Afscheidsfeestje - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sander - WaarBenJij.nu Afscheidsfeestje - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sander - WaarBenJij.nu

Afscheidsfeestje

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

12 Oktober 2010 | Tanzania, Arusha

Weer een weekje verder in Tanzania. Het einde begint in zicht te komen naar een weekje met strand in Zanzibar en leeuwen op safari in Tarangine.

Afgelopen woensdag hadden we een snorkeltourtje geregeld. Er was ons gezegd dat je onder andere schildpadden kon zien Met een gids zouden we eerst naar "Prison Island" gaan. Op Prison Island bleek echter een parkje te zijn waar reuze schildpadden waren. Dus we zagen ze niet tijdens het snorkelen (wat dan wel weer jammer was) maar gewoon in een parkje. Onze gids wist vooral goed hoe die de boot moest besturen. Voor overige vragen keek hij moeilijk om zich heen, zei dat hij het ook niet wist of wees naar een informatiebord die we dan maar moesten lezen. Het schildpadden-parkje was best leuk, voor het gemak hebben ze op de schilden van de beesten de leeftijd neergezet. Wel zonder er over het park enkele waarschuwingsborden dat je de schilden niet als stoel mocht gebruiken :)
Na het bezoek aan het eilandje zijn we gaan snorkelen. Was een aardige tijd geleden dat ik de wereld onderwater heb gezien dus wel weer even een mooie ervaring.

De volgende dag zijn we 's middags weer met een boot teruggegaan naar Dar es Salaam. Omdat we wat laat waren zaten we bovenin de boot in open lucht. Aan het begin leek dat allemaal erg mooi, maar naar een tijdje spatten er flink wat water tegen ons aan. Had hierdoor 's avonds geen zout meer nodig bij het eten, had meer dan genoeg als ik me even heen en weer schudde. Daarnaast bleek het flinke golven ook veel mensen behoorlijk misselijk te maken. Bij mij viel dat gelukkig mee dus hoefde me niet aan te sluiten bij het rijtje mensen dat in het water aan het kotsen was.
Eenmaal weer terug in Dar es Salaam zijn we langs het guesthouse gereden waar enkele dagen daarvoor ook was. Daar heb ik afscheid genomen van mijn mede-reizigers Linda en Yoen die weer terugvlogen naar Nederland.
In het guesthouse bleken toevallig een paar reizigers rond te hangen die ik nog van de vorige keer kende. Later sloten er nog wat nieuwe reizigers bij ons aan en een paar bevriende locals. Dus 's avonds weer ergens in een restaurantje waar ik met een van de locals heb afgesproken morgen Dar es Salaam verder te verkennen.
Ik kende al wel wat van Dar es Salaam omdat ik er ook was geland, maar een local kent natuurlijk veel plekjes. Met dahla dahla's gingen we telkens naar allemaal leuke plekjes in Dar. We liepen langs een strand, een spoor (of eigenlijk liepen we op het spoor die treinen hier rijden toch zo langzaam), een universiteit, een marktje en uiteindelijk kwamen we bij een museum. In het museum hadden ze van alle 120 oeroeboeroe stammen de hutjes nagemaakt en kreeg je een uitleg over hoe men daar leefde. Van alle stammen blijkt eigenlijk alleen de Massai stam nog echt zo te leven. In een dahladahla zat ik later ook een keer tussen 2 massai mannen in traditionele kleding, gaten in hun oren en een flinke bamboe stok.
Na de rondleiding wat er een drumshow opgevoerd. Erg mooi om dat te zien tijdens zonsondergang met name de lol die de mensen erin hebben te spelen is erg leuk om te zien. Ik had verwacht slechts een deel van de middag op stap te zijn met de bevriende local maar uiteindelijk duurde het de hele dag. Ik heb nu wel het gevoel ieder plekje in Dar es Salaam te kennen en kan misschien binnenkort dan ook tourtjes aan andere gaan geven. Verdien ik weer is wat bij.

Zaterdag heb ik een bus gepakt weer terug naar Arusha. Hier had ik met 2 andere reizigers afgesproken om nog een laatste safari te gaan doen naar Tarangine. Groot stond op de bus de tekst "To God" wat me nou niet zo heel vrolijk leek met al die bussen die zich hier in puin rijden. Gelukkig ging de bus toch echt naar Arusha en zijn we God onderweg niet tegengekomen. Na een lange reis reis kwam ik in de loop van de avond aan in het guesthouse waar we hadden afgesproken. Daar ontmoette ik vrijwel gelijk mijn reisgenoten Wiebe en Tonnie. Leuke mensen om mee op te trekken. Tonnie is bijvoorbeeld gek op deuren en wil later graag struisvogel worden (of als dat niet lukt een tomaatje) klasse!
's Avonds bleek dat in het barretje er een flink feestje was waar een flink deel van de Arusha bevolking op afkomt. En zo stond ik dus 's avonds te swingen tussen "gewone" Tanzanianen, Massai mannetjes met gaten in hun oren en een zooitje toeristen. Toen ik na drie'en lichtelijk vrolijk besloot nog even mn tanden te poetsen stuitte ik bij het verlaten van ons hutje op een hond die vlak voor onze hut had plaatsgenomen. Verbaasd bleef ik even staan maar het beest keek minstens zo verbaasd als ik (wie gaat er in vredesnaam diep in de nacht naar buiten om zn tanden te poetsen) en het beest zag er totaal niet gevaarlijk uit.
De volgende dag begonnen we met de safari in Tarangine. De safari hadden we geregeld met de kok die we op de vorige safari ontmoet hadden. Zo lukte het ons om relatief goedkoop deze 2-daagse safari te boeken. Na een paar uurtjes hobbelen kwamen we op de camp site aan waar enkele tentjes werden opgezet waar we in zouden overnachten. 's Middags zijn we het park ingeweest. Wel weer erg mooi na een paar weken om al die beesten weer in het wild te zien. Het hoogtepunt was toch wel 2 leeuwen die op enkele meters afstand bij een boom lagen uit te rusten. Je krijgt bijna de neiging de beesten te aaien, maar dat lijkt toch niet zo heel verstandig te zijn. Daarnaast zagen we verder nog wat olifanten die uit het water kwamen en vervolgens voor onze neus de weg overstaken. Verder nog een paar cheetah's en een python in een boom. Je ziet ook erg veel gnoe's en zebra's. Die komen zoveel voor dat je er na een tijdje eigenlijk meer echt naar opkijkt. Toch blijft het wel heel mooi om al die beesten in het wild te zien. Na een mooie middag en een gezellige avond lag ik uiteindelijk op een dun, klein matje in de tent. Zo'n matje is echt puur voor het idee dat je niet op de grond ligt. Toch slaap ik er eigenlijk prima op.
Gister was de 2e dag in Tarangine. Wederom weer een hoop dieren gezien. 's Middags gelunched en vervolgens afscheid genomen van mn mede-reizigers die nog wat meer dagen hebben dan ik. Ik propte (of zoals ze dat hier zeggen squeezen) in een dahladahla naast een mannetje die zo verschrikkelijk veel gaten in zn oren had dat ik daar gefacsineerd 1,5 uur naar heb gekeken. Weer terug in Arusha heb ik hezelfde guesthouse opgezocht als we waar we een paar dagen geleden hadden afgesproken. Toevallig kreeg ik hetzelfde hutje en lag dezelfde hond er nog voor de deur.

Vandaag heb ik nog een dagje om hier rond te hangen en wat soufeniers te kopen. Hopelijk gaat dat lukken want ik merk dat ik zo op het laatst er wat makkelijk in wordt. Zo heb ik zojuist de taxi-driver voor een ritje van nog geen 10 minuten een flinke fooi gegeven terwijl ik er anders al 5 minuten overdoe om tot een goede prijs te komen.
Gister kwam ik er wel achter dat ik mijn telefoon hier heb verloren of dat die is gejoept maar eerlijk gezegd vermoed ik het eerste. Heb nu besloten dat als ik weer wat verlies (met een uitzondering voor de pet) ik van het laatste geld wat gaten in mn oren laten boren, een bamboe stok koop en me aansluit bij het eerste het beste oeroeboeroe stammetje :)
Ik probeer zo of het hier lukt nog wat foto's te plaatsen en dan ga ik maar is wat handelaartjes gelukkig maken.

Till next time!

  • 12 Oktober 2010 - 11:22

    Elrik:

    Ha broeder
    Wat jammer dat je je telefoon kwijt bent. Ik vond je ookal vaag zwammen toen ik je aan de lijn had vanochtend!)Geniet er nog even van en tot zaterdag (of vrijdag als ik Joke mag geloven!)

  • 12 Oktober 2010 - 12:39

    Roland:

    Hoi Sander,

    balen van je phone, was het zo'n hele mooie? Zit er nu dus ergens een masai met bluetooth? Tot vrijdag/zaterdag!!

    Groeten

  • 12 Oktober 2010 - 13:22

    Lejo En Paulien:

    Ha San,
    Jammer van je telefoon en hoop stilletjes dat je nog iets kleins kwijtraakt, want ik wil die gaten in je oren wel zien. Geintje.....Geniet nog maar van de laatste dagen en tot in het weekend. Jij bent nl. eerder op Schiphol dan Anoek, dus daar kunnen we je niet zien.
    knuffel uit Udenhout.

  • 12 Oktober 2010 - 13:32

    Ni'clien:

    Ha Sander,

    Wat ziet dat er gezellig uit dat drumgroepje, zoiets proberen wij ook nog voor elkaar te krijgen met die kindjes van de vuilnisbelt!
    Bedankt voor je mooie verhalen, vind het echt leuk om wat van je te lezen.
    Al vast een hele fijne en veilige reis terug richting dat koude kikkerlandje aan de andere kant van de wereld. Doe de mensen daar de groetjes van mij!
    Liefs Nicolien

  • 12 Oktober 2010 - 14:23

    Linda:

    Zeg...wil je wel even ophouden met van die verdomd mooie foto's te plaatsen?! Pfff...

    Maarre...verders balen van je foon. Fijne tijd nog, en tot zaterdag.

    En een knuffel aan je guesthouse hondje!!

    Groetjes

  • 12 Oktober 2010 - 15:24

    Marlies:

    hey Sander,

    Nu zit je avontuur er echt bijna op!
    En tuurlijk ben je weer wat kwijt geraakt....hoe krijg je t toch voor elkaar.....!!??

    Veel plezier nog ff en tot volgende week maandag!
    Succes met de terugreis!

    Liefs Lies

  • 12 Oktober 2010 - 16:24

    Jody:

    Zandarrr!

    Wat een leuk verhaaltje weer!
    Jammer van je hippe phone maar gelukkig voor mij dan kan ik wat minder jaloers op je zijn want dat jij de phone hebt die ik wilde dat trok ik toch matig zeg!
    En wanneer een masai die phone heeft jaaa daar heb ik dan weer niet zo'n probleem mee!

    See ya soon en geniet nog ff van de laatste daagjes daar!

    Groetjes uit jawel curacao!

    ps. een gat in je oor?, ik zeg doen!

  • 13 Oktober 2010 - 18:09

    Josette:

    Hoi Sander,

    Wow wat een verhaal!! klinkt super goed! veel plezier nog de laatste dagen daar!

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Tanzania

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Foto's Tanzania

12 Oktober 2010

Afscheidsfeestje

05 Oktober 2010

Het leven in Tanzania

30 September 2010

Dierentuin in het wild

20 September 2010

Geland, gestrand en verbrand
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 79692

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: