Het leven in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Sander - WaarBenJij.nu Het leven in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Sander - WaarBenJij.nu

Het leven in Peru

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 Juli 2009 | Peru, Lima

De laatste dagen hier in Peru zijn aangebroken. De terugreis van Machu Picchu naar Cusco was nog een heel gedoe. We zouden met een treintje om 18.00 uur vertrekken maar het bleek dat we tickets hadden gekregen voor de trein van 21.00 uur. Het kon nog slechter, want enkele andere reizigers hadden tickets gekregen voor de dag ervoor :). Om pas om 21.00 uur te vertrekken was voor ons niet erg handig. We zouden dan ergens midden in de nacht aankomen en we waren eigenlijk van plan om van guesthouse te wisselen. Uiteindelijk lukte het ons om tickets te krijgen van 19.00 uur.

De volgende dag wat souveniers ingeslagen en ons klaar gemaakt voor de terugreis naar Lima. Dat kwam erop neer dat we bijna 24 uur in de bus moesten zitten. Het leven in de bus is overigens zo slecht nog niet. Je kon een filmpie kijken (gelukkig met engelse subs), wat eten en dan weer slapen. Er werd zelfs bingo gedaan in de bus en we hadden vast gewonnen als we er iets van hadden begrepen. Eenmaal in Lima een guesthouse opgezocht voor de laatste nacht. We kwamen in een guesthouse terecht waar ze werkelijk er alles aan hebben gedaan om zoveel mogelijk bedden in een kamer te proppen. In een kleine kamer staan 3 driedubbele stapelbedden waar dus met een beetje proppen 9 man kunnnen slapen. Het viel mee want behalve wij sliepen er nog 2 anderen in deze kamer. We zitten nu in een heel ander gedeelte van Lima dan waar we een paar weken geleden begonnen zijn. Dit gedeelte is veel toeristischer, het is wel leuk om het verschil zo te zien.

Na een aantal weken Peru worden dingen waar we eerst onze ogen bij uitkeken langzaam normaal. Het een en ander over het leven hier in het land met een schreeuwende buschauffeur en waar je cavia´s en lama´s niet alleen buiten ziet maar ook op je bord:

HET VERVOER:
Het verkeer is hier werkelijk een grote chaos. Met name als voetganger heb je hier weinig te vertellen in het verkeer. Oversteken doe je als er een rijtje auto´s achter elkaar vast staat of als er net een rij voorbij ius. Er zijn wel wat zebra paden en stoplichten maar niemand die dat echt serieus neemt. We zien vaak mensen een sprintje trekken als ze willen oversteken. Doen wij overigens ook.
We reizen vooral rond in taxi´s en bussen. De ene bus is wat luxer dan de ander, maar als ik het vergelijk met India en Ghana dan hebben we het niet slecht. Alles rijdt zelfs nog redelijk op tijd! Er zijn ook mini busjes die vaak in een stad zelf rondrijden. Deze worden helemaal vol gepropt, er kan er altijd nog wel eentje bij. Zelfde geld voor taxi´s. Die willen ook nog wel eens volgepropt worden met een mannetje of 10. In sommige plaatsen hebben we ook rickshaw´s gezien (auto´s op 3 wielen), dacht altijd dat die alleen in Azie voorkwamen.

HET ETEN:
Vaak is ons ontbijt bij het guesthouse. Meestal bestaat dit uit wat sneetjes brood of bolletjes met jam of boter. Een sappie met de smaak van banaan, papaya of ananas krijg je er vaak bij en ook koffie.
´s Middags eten ze hier ¨warm¨ net als ´s avonds. We eten veel rijst vaak met kip of alpaka (soort van Lama) en wat aardappels erbij. Ze eten hier vaak aardappels in combi met rijst. In de meeste plaatsen zijn er ook genoeg westerse voedsel opties. Dus we zondigen nog wel eens en dan gaat er een flinke pizza naar binnen. Helaas gaan mijn plannen om een cavia naar binnen te werken niet meer lukken. In Cusco was het veel duurder dan in andere plaatsen dus wou ik wachten tot we weer terug waren in Lima. Gister konden we alleen geen tentje vinden waar cavia op het menu stond. Ach...is er in ieder geval een goede reden om nog weer een keer terug te gaan naar Peru :)

REIZIGERS:
Tja..we reizen het meeste samen. Het is wel anders dan als je alleen reist, maar we hebben erg veel andere reizigers ontmoet. Soms in de trein of bus of als we net ergens een happie aan het eten zijn. En natuurlijk in een guesthouse. We hebben in Arequipa veel opgetrokken met Lucienne, wat erg leuk was. In Nasca hadden we iemand uit Nieuw Zeeland ontmoet waar we mee hebben opgetrokken en in Puno 2 britten. Hoewel de vragen aan het begin altijd hetzelfde zijn (waar kom je vandaan, wat doe je, waar ben je al geweest) blijven de antwoorden toch altijd erg interessant. Ongetwijfeld is het ontmoeten van zoveel verschillende mensen met verschillende verhalen een van de leukste dingen tijdens het rondreizen.
Samen reizen heeft ook wel het voordeel dat je sommige kosten (zoals taxi´s ) kan delen en als we op een trekking gaan niet alles dubbel hoeven mee te nemen. Niet dat dit altijd makkelijk gaat aangezien we bij toeval nog wel eens dezelfde spullen blijken te hebben. Zo hebben we toevallig dezelfde C1000 tandenborstel, zelfde zwembroek en scheerapparaat. Lekker handig!

PRIJZEN!
Gelukkig is het leven in Peru een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Het geld groeit ons immers niet op de rug. De prijzen verschillen nog wel eens afhankelijk van waar je bent en hoe toeristisch het daar is. Hieronder een aantal prijzen van van alles en nog wat:

Guesthouse:
4 - 10 euro (per persoon, per nacht)

Eten:
3 - 8 euro (afhankelijk of we lokaal voedsel eten of westers)

Water: 20 cent
Cola: 40 cent
Internet: 60 cent per uur
Busrit: Ongeveer 1 euro per uur
Bioscoop: 3 euro per persoon
Colca Trekking 3 dagen 2 nachten: 50 euro
Machu Pichoe: 150 euro per persoon!!

Dat was het weer voor nu!

• 25 Juli 2009 - 16:45

Annemarie:

Heej gebroeders,

Tjonge tjonge wat gaat dat toch hard he 3 weken.
    (ik begin net aan mn vakantie hahaha.)

Wat leuk om te lezen hoe het leven daar dan is qua prijzen e.d. Jullie zijn weer een hele ervaring rijker.

Wat grappig dat jullie dezelfde spulletjes hebben(echte tweelingen toch...........!!!!!!)

Succes met jullie terug reis.

En sander: werk prettig volgende week hihihihi)
    grapje hoor moest effe.

Greetz Annemarie

• 25 Juli 2009 - 17:14

Joke En Rien:

Hoi jongens,
    Interessant om over alle onderwerpen te lezen. Nu moet je bij thuiskomst nog een leuk stukje schrijven over "thuiskomen"en dan sturen we het op naar de wedstrijd van de Volkskrant. Je maakt vast een hele goeie kans!! Fijn dat jullie geen cavia's hebben gegeten. We zien er naar uit jullie morgen te op te halen van het station.Groetjes van ons.

• 26 Juli 2009 - 06:54

Lejo En Paulien:

Ha neven,
    Als jullie dit lezen zijn jullie waarschijnlijk al weer in Nederland. Maar we hebben genoten van alle stukjes die er geschreven zijn. Goed gedaan Sander. Misschien kunnen jullie nu eens uitslapen, want daar zul je wel aan toe zijn. Wij zijn benieuwd naar de foto's en filmpjes.
    Houdoe!!!!!!

• 26 Juli 2009 - 09:46

Nienke:

Jammer dat het er alweer bijna op zit, niet dan! Ik ben héél erg benieuwd naar de foto's. We moeten maar snel wat afspreken (eten) als je er weer bent.

Groetjes Nienke

• 28 Juli 2009 - 08:16

Anoek:

Hey neefies!

Ik heb me net weer even op de hoogte gesteld van jullie belevenissen. Klink allemaal super goed.

Hier is het nog steeds wachten. Super overload of applications dus de mensen kunnen het niet optijd verwerken. What to do. Ik blijf dus nog lekker wachten in Kathmandu maar hoop toch echt dat we snel kunnen gaan vliegen. I'll keep you posted!

Hoe bevalt het om weer terug te zijn in NL?? Verlangen naar de volgende reis alweer daar of lekker aan het nagenieten?

Groetjes uit Kathmandu,

Anoek