Op vakantie - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu Op vakantie - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sander - WaarBenJij.nu

Op vakantie

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

06 December 2005 | Ghana, Accra

Bijna weer een week verder sinds het laatste bericht en inmiddels is mijn vakantie begonnen :D

De laatste dag in Besease was erg leuk. Op school heb ik de gummen verloot die ik in Nederland al had gekocht maar nog steeds niet had uitgedeeld. De leraar (Joseph) was zeer onder de indruk van simpele spelletjes zoals een getal onder de 20 en galgje. Hij vond het geweldig. In de middag nam Ricky mij mee naar een museum in Ejisu. In de Bradt guide stond het beschreven als een leuk museum om gezien te hebben en dus zeker de moeite waard als je er in de buurt ben. En dat was ik al bijna 2 maand. Een klein jaar geleden is het museum echter afgefikt. Er was dus weinig van over. Alleen een ingestort gebouw met nog wat beelden en kamers die te zien waren. Ik hoefte dus in ieder geval geen entree prijs te betalen :)
In de avond heb ik de allerlaatste ballonnen uitgedeeld. Ok, niet allemaal. Ik heb er 1 bewaard zodat ik nog kaartspelletjes kan spelen de laatste dagen met wat kids.

Vrijdag begon de "vakantie". Het was een gedoe maar uiteindelijk had ik een redelijk reisplan gemaakt. Niet dat ik had verwacht dat het ook precies zoals plan zou gaan verlopen. Zo gaat het nou eenmaal niet in Ghana. Het plan was als volgt:

* Op vrijdag naar Cape Coast en daar aansluiten bij de groep van Anna (4 duitsers). Dan op zaterdag naar Kankum park en zondag aan strand leggen (of liggen)

* Op maandag met de meiden richting Accra. Ik wil dan mijn paspoort ophalen bij Syto en kijken of ik nog een vliegtuigcheck ofzo moet doen

* Op dinsdag naar Tankoradi, de derde grote stad van Ghana. Daar kan ik dan 's avonds Piet ontmoeten. Een nederlander die ik via via ken (maar eigenlijk nog nooit gezien en gesproken heb). Met hem rij ik dan op woensdag mee naar Ankassa waar een groot natuurpark in de buurt is die ik dan op woensdag kan bekijken.

* Op donderdag terug richting Accra en naar een dorp daar in de buurt met de naam Swedru. Daar verblijft Hendrik, de Zweed die ik ken uit de eerste week.

* Op zaterdag ga ik dan met Hendrik waarschijnlijk richting Tamale. Daar o.a naar Mole national park en waarschijnlijk ook nog een paar dagen naar Nkaranza om vanaf daar naar een Monkey Sanctuary te gaan en wat watervallen. Het lijkt me zowiezo erg leuk om nog weer even terug te gaan naar het Hand in Hand project.

* Op de laatste donderdag ga ik weer terug naar Kumasi / Besease. Daar blijf ik dan tot zaterdag of misschien zondagochtend. Dan ga ik weer richting Accra om die zondagnacht op het vliegtuig te stappen. Waarschijnlijk gaat Anna met me mee naar Accra en anders Ricky. Het lijkt me wel leuk om uitgezwaaid te worden door een Ghanese vriend.
Het plan is inmiddels al flink verandert maar dat had ik al wel verwacht. De eerste dagen gingen zoals verwacht.

CAPE COAST:
Op vrijdag vertrok ik naar Cape Coast met een wat vreemd gevoel dat de weken in Besease dus nu echt voorbij zijn. De dag ervoor had ik Anna aan de telefoon gesproken en we hadden een guesthouse afgesproken waar we elkaar zouden ontmoeten. In Kumasi aangekomen was het makkelijk om een tro tro te vinden naar Cape coast. Heel toevallig kwam een paar minuten later Catherine aangelopen (de andere nederlander uit de introductieweek). Zij ging ook in haar eentje naar Cape coast en had met een andere nederlander afgesproken die ze verder niet kende. Dit zorgde er wel voor dat de reis een stuk sneller leek te gaan, omdat je de tijd kan vullen met ervaringen uitwisselen etc. In het begin van de middag kwamen we aan in Cape Coast. Cape coast is veel rustiger dan Kumasi en ook ontzettend arm. We liepen over de markt richting cape coast castle die op ongeveer dezelfde weg lag als ons guesthouse. Naast cape coast castle ligt het hotel Oasis waar ik Anna en de rest ontmoette. Na wat gepraat zijn Catherine en ik naar Cape coast castle gegaan waar we ons aansloten bij een rondleiding. Ik weet zeker dat mensen die geinteresseerd zijn in kastelen en geschiedenis dit geweldig hadden gevonden. De nederlanders zijn hier niet al te vriendelijk geweest voor de Ghanesen. Het enige wat deze slaven als voordeel hadden, was een erg mooi uitzicht vanaf het kasteel.
Daarna hebben we ingecheckt bij Sammo's guesthouse. Vrij primitief maar toch alles wat je nodig hebt. Een bed, ventilatie en een (gedeelde) douce en wc. De bedden waren overigens wel enorm hard waardoor ik vooral de eerste nacht erg slecht heb geslapen.
Op zaterdagochtend zijn we naar Kankum gegaan om daar eerst de Canopy walk te doen. Erg leuk om gedaan te hebben hoewel iets wat overhyped is. Vervolgens nog een tocht door het bos waarin we veel informatie kregen over de boompjes en de geschiedenis van Kankum. We hadden een wat oude man (die toe was aan een nieuw gebid) als gids die erg vriendelijk was. Al was het soms moeilijk hem te verstaan.
In het begin van de middag hadden we alles wel gezien en wilden we terug naar Cape coast. Wat fransen die bij ons in de groep zaten bij kankum hadden een eigen auto en gaven ons een lift naar Cape coast. In cape coast hebben we een tro tro gezocht die naar Elima (als ik het goed schrijf) ging. Ook daar was een mooi kasteel in de buurt. En aangezien ik graag veel wou zien en enkele familieleden jaloers wil maken wou ik er wel heen. Het kasteel was een stuk groter dan in Cape coast maar het was ook in veel slechtere staat. Het uitzicht was erg mooi en zeker een van de mooiste plaatjes die ik ooit heb gezien. Ik had graag veel foto's willen maken maar dat lukte niet echt. Ik ben inmiddels door mijn gekochte batterijen heen en in cape coast vond ik alleen een Ghanees merk batterijen. Dat werkt niet echt goed. Ik kan met 2 batterijen ongeveer 2 foto's nemen voordat de batterijen alweer op zijn. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar Cape coast. Die avond zaten we met iedereen bij Oasis waar later op de avond een dansgroep begon te dansen (joh?), zingen en knappe truukjes ging uithalen. Erg leuk om naar te kijken. Het zitten in Oasis geeft echt een vakantie gevoel. Het ligt vlak aan de zee en dat is echt erg mooi. De zondag zou dan ook een strand dag moeten worden. De ochtend was dat het ook. Het was heerlijk om te kunnen zwemmen en gewoon een hele tijd niets te doen, zoals iedereen hier. Catherine had echter veel buikproblemen en kreeg later koorts en nog wat meer klachten. Ze wou eigenlijk die dag weer terug naar Kumasi maar dat ging dus niet door. Die middag zijn we met een Amerikaan die in Oasis werkte naar een ziekenhuis geweest. Daar heb ik dus de rest van de middag moeten zitten terwijl Catherine van het ene kamertje naar het andere werd gestuurd. Waarschijnlijk was het een voedselvergiftiging. Die avond heb ik wel weer doorgebracht aan Oasis, een erg leuke avond.

De duitse meiden wilden nog een dag langer in Cape coast blijven en Catherine was weer aardig beter en ging weer terug naar Kumasi met wat anderen. Een van de duitsers ging terug naar haar project in de buurt van Accra. We zijn dus in dezelfde tro tro gestapt die naar Accra ging. Eerst heb ik 's ochtends wel bananenpannekoek gegeten met koffie aan het strand hehe. Het duurde even voordat iedereen klaar was om te vertrekken. Afscheid van het strand en een mooi weekend is blijkbaar moeilijk. Uiteindelijk kwam tegen 15.00 uur in Accra aan waar ik door een medepassagier geholpen werd om een taxi te vinden die me naar Syto kon brengen. Bij syto heb ik mijn paspoort kunnen halen en gehoord dat vlucht verder ok is en dan ik op die zondag wel tussen 18-21 moet inchecken. Ik vlieg om 23.30. Bij syto heb ik lang gepraat met een Ghanees die daar werkte en ook vrijwilligerswerk had gedaan in een ander land, Canada. Vervolgens in een taxi opzoek naar het guesthouse waar ik wou blijven, omdat die redelijk goedkoop was. Het duurde even omdat het moeilijk was rond die tijd een taxi of tro tro te vinden. Uiteindelijk lukte het en na even zoeken vond ik het guesthouse. Deze had wel de prijzen verhoogt per 1 december dus ik moest een stuk meer betalen. Na inchecken heb ik geprobeerd Piet en Hendrik te bellen in een space to space center. Dat zijn mensen die een telefoon hebben gekocht en die buiten neerzetten om anderen de gelegenheid te geven om tegen betaling te bellen. Hendrik lukte als eerste en hem ontmoet ik donderdagavond in Swedru. Ook Piet lukte uiteindelijk maar zijn afspraak in Ankassa is uitgesteld naar volgende week maandag. Het was dus niet mogelijk om met hem af te spreken. Daarna heb ik eerst maar gegeten wat erg lekker was. Ik weet niet of dat komt omdat het eten zo goed was of omdat ik gewoon erg veel honger had, omdat ik 's middags niet heb kunnen eten.
Vervolgens is nagedacht over wat ik dan zou kunnen doen. Vandaag vertrek ik in ieder geval in de richting van Kumasi en kom dan langs wat watervallen die ik wil bekijken. Daarna zie ik het wel weer. Wellicht ga ik een dag terug naar Besease, ik ben er nog niet helemaal uit.

Tot zover dus de eerste vakantie ervaringen. Het is erg gaaf om rond te reizen en zoveel mensen te ontmoeten. Ik vind het echt heerlijk. Later weer een vervolg!

PS Joke en Rien
Bedankt voor het sturen van een gedicht. Erg leuk om vanaf hier te lezen. Het sinterklaasfeest is toch wel iets wat ik erg jammer vind dat ik het dit jaar heb moeten missen. O ja Rien over je laatste reactie.. Ik heb niet gebeld :D Mocht ik de mogelijkheid krijgen om te bellen dan probeer ik dat in de loop van de week.

PS Nienk'n
Ja ik kom echt nog wel terug. Dan kan ik jou volgend jaar mee nemen naar Ghana. Ik heb een paar keer gedacht dat jij dit ook geweldig zou vinden. Ach.. wie eigenlijk niet.

Ik wou meer PS'en doen maar mijn tijd is op.
Bye

  • 06 December 2005 - 09:17

    Roland:

    Je hebt de vakantie verdiend San. En je maakt me stik jaloers met al die mooie verhalen!!!

    Je broer

  • 06 December 2005 - 09:36

    Nienke:

    Lijkt me een bijzonder goed plan. Ik heb EJ alvast voorbereid! :-)
    Groetjes en tot snel

  • 06 December 2005 - 10:41

    Joke En Rien:

    Jawel. Ik weet niet wat ik hoor! Ga jij al die prachtige kastelen bekijken en je vindt het ook nog leuk ook! Is er toch nog wat van de ervaringen in die mooie Duitse kastelen blijven hangen.Je reisverslag zorgt ervoor dat we goed mee kunnen genieten.Veel groeten van thuis.

  • 06 December 2005 - 18:16

    Elrik:

    Ik wil naar Duitsland om daar die prachtige kastelen allemaal NOG eens te gaan bekijken. Veel plezier San. PS. Heeft Eef al veel beren opgegeten??

  • 07 December 2005 - 12:08

    Peter:

    kanonne, wat een druk program. Wel indrukwekkend allemaal. 'T zal wel wennen zijn als je terugkomt in ons overgestructueerde landje.
    Leuk ook om al die buitenlanders die daar werken te ontmoeten.
    Veel plezier nog de komende dagen. 'T duiktripje wordt trouwens tobago, vertrek op 3 maart...hebbie zin (misschien moet ik vragen 'heb ie geld en tijd?? wat aan zin zal het niet ontbreken)
    Take care!

  • 07 December 2005 - 13:01

    Elly En Ryan:

    Ben jaloers op het mooie weer en al die fantastische ervaringen. Geniet van al dat moois, voor je het weet zit je weer hier. Ga je dan een keer Ghanees voor ons koken? Doewie de Boonsjes

  • 07 December 2005 - 21:13

    Lejo En Paulien:

    Wat een vakantie, zeg, maar je hebt het inderdaad verdiend. Het is zeker interessant om al die nieuwe mensen te ontmoeten. Ook merken we dat je nederlands wel wat achteruit gaat en dat je veel met het geloof te maken hebt gehad. Want die oude gids die jullie hadden moest volgens jou een nieuw gebid, sorry Sander maar dat schrijf je hier nog steeds met een "t" Maakt niet uit hoor, want we genieten steeds van jouw mail. Fijne vakantie nog, jongen en tot mails.

  • 08 December 2005 - 15:02

    Laurens:

    He Sander,

    Wat een verhalen allemaal zeg, jemig. Kan me voorstellen dat je in een totaal andere wereld terecht komt waarin werkelijk álles anders is. Opvallend is dat je vanuit de bushbush nog steeds volop geïnteresseerd bent in relatief onbelangrijke zaken als BFM ;), maar goed, de hitlijst wordt elke week overgenomen door iemand anders, dus dat loopt gewoon door. Met mij gaat het goed en op dit moment ben ik bezig met een project in Frankrijk om daar van september '06 tot juli '07 naar toe te gaan, een heel seizoen werken en wonen daar dus.

    We praten wel bij als je terug bent. Succes nog!

    Gr,
    Laurens

  • 09 December 2005 - 15:12

    Rien:

    Gezien jouw enthousiasme voor kastelen en de enthousiaste reacties van jouw broers overwegen we volgend jaar opnieuw naar Duitsland te gaan. Dat wordt een familieweekje waarbij jij de kastelen mag uitzoeken. En dat 14 dagen lang!! Welkom thuis, jongen, want we willen jouw verhalen horen. Jouw kamer is intussen volledig ontsmet en bewoonbaar verklaard. De mazzel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Recente Reisverslagen:

24 December 2005

Laatste bericht

20 December 2005

Twee verschillende levens

12 December 2005

Op vakantie deel 2

06 December 2005

Op vakantie

30 November 2005

Laatste week thuis
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 79739

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: