Mijn vakantie is in de kou gevallen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Sander - WaarBenJij.nu Mijn vakantie is in de kou gevallen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Sander - WaarBenJij.nu

Mijn vakantie is in de kou gevallen

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

19 November 2013 | IJsland, Reykjavik

Tja.. het lijkt misschien wat raar. Een verhaal op mijn (inmiddels) jaren-oude weblog tikken op het moment dat de reis die ik heb gemaakt er al weer op zit. Maar eenmaal terug realiseer ik me dat ik zoveel heb gedaan en mee gemaakt heb dat dit wel een handige manier is om ervoor te zorgen dat ik een aantal dingen niet vergeet en gelijk een mooie mogelijkheid om iedereen die het leuk vind iets te vertellen over de reis naar IJsland.

Toen ik in Suriname was heb ik een tijdje rondgereisd met iemand die in IJsland was geweest. Sindsdien staat IJsland op de verlanglijst, maar het duurde wel even. IJsland klinkt nogal koud en dan zijn warme landen vaak toch wat aantrekkelijker. Maar na een paar jaar geen grote reis te hebben gemaakt moest het er toch maar is van komen. Wel heb ik dit keer gekozen voor een groepsreis. Het leek me handig omdat je dan in een korte tijd veel meer kan zien en daarnaast was ik wel benieuwd hoe ik het reizen in een groep zou vinden.

Een paar dagen voordat ik vertrok ben ik met m’n automobiel naar de stad gescheurd om een zooitje warme kleding in te slaan. Een sjaal, handschoenen, muts, warme sokken en zo nog wat meer. Ik kon het allemaal net tussen andere afspraken door redden. Onderweg werd ik aangesproken door iemand van de hartstichting voor een bedelend praatje. Ik gaf aan dat ik het hart-stikke druk had en kreeg een vreemde blik terug. Ik realiseerde me later pas waarom. Nadat ik eenmaal alles had gekocht kon ik met m’n muts en handschoenen terug naar m’n auto, nog steeds met hart-stikke haast want het parkeerbonnetje op mijn auto was al zeker 20 minuten verlopen. Ik stapte in de auto, haalde de bon weg en keek vervolgens recht in de ogen van meneer Agent. Hij knikte, en ik zwaaide nerveus lachend terug. Gelukkig liep meneer Agent verder.
Een paar dagen later kon ik dus met een gevulde portemonnee op naar IJsland. De vlucht erheen ging over het algemeen prima, vlakbij IJsland begon het alleen te stormen en leek het vliegtuig wel een schommel. Nadat het vliegtuig geland was moesten we zelfs nog een klein half uur blijven schommelen omdat we buiten waarschijnlijk direct wel zouden woeien. Op het vliegveld kwam ik de rest van m’n groep tegen. Een hoop namen en gezichten die ik aan het einde van de week net allemaal zou kunnen onthouden. Bij aankomst in het hotel viel gelijk wat op. Het mag buiten in IJsland dan wel graf-koud zijn, in het eerste hotel heerste een langdurige hittegolf waardoor je het beste in je zwembroek in de lounge kon gaan zitten. Op de eerste ‘echte’ dag in IJsland bezochten we de zogenoemde ‘Golden Circle’ wat bestaat uit een kloof, een geiser en een enorme waterval. Het weer was niet al te best, maar de gekochte kleding zeker wel. Ik zal d’r misschien als een vreemde Eskimo bij hebben gelopen, maar koud heb ik het niet heel vaak gehad. De geisers vond ik erg indrukwekkend. Handig ook dat er één geiser is die elke 5 minuten wel een zooitje water omhoog spuit. Ik heb het eerste filmpje van een reisgenoot verpest door er enthousiast doorheen te roepen jaaaa hij doet het echt!! De tweede dag was qua weer wel het tegenovergestelde van de eerste dag. Een mooie blauwe lucht maakte de landschappen nog weer een stukje indrukwekkender. We maakten een gletsjertocht over een gletsjer (klinkt logisch) en kregen hierbij een Bob de Bouwer helm en stijgijzers voor onder de schoenen. Ik snapte er niets van hoe je die dingen onder je schoenen kreeg, maar wist gids 1 te strikken voor mijn rechterschoen en gids 2 voor de linker. Probleem opgelost. De tocht zelf was mooi zodra je door hebt hoe je het beste kan lopen en dat je niet continu bang hoeft te zijn dat je van de gletsjer dondert.

De avonden in IJsland beginnen vroeg, vanaf 16.00 uur begint het donker te worden. Na het eten babbel je wat met anderen en werd het spelletje Regenwormen een hit. Onze gids Trusty zat er vaak bij met z’n tablet en probeerde dan via google translate IJslandse zinnen naar het Nederlands te vertalen. Zodra die het had voorgelezen, keek die met zn vrolijke eivormige hoofd trots de groep in, +1! De volgende dag bezochten we een national park. Dat stond eigenlijk een dag later in de planning maar door het weer moesten de plannen worden aangepast. Het regende hard aan de ene kant van de berg dus konden we beter scheuren naar de andere kant waar het bewolkt, maar in ieder geval droog was. Ik heb op nog geen reis zo verschrikkelijk veel foto’s gemaakt (Tanzania komt misschien in de buurt). Iedere keer als je om je heen kijkt zie je weer een plaatje wat je gewoon op de foto ‘moet’ zetten. Na de trekking zijn we nog opzoek geweest naar rendieren. Na deze een paar keer verward te hebben met paarden en schapen, kwamen we er uiteindelijk wat (zonder rode neus) tegen. Helaas te donker om op de foto te zetten, maar het plaatje zit in ieder geval in m’n hoofd. Dat zelfde geld voor zeehonden die we de volgende dag tegenkwamen. Veel te mooi om dood te knuppelen, maar wel jammer dat ze zo ver weg waren. We kwamen bij een ijsbergenmeer wat uiteindelijk wel een van de hoogtepunten (en koudste punten) van de reis was.

In de laatste dagen maakte we de reis terug naar Reykjavik met wat stops onderweg voor de nodige watervallen. Watervallen zijn zoals tempels in Azië, alleen gaan ze minder snel vervelen. Je komt er wel een heleboel tegen. Bij een van de laatste watervallen die we bezochten kon je achterlangs lopen. Dat geeft toch weer wat andere plaatjes. Eenmaal in de hoofdstad aangekomen blijkt het in ieder geval geen hele grote, lawaaierige stad te zijn. De stad komt gemoedelijk en gezellig over. Genoeg winkels en gladde wegen om onderuit te gaan. Op de laatste dag ben ik samen met m’n ‘roomie’ (reisgenoot waarmee ik een kamer deelde) de stad doorgelopen. Een grote muziekwinkel die we zochten konden we niet vinden waardoor we in een kerkje belandde. Vervolgens op weg naar een museum en op weg daarna toe krijgen we alle weersomstandigheden (behalve de gunstige) om onze oren. Toen we uitgekeken waren in het museum zochten we nog even naar de muziekwinkel. We zochten het adres op in de Lonely Planet en kwamen er al vragend achter dat de muziekwinkel inmiddels al drie jaar failliet was, waarom toch iedereen zomaar muziek download, onvoorstelbaar 
De laatste avond brachten we door in de Blue Lagoon, de bekendste warmtebron van IJsland. Heerlijk een beetje dobberen in warm water en je dobbert vanzelf tegen een toko aan waar ze drankjes verkopen, wat een leven! De volgende dag ging de reis weer terug naar Nederland. De wekker ging veelte vroeg (4.15) maar de vliegreis ging dit keer zonder veel te schommel. Het was een leuke, nieuwe ervaring om zo te reizen met een groep. Sommige dingen miste ik wel (zelf opzoek gaan naar plekjes, locals spreken) en andere dingen waren ook wel weer erg leuk. Eigenlijk is het jammer dat wanneer je net je groep een beetje leert kennen je alweer uit elkaar gaat. Gelukkig hebben we de foto’s / mailadressen en facebook nog. Het wordt dromen van een nieuwe reis, koud of warm land.. dat maakt me inmiddels niet meer uit.

  • 19 November 2013 - 20:35

    Linda:

    Gaaf beschreven weer, San. We hebben weer beeld. Ben benieuwd naar je foto's!

  • 19 November 2013 - 21:33

    Günther:

    Vind ik leuk ;-)

  • 19 November 2013 - 21:38

    Anoek:

    Klink als een mooie ervaring San! Zo te lezen is een koude reis ook heel mooi :). Zet je gauw wat foto's op FB? Ben benieuwd naar de plaatjes.

  • 19 November 2013 - 21:44

    Paulien:

    Sander, je hebt weer een prachtig reisverslag gemaakt. En het is weer anders dan in die warme landen, maar zeker niet minder. Je kunt dromen van een volgende reis, maar ook nog van deze.

  • 19 November 2013 - 22:04

    Joop:

    Dag koos, fyn dat je mentaal weer bent opgeknapt. Je had wel wel ff vakantie nodig....ik hoop dat je dr weer even tegen kunt met je teamgenoten.
    Vriendelyke groeten Joop

  • 19 November 2013 - 22:10

    Martijn Van Der Linden:

    Geniaal :D

  • 20 November 2013 - 16:47

    Roland En Hanneke:

    Mooi verhaal San!!

  • 20 November 2013 - 19:13

    Freek:

    Zeer inspirerend. Ik heb IJsland ook altijd nog op mijn verlanglijstje staan, zij het dan wel in de zomer, dan is het daar ook vrijwel altijd licht. Dat je achter een waterval kunt doorlopen heb ik al een meegemaakt in Noorwegen. Ik, weet niet of je daar al eens bent geweest, maar dat is ook een aanrader. Geldt trouwens ook voor de rest van Scandinavië. Een leuk reisverslag.

  • 21 November 2013 - 16:48

    Joke En Rien Oftewel Je Ma En Pa:

    Zo leuk om het hele verhaal rustig te lezen. Je krijgt gewoon zin om zelf ook te gaan. Maar het is ons te koud. Laat je maar inhuren door een reisbureau om een reis uit te proberen en te verslaan, misschien kun je dan gratis.

  • 22 November 2013 - 09:10

    Fiona:

    Heey dat is hartstikke lang geleden!
    Wat een geweldig verhaal. Mooi avontuur, leuk om te lezen.

  • 24 November 2013 - 17:05

    Karin:

    Leuk reisverslag, met ook een mooie blauwe achtergrond; die sluit goed aan bij de kleuren van het gletsjermeer. :-) Heb stiekem ook ff India gecheckt :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2136
Totaal aantal bezoekers 79848

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: