Geland, gestrand en verbrand - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Sander - WaarBenJij.nu Geland, gestrand en verbrand - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Sander - WaarBenJij.nu

Geland, gestrand en verbrand

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

20 September 2010 | Tanzania, Dodoma

Inmiddels alweer een paar dagen hier in Tanzania. Nee..ik zit nog niet in de kookpot van een of andere oeroeboeroe stam en ben nog gewoon gezond :)

De vliegreis naar Tanzania verliep over het algemeen prima. Ik moest overstappen in Narobi (Kenia) op een ander vliegtuig naar Tanzania. Op de een of andere manier vond ik dat wel spannend. Het was ook niet helemaal duidelijk of ik de bagage weer opnieuw moest ophalen en inchecken. Dus toen ik op het vliegveld van Kenia was heb ik dat maar een aantal keer goed nagevraagd. In alle zenuwen begon ik spontaan spaans te praten. Toen een vliegveld-man mij ervan had overtuigd dat de bagage echt in Tanzania van de band zou komen rollen heb ik hem vriendelijk bedankt en een fijne avond gewenst, muchos gracias buenos noches!
Ook het laatste stukje vliegen naar Tanzania verliep prima. Er vielen wel wat kleine verschillen op. Zo druppelde er water op een plek, vertelde de piloot dat er wat vertraging was maar dat hij geen flauw idee had waarom en was de helft van het vliegtuig opzoek naar de pen die een passagier per ongeluk had laten vallen.
Eenmaal in Tanzania rolde gelukkig snel de bagage van de band en vond ik vrij makkelijk de taxi driver die me naar het guesthouse bracht. Geeft toch wel weer een enorme kick om dan eindelijk op de plaats van bestemming te zijn, Yess did it again!

De volgende ochtend Dar es Salaam een beetje verkend en geld gepind. De middag ben ik met een bootje naar Kigaboni gegaan. Als je in Deventer het pondje kent...dan 20 keer zo groot en vol met Tanzanianen. Een hele belevenis. Later kwam ik een vriendelijke Tanzaniaanse man tegen die me vrolijk de " Botanical Garden" liet zien en vertelde over Dar es Salaam en zijn leventje. Hij maakte reggea muziek en toen ik hem vertelde dat ik voor lokaal radiostation in Nederland werk kreeg ik een cd mee. De beste man hoopt nu dus door te breken in Europa. 's Avonds heb ik in een restaurantje een belgisch meisje ontmoet die ook alleen aan het reizen was en net terug was uit Arusha (waar ik heen moet voor de safari). Leuk om alle verhalen te horen. Het beklimmen van de Kilimanjaro schijnt een behoorlijk pittige ervaring te zijn. Wie weet ga ik dat ook nog doen, al is het wel erg duur (meer dan 1000 euro).

Gister ben ik doorgereisd van Dar es Salaam naar Dodoma. Dat ligt wat centraler in Tanzania en leek best een handige route om daarna door te gaan naar Arusha. Het busstation in Dar es Salaam is werkelijk een grote mierenhoop met schreeuwende Tanzanianen en bussen. Uiteindelijk met wat hulp de goede bus gevonden, wat me overigens wel veel meer heeft gekost dan eigenlijk zo moeten. Heb nu de waarde van het geld hier wat beter door wat het een stuk makkelijker maakt te onderhandelen en in te schatten welke prijs redelijk is.De busreis was behoorlijk lang (ong 8 uur). Ik had een vaste plek, maar als ik tijden een stop even weg was werd die snel door iemand anders ingenomen. En zo zat ik uiteindelijk naast een geleerde Tanzaniaan, een moeder met haar 2 kinderen (best krap) en naast een roggelende minder geleerde Tanzaniaan. Eenmaal in Dodoma iemand gevonden die me vriendelijk de weg naar het guesthouse wees. Een goed guesthouse volgens de Loneley Planet is de "Christian Council of Tanzania". Het bleek inderdaad best een leuk guesthouse, al zijn er geen toeristen maar Afrikaanse christelijke broeders. Best leuk, maar wel even wat anders dan verwacht :)

Ik was eerst van plan de volgende dag gelijk door te gaan naar Arusha. Dus vroeg op gestaan en eerst ontbeten. De bestellingen die ik deed werden niet begrepen of waren niet aanwezig dus toen ik uiteindelijk " saucage" hoorde maar gelijk geroepen dat ik dat wel wou. Even kreeg ik een bordje met jawel 1 simpel worstje! Daarna maar door naar het busstation. De bussen naar Arusha waren echter allang vertrokken, ik kon wel een ticket kopen voor de volgende dag en moet er dan om 6.00 uur zijn! Wat een helse tijd toch weer! Op het busstation wel weer iemand ontmoet die me vervolgens de markt van Dodoma heeft laten zien. Echt geweldig zo'n markt. Zoveel verschillende kruiden, fruit en vlees. Ook kon je dr kippen kopen, waar niet al te zacht mee om gegaan werd. Even verderop stond een grote kokende pot waar (nadat de kop van het arme beest eeraf was gehakt) de kip verder in verwerkt werd. Echt een bizar gezicht, maar met veel belangstelling van de Tanzanianen er wel wat mooie foto's van kunnen maken. Hoop dat als ik in Arusha ben er wat op de site te kunnen zetten!
Onderweg nog een keer wat drinken gekocht waar we 2 winkeltjes voor moesten opzoeken. In de eerste winkel was het vrouwtje "nog niet klaar" om wat drinken te pakken en bleef rustig op een bankje zitten...Hakuna matata!
Na de hele rondleiding op dezelfde plek gegeten als gisteravond. Gelukkig maar, want ik bleek op die plek mn petje te hebben laten slingeren. Nu raak ik die altijd op vakantie kwijt, maar na 3 dagen is wel erg snel.

Morgen ga ik dus door naar Arusha waar vrijdag de safari begint. Waarschijnlijk ontmoet ik donderdag al wat reisgenoten van de safari. Het aantal toeristen hier in Dodoma is echt minimaal, maar heb daardoor wel veel meer contact met de locals. Wel erg leuk en leer langzaam wat meer over de cultuur en taal.
Mag dus niet klagen al ben ik wel wat verbrand, maar goed is beter dan ergens weggeregend worden.
Till next time! Hakuna matata!

  • 21 September 2010 - 11:30

    Eus:

    Tjonge jonge das wel wat anders dan een avondje Eagles ;-)Maaruh k zie dat je je wel gaat redden tussen die Obiekulu's haha, als echte Deventenaar verwacht ik ook niet anders van je ;-) Goed bezig...

    Roodgele groeten van uit Zozijn Wilp

  • 21 September 2010 - 11:53

    Marlies:

    Hey Sander,

    Jeetje wat je in zo'n korte tijd allemaal al weer mee maakt!
    Trots op jou.....

    Genietse en ik verheug me alweer op je volgende blog en foto's

    liefs Lies

  • 21 September 2010 - 12:51

    Carolien:

    hoi hoi sander,
    ik had me er al weer op verheugd je te volgen op je reis, geweldig die verhalen van je. Wat een belevenissen.
    Veel plezier op safari,
    liefs carolien

  • 21 September 2010 - 15:58

    Lejo En Paulien:

    Ha die San,
    Je maakt het wel weer mee in Afrika en dat je spaans kent, zijn dat je verborgen talenten misschien??? Maar je flikt het toch maar weer om in je uppie te gaan. Wij zijn super trots op onze neef. Geniet ervan en tot je volgende belevenis. Knuffel van ons.

  • 21 September 2010 - 16:13

    Annemarie:

    Heej sander,

    Geweldig weer om te lezen..echt super.

    Veel plezier op safari

    Groetjes Annemarie


  • 21 September 2010 - 17:44

    Fiona:

    Leuk om weer te lezen.
    En het eten, tja... je kunt niet verwachten dat het eten daar zo lekker is , als de spagetti van ons, toch!
    Pas goed op je petje, want we willen hem wel terug zien in Nederland.
    Veel plezier op safari!


  • 21 September 2010 - 18:21

    Elrik, Linda En Sen:

    Ha broeder.
    Mooi om te lezen dat je je daar vermaakt. (Pas op de afrikaanse zombies!). Dat heuveltje beklimmen lijkt me echt iets voor jou. Linda is stinkend jaloers (maar ze houd meer van kloven en ravijnen). Veel plezier jongen!
    Woef, en lik en kwispel van Sen

  • 21 September 2010 - 19:03

    Anoek:

    Hey San!
    Klink goed, Tanzania. Keep the experience going! Ik kijk uit naar de photo's!

    Enne...als ik het goed begrijp ligt het record van petje-veriezen nog steeds in India. Jeetje ik moet nog steeds lachen als ik eraan denk :).

    Zie je snel!

  • 21 September 2010 - 19:17

    Freek En Geesje:

    hoi Sander,
    We zijn wer terug uit La France en kunnen dus je verhaal volgen. Weer een enorme ervaring. Zijn benieuwd hoe je safari verloopt. Genier er van.
    groetjes
    freek en Geesje.

  • 21 September 2010 - 19:41

    Elly En Ryan:

    Hi San,
    Ben je al bekeerd door de broeders? Echt wat voor jou om daar terecht te komen. Geniet van de kippensoep, de impala en alle andere ondefinieerbare etenswaren :-) Een colaatje op zijn tijd doet wonderen voor je stoelgang. De groeten aan de big five op safari. Tot je volgende verslag.
    Groetjes, Elly, Ryan en co

  • 21 September 2010 - 21:18

    Carina:

    Hey Sander,

    Het was een genot, om je eerste verhaal te lezen.
    Hoop dat je snel, wat foto's op het internet kan zetten. Kunnen we checken of je al aardig op weg ben,als geleerde Tanzaniaan.(mmm)
    Wens je veel fun en plezier toe op safari.
    Kijk al weer uit naar je volgend verhaal.

    Liefs Carina

  • 22 September 2010 - 17:07

    Je Pa En Ma:

    Hoi die San,
    Geweldig om je verhalen te lezen. Bijna net of ik Michael Palin hoor:)
    Vandaag is het hier mooi weer, maar morgen gaat de herfst hier echt beginnen, dus je kunt maar beter in Tanzania zitten.Pas goed op jezelf en we wachteen vol spanning je volgende berichtje af.

  • 22 September 2010 - 17:46

    Ronald & Monique:

    Zo leuk jouw verhalen! We wachten weer met smart op de volgende.
    Have fun!!

  • 22 September 2010 - 18:08

    Roland:

    Oppassen voor de wilde dieren Sander!!

  • 24 September 2010 - 02:40

    Nicolien:

    Ha Sander,

    Wat leuk om die verhalen van jou te lezen! :) Heel veel plezier daar nog, geniet ervan want het is zo voorbij...

    Heel veel liefs ni'clien

  • 25 September 2010 - 10:38

    Josette:

    Wow wat een verhaal,
    wel heel leuk en spannend.
    veel plezier op safari. echt super!!

  • 27 September 2010 - 14:54

    Je Ma:

    Ha Sander,
    Afgelopen zaterdag hebben Elly, Monique, Els en ik de "Tocht om de Noord gelopen". Gelukkig de afstand van 22 kilometer. Precies goed. Dat konden onze ongetrainde benen aan. Zelfs geen spierpijn de volgende dag. Ik ben dus ontzettend benieuwd of jij nog bergen gaat beklimmen of lange afstanden gaat wandelen met jouw ongetrainde benen. En natuurlijk naar je ervaringen.Heel veel groeten vanuit het natte Deventer en tot mails. Knuffel van je ma.( en ook van je pa natuurlijk.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Tanzania

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Foto's Tanzania

12 Oktober 2010

Afscheidsfeestje

05 Oktober 2010

Het leven in Tanzania

30 September 2010

Dierentuin in het wild

20 September 2010

Geland, gestrand en verbrand
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 79719

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: