Terug naar Afrika - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu Terug naar Afrika - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu

Terug naar Afrika

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

07 September 2010 | Nederland, Deventer

Wat een frustratie is het toch om iedereen op vakantie te zien gaan terwijl je zelf nog gewoon moet werken!! Ik begon er een beetje spijt van te krijgen dat ik mijn vakantie dit jaar pas half september had geboekt. Als vakantiegangers vroegen wanneeer ik dan op vakantie ging en ik vertelde dat dit half september was kreeg ik ook vaak als reactie "Poeh, dan moet je nog wel even"! Maar langzaam tikken de weken weg, zijn alle vakantiegangers nu weer druk aan het werk en staat mijn vakantie nu voor de deur.

Over een kleine 2 weken reis ik met een mooi vliegtuig naar Tanzania in het oosten van Afrika. Daar blijf ik vervolgens ruim 3,5 week en ga dan in een evenmooi vliegtuigje weer terug naar Nederland. Waarom Tanzania?? Euhhh.... Eigenlijk wou ik al een hele tijd weer een keer naar een Afrikaans land. Ghana was 5 jaar geleden mijn eerste ervaring met Afrika. Daar heb ik toen een tijd vrijwilligerswerk gedaan en rondgereisd. Terug naar Ghana gaan spookt ook nog wel is door m'n hoofd. Alleen is Ghana niet zo heel groot en heb ik al aardig wat van dat land gezien. In Tanzania schijn je een flinke zooi mooie dieren te kunnen zien tijdens safari's. En dat lijkt me wel is wat!
Natuurlijk zijn de voorbereidingen voor deze trip al een tijdje aan de gang. Via een groot reisforum ben ik in contact gekomen met een groepje reizigers die rond dezelfde periode in Tanzania zijn We hebben een 5-daagse safari door de Tanzaniaanse wildernis geboekt, wel met een gids overigens dat schijnt wel zo makkelijk te zijn. Verder schijnt er een bijzonder grote berg te zijn, de Kilima-nogwat die misschien wel leuk is om te beklimmen. Ik laat het eigenlijk een beetje afhangen van de mensen die ik onderweg ontmoet en verhalen die ik hoor. De ervaring leert dat dat prima werkt dus of ik nou uiteindelijk in het zuiden of in het noorden van Tanzania rond loop te banjeren..geen idee!
Een tijdje geleden ben ik in contact gekomen met iemand die al eerder in Tanzania heeft rondgereisd en dat is wel handig, want zo leer je alvast een klein beetje over de mooie en bijzondere kanten van het land. Zo kan ik al mooi mijn eerste Tanzaniaanse woordjes leren "Hakuna matata"!

Voor de trip naar Tanzania echt kan beginnen zijn er de gebruikelijke voorbereidingen; prikken en visum!
Voor het visum moest ik dit jaar afreizen naar Nieuwekerk, waar dat ligt....aan den IJssel! Vandaar dat het plaatsje ook wel heet, Nieuwekerk aan den IJssel. De meeste consulaten van landen zijn in Den Haag, maar de Tanzanianen zullen Nieuwekerk wel een mooier plekje gevonden hebben. Op internet las ik dat het consulaat nogal bureaucratisch is en dat de openingstijden nog wel eens veranderden. Ik had er dus maar een hele dag vooruit getrokken. Na een flinke reis van ruim 2 uur met een uitstekende samenwerking van 9292ov en google maps op de telefoon kon ik zonder te verdwalen makkelijk het consulaat vinden. Ik twijfelde wel even, want ik stond namelijke voor een groot truckersbedrijf! Maar het bleek te kloppen, de Tazanianen hebben gewoon hun consulaat midden in een groot truckersbedrijf gevestigd! Bij het consulaat was geen Tanzaniaan te bekennen, maar wel een vrolijke truckers-mevrouw die al mijn gegevens verwerkte. Wel opmerkelijk dat ze geen wisselgeld wou teruggeven. Mijn paspoort zou per post worden teruggestuurd en een Tanzaniaan zou er dan wel 2,50 wisselgeld in plakken. En tot mijn grote verbazing lag er een paar dagen later inderdaad een paspoort door de brievenbus met 2,50 erop geplakt!
Met de vaccinaties voor deze reis was ik snel klaar. Uiteindelijk bleek ik al ingeënt te zijn tegen alle gevaarlijke ziektes waarvoor je ingeënt kan worden. Alleen moet ik wel weer aan de malariatabletten. Geen probleem natuurlijk, alleen zijn die pillen verdomd duur! Bijna 100 euro uiteindelijk voor een zooitje pillen.

Tot slot heb ik via internet een guesthouse kunnen regelen voor de eerste overnachting in Tanzania. Ik was hier waarschijnlijk voor Tanzaniaanse begrippen veel te vroeg mee. Ik mailde begin juni met een guesthouse, maar kreeg als reactie terug of ik in augustua nog een keer contact met ze wou opnemen omdat ze tegen die tijd de prijzen dan zouden hebben opgehoogd! Scheelt dat ik onlangs nog bericht kreeg van de belastingdienst over een financiele meevaller: "Meneer de Weert, uit onze gegevens blijkt dat u nog 0 euro van ons tegoed heeft. Dit bedrag wordt zo spoedig mogelijk op u rekening gestort". Ik zal ze binnenkort is bellen, want ik heb nog niets gezien :)
Maar het guesthouse is uiteindelijk geregeld en er is zelfs een mannetje die me bij het vliegveld oppikt en me naar het guesthouse brengt.
Kortom alles is nu wel zo'n beetje geregeld. Nog een kleine 2 weken om (tussen het werken door) wat laatste spulletjes te kopen en de backpack weer in te pakken. Volgende bericht volgt dus zodra ik een werkende computer heb gevonden in Tanzania!

  • 07 September 2010 - 10:15

    Frederik:

    Jo ouwe eeuwige vakantieganger! Altijd maar weer op vakantie he!:P Als vanouds, rest mij dan maar wederom (ja wederom en nog een x wederom) te zeggen, maak er weer wat moois van!

    Die giga lange vakanties van jou ook altijd.... kkan der nie meer tegen:D!:P

    veel plezier kerel!

    groetjes,
    Frederik

  • 07 September 2010 - 10:45

    Fiona:

    Heey Sander,

    Nou, eindelijk kun je weer aan een nieuw avontuur beginnen.
    We gaan weer met je meeleven!
    Hopelijk vind je daar gauw een mogelijkheid om je eerste berichtje op de site te plaatsen, want we branden natuurlijk van nieuwsgierigheid.

    En i.d.d die lange vakanties van jou ook altijd..... kan der ook niet zo goed tegen, ha,ha!

    Groetjes Fiona

  • 07 September 2010 - 13:36

    Sabine:

    Hee Sander, Weer lekker op reis dus? Groot gelijk, heerlijk is dat he;) Geniet ervan en ik lees graag je verhalen weer! Doe je de groetjes thuis?:) Sabine

  • 07 September 2010 - 14:54

    Lejo En Paulien:

    Ha Sander,
    Yes, je gaat weer op reis, dan kunnen we weer genieten van je verhalen. Deze was al leuk om te lezen, maar dat hadden we je zaterdag al gezegd. Geniet ook maar van de voorbereidingen en natuurlijk van de mooie reis, met veel wilde beesten. Keep on going.
    groetjes van ons.

  • 07 September 2010 - 16:37

    Elrik (de Pelrik):

    Ha mander

    Ha ik had graag je gezicht willen zien toen je te horen kreeg wat de prijs van die malaria pillen was!!!! Prachtig lijkt me dat!. Ik ben erg benieuwd naar dat vliegtuig.

  • 07 September 2010 - 17:40

    Roland:

    Veel plezier alvast bro!
    Je hebt zeker de Lion King gekeken als je nu al hakuna matata aan het roepen bent!!

  • 07 September 2010 - 18:36

    Mariska:

    Mambo vipi?!

    Ninasema: safari njema &

    karibu Tanzania!

  • 07 September 2010 - 20:20

    Anoek:

    Hey Neef!
    Das een goeie: Tanzania. Ben benieuwd!!
    Veel foto's alsjeblieft :).

    Enjoy the trip and take care of yourself!

    See you soon.

  • 08 September 2010 - 12:35

    Je Pa En Ma:

    Ha die reislustige middelste zoon!
    Kijk zo lees je nog eens wat je zo allemaal doet. Erg leuk.We horen wel weer of je veilig over bent gekomen en houd de leuningen in het vliegtuig goed vast:)Volgens ons is het iig mooi weer in Tanzania dus met 2 tshirts moet je een eind komen.( Je nam toch steeds minder mee?)Alvast hier een dikke knuffel en volgende week een echte nog.

  • 08 September 2010 - 19:11

    Maaike :

    Ha San,

    Leuk dat we je ook dit keer weer kunnen volgen via je reisdagboek!! Vergeet straks niet geregeld een berichtje te plaatsen he... je zult veel moois gaan zien en beleven, deel dat vooral met de thuisblijvers mee! Nou succes alvast met de resterende voorbereidingen en de diensten die je nog moet werken. Voordat je weggaat hoor je nog wel van me.

    Enne veel mooie foto's maken he!!! Kunnen we als je terugbent weer een date plannen met ons 'roddel' clubje.. haha...

    groetjes!

  • 09 September 2010 - 18:49

    Sas:

    hey sander,

    wat is het weer een genot om je verhalen te lezen. je zou de journalistiek in moeten!

    ik wens je heel veel plezier en een super geweldige tijd.
    breng leuke souveniers mee terug, een waterpijp of zo :)

    veel liefs sas

  • 10 September 2010 - 13:06

    Nic'lien:

    Ha collega!
    Wat leuk om hier aan de andere kant van de wereld jou verhaaltje te lezen. Heel veel succes met je voorbereidingen en natuurlijk al vast een goede en veilige reis gewenst! Als je net zo'n vliegtuig als ik had (ja, ik had een schermpje met films, spelletjes, oefeningen enz. enz.) gaat het vast lukken!
    Heel veel plezier en ik hoop dat ik genoeg tijd vrij kan maken om al je verhaaltjes te blijven volgen.

    Liefs Nic'lien ;)

  • 10 September 2010 - 13:06

    Nic'lien:

    Ha collega!
    Wat leuk om hier aan de andere kant van de wereld jou verhaaltje te lezen. Heel veel succes met je voorbereidingen en natuurlijk al vast een goede en veilige reis gewenst! Als je net zo'n vliegtuig als ik had (ja, ik had een schermpje met films, spelletjes, oefeningen enz. enz.) gaat het vast lukken!
    Heel veel plezier en ik hoop dat ik genoeg tijd vrij kan maken om al je verhaaltjes te blijven volgen.

    Liefs Nic'lien ;)

  • 12 September 2010 - 08:57

    Marlies:

    hey Sander,

    Ik heb er al helemaal weer zin aan om je reisverhalen te volgen!(jaaaa dan moet je dus wel de kabeltjes aan elkaar knopen, zodat je internet hebt daar in oeroeboeroeland:-)

    Geniet er alvast van!

    liefs Lies

  • 13 September 2010 - 17:20

    Josette:

    Hey Sander,

    Wat leuk dat je een site bij houdt!! heel veel plezier op deze superreis. ben benieuwd naar al je verhalen.

    groetjes Josette

  • 15 September 2010 - 15:26

    Carina:

    Hey Sander,

    Het is nu al geweldig, om je reisverhaal te lezen. Mag wel vrije dagen opnemen, om al die verhalen te lezen. Maar de tocht naar Nieuwekerk, wat toch wel met voldoende benzine? Weet dat dit ook wel eens, anders is.

    Wens je heel veel plezier toe en geniet vooral.

    Greetz Carina


  • 15 September 2010 - 20:07

    Martine:

    Heeey Sander,

    Wat ontzettend leuk dat je ons weer op de hoogte gaat houden met je reisverslagen! Ga maar lekker genieten van je vakantie in Tanzania! En als je terug bent dan kom ik ook weer een keer naar deventer! Gaan we weer met ons oude cluster-clubje een happie eten of een borrel drinken :). Heel veel plezier!

  • 17 September 2010 - 19:36

    Maaike:

    Het is zover....... je avontuur gaat beginnen!!! Een hele goede reis en geniet van alles daar!

  • 18 September 2010 - 20:48

    JodyJodyJody:

    En jaaaa hoor daar gaat ie weerrrr,sander op avontuur!

    Have fun daaro en geniet vooral erg veel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Deventer

Tanzania

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Foto's Tanzania

12 Oktober 2010

Afscheidsfeestje

05 Oktober 2010

Het leven in Tanzania

30 September 2010

Dierentuin in het wild

20 September 2010

Geland, gestrand en verbrand
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 79673

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: