De reis naar een nieuw huis - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu De reis naar een nieuw huis - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu

De reis naar een nieuw huis

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

24 Januari 2008 | Nederland, Deventer

Tot nu toe heb ik deze weblog alleen gebruikt voor reizen. Nu even een uitzondering hoewel het voor het eerst huren van een huis zeker net zo'n bijzondere ervaring is als de reizen die ik heb gemaakt. En eigenlijk ook omdat meerdere mensen me vroegen of het niet een idee was om logje bij te houden over m'n verhuis-stress. Bij deze dus de ervaringen van de afgelopen maand.

Toen ik terug kwam van de reis naar India was het plan om op zoek te gaan naar een huisje. Dus de woonkrantjes opgehaald en kijken welk huisjes allemaal leuk zijn. De eerste ervaring was dat huizen geld kosten en een hoop ook. Mijn eerste keus viel dan ook op een foto van een prachtige garagedeur, waar de prijs ook prima was. Voor iets meer dan 40 euro zou ik een riante garage tot mijn beschikking hebben. Een garage had alleen ook wel een hoop nadelen (geen wc, keuken etc) dus uiteindelijk toch maar op huisjes gaan reageren. Een week of 2 nadat ik op het eerste huisje had gereageerd lag er een brief door de bus. Ik kwam in aanmerking voor het huis en had 3 dagen de tijd om te laten weten of ik het huis wou gaan huren of niet. Na een belletje met de vorige bewoner stond ik een paar uur later in m'n toekomstige appartementje. Een leuk appartementje op de 3e verdieping met de uitkijk op een plantsoentje, voor het appartement loopt ook regelematig de familie gans langs.
Na een paar dagen nadenken zag ik eigenlijk geen enkele reden om dit huis niet te doen. Ik had alleen niet verwacht dat het eerste huis waar ik op zou reageren gelijk raak zou zijn.

Op 3 januari vond de sleuteloverdracht plaats. Met een mannetje van de woningbouw het appartement doorgelopen en een flink aantal krabbels gezet (voor al die hoge bedragen die ik moet gaan betalen).
Tja en toen had ik plotseling de sleutel van m'n appartement. Daarna werd het ook een stuk drukker. Een appartement moet eerste beschilderd of behanger worden, er moet vloerbedekking in en als het even kan ook wat meubilair. Doordat ik hier eigenlijk zelden over had nagedacht overspoelde me dit allemaal wat en had ik geen idee waar ik moest beginnen. Gelukkig zijn er een hoop mensen die graag hun tips en ideeën meegeven wat erg handig is. Nadeel was wel dat ik op een gegeven moment zo overspoeld werd met handige adviezen dat ik bijna niet meer wist wat ik nou zelf mooi vond.
Uiteindelijk heb ik met wat hulp alles op een rijtje gezet en weet nu "iets" beter wat ik wil en hoe ik alles wil.
Tijdens de eerste klusdagen kwamen we er achter dat er in de toekomstige slaapkamer cement aan het afbrokkelen was. Een leuk klusje voor de woningbouw, betaal ik ze niet voor niets. Na een belletje met een wat norse mevrouw ("dat had u ook wel eerder mogen zeggen" ) werd het gelukkig snel gemaakt.

De eerste grote keuzes werden gemaakt met het kopen van verf. In december had ik al besloten "iets" met kleur te willen doen, wit is ook maar wit. Na een paar keer in het huis te hebben rondgelopen had ik besloten "iets" met groen te doen. Bij de Gamma kwam ik er al snel achter dat "iets" met groen nog te vaag is. Er waren zeker 30 verschillende kleuren groen en dan ook nog weer van verschillende merken. Na een lange tijd uiteindelijk maar een kleur groen gepakt die me wel leuk leek en ook voor wat andere kamers het een en ander uitgezocht. Later die dag zijn we naar de Ikea geweest, een winkel waar ik veel over had gehoord maar om de een of andere reden nog nooit was geweest. De eerste Ikea-ervaring was dat ze d'r een hoop spullen hebben die qua prijs allemaal ook best mee vallen. Hoewel ik er uiteindelijk nog weinig gekocht heb zal het me niets verbazen als uiteindelijk een flink deel van mijn huis mede is mogelijk gemaakt door Ikea.

Even een korte omschrijving van de ruimtes en de plannen daarvoor:

WOONKAMER:
Een deel van de kamer wordt groen. Hoe groot hangt af van hoe mooi ik het vind. De rest krijgt een witte kleur. Op de vloer komt laminaat.

SLAAPKAMER:
Op een muurtje komt hier een muurschildering van een zonsondergang. Ergens volgende week laat ik een stukadoor los op de muur zodat daarna de muurschildering gemaakt kan worden. De rest van de kamer blijft waarschijnlijk wit met vloerbedekking op de grond.

COMPUTER KAMER:
De helft van deze kamer is blauw, de andere helft wit. Vloerbedekking op de grond. In de kamer komt dus een computer en als er dan nog ruimte overblijft vast nog wel iets anders.

OVERIG:
De gang is wit en ik denk dat ik dat maar zo laat, mijn plannen zijn zo verandelijk als het weer dus wie weet.. Hier komt ook laminaat op de grond net als in de keuken. De keuken heeft verder voor een deel een grijsachtige kleur (steen) en voor een deel wit.
Tot slot nog de wc, waarvan de kleur van de muren afhangt wat er uiteindelijk qua verfkleuren overblijft :)

Na de eerste aankopen kon dus ook het echte klussen beginnen. Verven, verven en nog is verven. Ik heb er nu langzaam zelf wat meer handigheid in gekregen en het is leuk om te zien hoe het huis er steeds wat beter uit gaat zien. Op een ochtend toen ik even alleen aan het klussen was in de keuken was er een mannetje bezig met de balkonnen wat er voor zorgde dat ik bijna van de trap afdonderde toen ik ineens een gezicht door het raam zag, dat verwacht je niet op 3 hoog. De man zwaaide vriendelijk en ging druk door met z'n werk.
Wat ook nog tijd vraagt is het aanmelden voor van alles. Ook gas, stroom, water kost allemaal geld. Op een formulier van woonenergie stonden wat vragen waardoor ik maar een belletje heb gedaan. Uiteindelijk heb ik alles kunnen invullen en was het maar goed dat de vrouw me het advies gaf niet de gegevens van mijn vorige woning in te vullen. Had ik dat wel gedaan, hadden m'n ouders straks zonder stroom gezeten.

Op de woonkamer na begint het huis steeds meer een leuk huisje te worden en aangezien het verfwerk erg begint op te schieten ga ik nu meer bezig met het aanschaffen van laminaat, vloerbedekking en langzaam maar zeker ook al het meubilair en spullen die je nou eenmaal nodig hebt. Het valt me op dat ik er weinig bij heb stil gestaan hoe duur sommige dingen zijn. Niet dat ik me zorgen maak om me budget, maar dat sommige dingen meer kosten dan ik me aan het begin had voorgesteld. Gordijnen bijvoorbeeld, wat ze wel niet voor een lapje stof vragen! Tevens betekend de aanschaf van spullen dat je een hoop keuzes moet maken, wat nu eenmaal niet mijn sterkste punt is. Soms vind ik iets hartstikke mooi en als ik 5 minuten later weer kijk vind ik het helemaal niets! Wel lastig, over het algemeen weet ik wel goed wat ik niet mooi vind.
Vandaag richting de bedden-winkels gegaan op zoek naar een bed en om even later wat winkels langs te gaan op zoek naar laminaat. Bij 2 beddenwinkels (beter bed en beddenreus) 100'en bedden gezien. Uiteindelijk had ik er 2 op het oog. Eén bleek na de verhalen van een enthousiaste verkoper een kleine 2000 euro te gaan kosten met een aardig goed matras e.d erbij. Het andere bed daar zat een nachtkasje aan vast wat niet los kon waardoor het ding uiteindelijk wat groot uitviel voor m'n kamer. Ook bij de Morres zijn de bedden duur, zo vertelde de verkoper die eerst uitgebreid met iemand had lopen te telefoneren voordat hij mij wou helpen. Ik had de hoop dus al opgegeven nog een bed te vinden en dacht dat ook mijn bed dan wel van de Ikea zou komen. Bij de Leen Bakker zijn we opzoek gegaan naar laminaat. Uiteindelijk heb ik de keus voor het laminaat zelf toch nog maar uitgesteld tot zeer binnenkort en alleen de ondergrond gekocht. Al lopend door de Leen Bakker kwamen we wel plotseling langs een bed die er verdomd leuk uitzag. Volgens mij heb ik toen in nog geen minuut tijd maar besloten dat bed te doen. Dus toch nog een geslaagde ochtend.

En tot zover ben ik dus nu. Er moet nog een hoop gebeuren in het huis, er moeten nog veel spullen gekocht worden en ik moet nog een heleboel regelen dus ik zal voorlopig nog wel even in de ban van het huis zijn. In ieder geval is het erg fijn dat er zoveel mensen zijn die mee helpen om knopen door te hakken en hun ideeën delen. Uiteindelijk zal het vast wel een mooi huissie worden.

Misschien dat ik over een paar weekjes nog is hier vertel hoe de vorderingen gaan maar als je nieuwsgierig dan kom maar een keertje kijken. Ik zal later proberen om wat foro's van het huis te plaatsen.

  • 24 Januari 2008 - 22:38

    Sabine:

    Hee Sander!
    Gaaf dat je je eigen huisje hebt!! Al klussend leert men, moet je maar denken;) Van alleen wonen leer je i.i.g. megaveel (hier spreekt een deskundige;)). Kan je vast 1 tip geven: Met een gewone steenboor moet je geen gaten in een betonmuur proberen te boren:D (Haha, dat heb ik weleens geprobeerd in dat huis in de Molenakker, gelukkig kon je de gaten niet zien door de schilderijtjes heen haha!) Met een klop/hamerboor (en betonboortjes) gaat 't perfekt, echt, ik lijk wel een professional hahaha!
    Oh, ff leuk nieuws (wil je verder niet jaloers maken hoor:D): Ik ga eind maart voor ruim 4 weken naar Vietnam en Cambodja!!! (En ik land in Bangkok, dus ik zal ook nog een aantal dagen in Thailand doorbrengen:)) Heb er echt zóveel zin in!

    Heb jij nog nieuwe reisplannen, of staan die nu even op een laag pitje tot je helemaal gesetteld bent?
    Veel succes nog met klussen en doe de groetjes aan je familie:)
    Sabine

  • 24 Januari 2008 - 23:20

    Dennis:

    Leuke blog weer, heb wel weer kunnen lachen. :D

    Wil toch binnenkort weer is een x afspreken, ff wat drinken ofzo. Lang geleden weer. Maar daar spreek ik je dan nog wel over. :) Erg tof dat je eindelijk het huis uit gaat. :P

    Nu je broertje nog, of is die ook al weg? Dan krijgen je ouders eindelijk de rust die ze verdienen. :P

    Veel succes en veel plezier met je nieuwe woning!! <:o)

    Groeten Dennis ;)

  • 25 Januari 2008 - 07:17

    Linda:

    Ha San,

    Leuk om te lezen, je avonturen in je eigen huis. Ik heb samen met elrik nog erg moeten lachen om het bedden avontuur. Vooral die vriendelijke man bij de morres wonen...

    Ik vind dat je leuke plannen hebt voor je huissie en hoop dat het nu voorspoedig lopen. Zonder dat je broer weer een stuk plafond eruit robt.

    Groetjes Linda
    p.s. de kleur in de keuken is toch echt zand hoor ;-)

  • 25 Januari 2008 - 08:11

    Nienke:

    Klinkt leuk! Wanneer heb je de koffie klaar????

  • 25 Januari 2008 - 09:07

    Fiona:

    Hoi hoi,
    Erg leuk dit verhaal op je site.
    Ik moest wel erg lachen.
    Maar gelukkig wordt het mooi.
    Ben ook benieuwd of je nog reisplannen hebt?
    Een weekendje Nederland is ook leuk, ha ha!
    Nou, hopelijk kunnen we je huisje snel komen inwijden.
    Groetjes Fiona

  • 25 Januari 2008 - 09:11

    Yvonne:

    Heeeeyyy, leuk te lezen! En wat ik al zei: het scheelt je 8 keer hetzelfde verhaal typen omdat iedereeen wil weten hoe het gaat. En als anderen bellen, kun je ook nog eens 17 keer het verhaal vertellen wat je al 8 keer had getypt!
    Het haalt bij mij ook wel weer de nodige klustrauma's naar boven hoor! Hahaha, nee grapje. Al met al is het inderdaad een hele heftige tijd en zie je soms door de bomen het bos niet meer. Houd je hoofd koel en bedenk inderdaad wat je zélf graag wilt, het wordt jóuw huissie!!
    Veel klus-succes nog, spreek je weer!
    Groetjes

  • 25 Januari 2008 - 09:17

    Lejo En Paulien:

    Ha San,
    't Valt soms niet mee,he, maar volgens ons komt het allemaal best goed voor elkaar. Als je er eenmaal woont, zie je toch weer dingen die veranderd kunnen worden. Maar als we alles zo lezen, maak je er wel echt een eigen stekkie van en daar voel je je dan ook het beste thuis.
    Geniet van het klussen.

  • 25 Januari 2008 - 14:38

    Anita:

    Dat je geweldige omschrijvingen kunt geven van alles wat je tegen komt is al lang bekend. Maar waar is het appartement gelegen? Blijf je in Deventer?

  • 30 Januari 2008 - 21:09

    Martine:

    Hee sander,

    Super gefeliciteerd met je eigen huisje! geweldig! Je hebt er weer een mooi verhaal van weten te maken :)Wat moet een mens toch zonder de ikea he??? Ik wens je ontzettend veel geluk toe,maak er wat moois van. En de volgende oud-collega's-borrel hebben we bij jou, toch??
    liefs

  • 05 Februari 2008 - 09:10

    Anoek:

    Hey San,

    Jij bent goed bezig zeg. Vooral zo doorgaan en zorgen dat het helemaal je eigen plekje wordt. Er komt inderdaad een hoop bij kijken en ik ben blij dat ik niet in je schoenen sta! haha. Ik ben nog steeds blij met mijn guesthousekamer maar moet wel eerlijk toegeven dat ik er veel voor over zou hebben om eens een lekkere dvd avond te hebben! Geniet van het hele proces en als ik tijd heb (haha) kom ik een keer langs!

    Groeten vanuit Kathmandu!

    Anoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Deventer

Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 79687

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: