd wat ik kan doen. Ik krijg een groepje van 4-7 kinderen van ongeveer 7 jaar en mag met ze mijn favoriete vak wiskunde gaan doen. Echter, dit kan alleen op het tijdstip dat er ook in de klas wiskunde word gegeven. Dit is ongeveer 1 uur per dag. Leuk dus om te beginnen maar 1 werk per dag is wel wat weinig. Ik heb de directeur gevraagd of ik niet meer kon doen maar hij wil eerst afwachten hoe het gaat. Mijn mede vrijwilliger Anna werkt alleen in het weeshuis. Dit bestaat vooral uit wat huishoudelijke taken en een hoop vrije tijd. Vandaag heb ik aan mn host mom gevraagd wat vrijwilligers hier eigenlijk op school deden. Ik kwam erachter dat de meeste een klas krijgen samen met een Ghanese docent en zo langzaam alles leren en meer gaan doen. Ze vroeg of ik dit ook wou. Vanaf volgende week heb ik dus een klas en werk ik 1 uur per dag met een klein groepje. Het heeft even geduurd maar eindelijk kan ik dan doen wat ik wil. Het was soms wat frustrerend om de hele tijd maar te wachten. Vanmorgen heb ik met het eerste groepje gewerkt. Uiteindelijk maar een half uur omdat de leraar op een bel aan het wachten was. Maar waar de bel was weet niemand.. Ook al was het kort het was wel leuk om te doen en ik kijk uit naar de volgende week.

Ik vermaak me dus nog goed hier. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat niet alles altijd even leuk is. Veel mensen hier denken dat we miljonairs zijn. Als we dus ergens heen willen gaan nodigen ze zichzelf uit en verwachten dat wij alles voor ze betalen. Afgelopen woensdag wilden we naar een cafe en gingen er 5 anderen van ons dorp mee om ons alles te laten zien. Toen we er waren bleek dat er van ons verwacht werd vervoer, entree en het drinken te betalen. Daar hadden we niet opgerekend dus zijn we naar een paar drankjes weer naar huis gegaan.
Ook had ik wat oefen boeken gekocht voor de kinderen van het weeshuis. Toen ik ze kwam brengen kreeg ik als reactie dat ze er meer nodig hadden. Ik was erg verbaasd. Het leuke moment die dag kwam toen ik van het weeshuis naar mijn huisje terug liep en een groep kinderen tegenkwam die spontaan kortjakje begonnen te zingen. Het was de eerste dag dat ik last had van een dipje en erg verlangde naar een gewoon gesprek in het nederlands en de gewone dingen.

Vandaag ben ik weer diploos :D We zijn van plan om dit weekend naar een bos te gaan waar veel dieren te zien zijn en we gaan vanavond naar een feestje in Ejisu vlakbij Besease. Als we kunnen uitleggen dat we niet alles voor iedereen kunnen betalen kan het nog best is heel gezellig worden.
Nog steeds heb ik weinig last van buikklachten, vermoeidheid of wat dan ook. Ik slaap goed en zuip de hele dag liters met water.

Tot slot nog wat over de prijzen hier in euro's uitgelegd:
*Tto tro van Besease naar Kumasi = 0,40
* 12 potloden = 0,20
* pizza = 3,20
* zak popcorn = 0,15
* salaris van een leraar = 180

Ook de winkels in het dorp zijn leuk. Bijna iedereen heeft een winkel waar je wat kan kopen als de eigenaar thuis is. Slaapt de eigenaar of is die even weg dan heb je pech. Ook zijn ze enorm trots als je later nog een keer terugkomt om nog een keer wat te kopen.

Tot het volgende bericht!
groeten Sander

PS Elly en Ryan
Jullie ballonnen waren een enorm succes. Voor dat ik het wist was iedereen met balonnen aan het spelen. Dank aan de GGD!
Jullie zakdoek is in gebruik geweest :( je mag mijn geliefde tweelingbroeg vragen waarom.

PS Maaike Sch.
Wist je dat alle tweelingen hier Attah en Ataah heette?? Werd me verteld omdat ik zelf ook een tweeling ben.

PS Roland
Weet je nog die spin in Mexico?? Die had vanmorgen een nieuw huis gevonden vlak naast onze wc!

  • 28 Oktober 2005 - 20:35

    Theo:

    Weet je zeker dat dat echt niet een taxi van Deto was?? Klinkt anders aardig herkenbaar hehe :-)
    Veel plezier nog daaro!!

  • 28 Oktober 2005 - 22:50

    Gerwin:

    Hey Sander, ook even een reactie uit Lochem. Leuk om al je belevenissen te lezen. Wekt toch wel een beetje jaloezie op, hoewel ik denk ik na een paar weten daar net zo lief weer hier zit. Ga zo door en laat je niet gek maken! :D

  • 29 Oktober 2005 - 08:00

    Elrik:

    Dat salaris van de leerkracht komt aardig overeen met hetgeen wat ze me in Nederland betalen!

  • 29 Oktober 2005 - 16:31

    Roland:

    Sorry sorry sorry, ik had gehoopt dat je je zakdoek niet nodig had gehad. Lache zo'n spin! Misschien kan hij opnieuw verhuizen naar de Brikskamp, kunnen we lache!!
    Hoop dat je meer met die kinderen kan gaan doen!!
    Groetn Roland

  • 29 Oktober 2005 - 17:44

    Linda:

    Heee sannemanrobinson. Ben je al bruin???? Hebbie de bel alweer gevonden?? Enne niet luisteren naar roellie hoor, laat die spin maar lekker waar die zit.

    Trouwens wel een beetje faluw hoor, dat je niet voor iedereen betaald ;-).
    Nog veel plezier daar, en succes met de bijles en het klasje.

    Groetjessssss

  • 30 Oktober 2005 - 08:41

    Erna En Dick:

    wat kam jij leuk schrijven een genot om te lezen. Zijn net terug uit turkije ,ook daar moet je van te voren prijs afspraken maken anders kom je voor verrassingen te staan. heb erg veel respect voor hetgeen jij doet. wij kijken uit naar een berichtje van jou en hopen dat er niet meer dipjes volgen. bij jou is het vast warmer dan hier maar vandaag is het 20/21 graden war voor deze tijd van het jaar een record is. Veel succes volgende week en tot mails. Erna en Dick

  • 30 Oktober 2005 - 09:36

    Peter:

    Yo Sanderman,
    Fijn dat het je goed gaat en dat je binnenkort het werk kan gaan doen wat je wilt. 'K wist niet dat wiskunde je fav.vak was.
    two faces kon ik trouwens niet vinden.Bedankt voor je SMS. Kan helaas niet terug SMS-en.Blijven mailen okay??
    'T ga je goed!

  • 30 Oktober 2005 - 09:50

    Joke En Rien:

    Hoi daar,
    Vannacht is de tijd weer verzet.De klok moest een uur achteruit. Het is nu half elf maar eigenlijk dus half twaalf. Je weet dat dat hier in huis altijd erg leuk is om daar over te praten. Het is uitzonderlijk mooi weer. Rond de twintig graden voor eind oktober is dat dus bijna zomers.We hebben leuke foto's van Duitsland en het feest van opa en oma en zijn zeer benieuwd naar jouw foto's.We hoorden van Theo dat hij je gebeld heeft. Leuk hoor. Vast fijn om even nederlands te praten. Is je duits al verbeterd? Begin volgende week versturen we een pakje en als opvulling gebruiken we de overgebleven ballonnen van de ggd. Kun je nog veel plezier mee hebben. Veel groeten van het thuisfront.

  • 30 Oktober 2005 - 14:04

    Lejo En Paulien:

    Ha die Sander,
    Wij hopen dat je iets meer te doen krijgt, want dan krijg je geen tijd om te dippen. We kijken steeds uit naar jouw berichten, want je schrijft alles erg boeiend. Nooit geweten dat wiskunde jouw lievelingsvak was, wij dachten techniek, haha.
    Hier is het nu twintig graden en dat voor eind oktober!!!!! Hoe warm is het bij jou??? En heb je al een afrikaans kapsel?
    Lijkt me wel stoer staan.
    Sander de groeten uit Brabant en tot de volgende brief.

  • 30 Oktober 2005 - 15:43

    Maaike Spl.:

    Hey Sander,
    Bijzonder hoor.. wat je daar allemaal meemaakt! Ik zal ook wel willen, wie weet gebeurt dat ook nog wel eens. Maarre.. wat leuk dat je vanaf volgende week een klas krijgt, kun je actief bezig gaan. Jammer dat de foto's er nog niet op staan, ben erg benieuwd. Nou, veel succes en plezier van de week en geniet ervan!! Ik ga nu weer verder met uitrusten... heb dit weekend 2 nachtdiensten gedraaid, pff.... (gaat de klok ook nog een uur terug)Hoe houdt een mens het vol, haha

  • 02 November 2005 - 18:19

    Elly:

    Hi neef,
    Wat 'n verhalen zeg. Het lijkt wel een film. Heb je al spelletjes met de kids gedaan? Zakdoekje leggen, schipper mag ik overvaren, voetballen etc.? Of zijn ze daar al te groot voor? Lijkt mij voor de afwisseling ook wel lekker... 't is druk bie de GGD, mot hard werruke. Maar betaald wel beter dan in Ghana. Hou je haaks. Fijn hè zo,n zakdoek...Knuffel van ons

  • 03 November 2005 - 23:06

    Nienke:

    Hay die Sanduh,

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt daar. Je komt toch nog wel terug he!! Onze vakantie was geslaagd, de weblog wat minder. Ik beloof dat de foto nog een keer komen.

    Groetjes

    PS Heb je veel bij te praten. Maar dat komt wel weer een keer.

  • 04 November 2005 - 08:54

    Maaike Sch:

    Hai Sander.
    JA JA zeker weten dat ik weet dat de tweelingen Attah en Ataah heten. (grappig he??)
    Ik had een tweeling in mijn klasje in Ghana. Dat was erg lastig; ten eerste kon ik ze beide niet uit elkaar halen (nog nooit meegemaakt dat een tweeling zo identiek was) en ten tweede luisterde ze dus beide naar dezelfde naam. LEKKER HANDIG!!!

    Weet je ook dat de Ghanese twee namen hebben?? De Ghanese naam v/d geboorte dag en dan nog een andere naam die ze op school moeten gebruiken, anders heb je allemaal dezelfde namen. Dus mochten kinderen niet luisteren naar hun naam, dan komt het vaak omdat ze hun Ghanese naam gewend zijn. Volgens mij een beetje een warrige verhaal, maar jij snapt vast wel wat ik bedoel.

    Ps: Het helpt om aan Ghanese uit te leggen, dat wij in NL inderdaad meer geld hebben, maar omdat jij student bent (verzin het gewoon) heb jij nog niet zo veel geld. Dat begrijpen ze vaak wel.
    Het blijft een lastig stukje betreft het geld en ondankbaarheid. Al betwijfel ik, of ze echt ondankbaar zijn?? Ze streven gewoon naar meer. Tja waarschijnlijk zou ik dat ook doen, als ik in hun schoenen zou staan.

    Sander, nog ongelofelijk veel plezier, succes, geluk en gezondheid toegewenst. GENIET INTENS. Voor je het weet is dit avontuur weer achter de rug.
    Groetjes van Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 79730

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: