Met TBC naar Peru - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu Met TBC naar Peru - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Sander - WaarBenJij.nu

Met TBC naar Peru

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

23 Juni 2009 | Nederland, Deventer

Het begon dit jaar al vroeg te kriebelen. Ook dit jaar weer een verre reis met een hele verlanglijst aan landen waar ik graag heen zou willen. Gelukkig hoefde ik dit jaar de keus niet alleen te maken. Dit jaar ga ik met broer(tje) Roland dus dat moet het kiezen een stuk makkelijker maken. Dat viel nog tegen, want tja..elk land heeft wel wat moois wat het de moeite waard maakt. Uiteindelijk zijn we op een avondje achter de computer gedoken en hebben we gekozen voor Peru!

Peru staat bij mij al een tijd hoog op de lijst, heb er veel mooie verhalen over gehoord. Ach en het is ook altijd leuk om andere jaloers te maken, he Anoek?
Naast genoeg mooie natuur (met een regenwoud jippie) is in Peru ook Hatsjoe Pitjoe (of zoiets) ook een mooie toeristische attractie. Lang lang geleden besloten een stel gekke Inca's namelijk dat ze een plekje moesten vinden waar ze niet snel gevonden konden worden. Dus hebben ze het een en ander gebouwd op een werkelijk onmogelijke plek. De echte Inca trail kan je nu lopen in 4 dagen, maar dan zul je wel zo dood op zijn dat die hele Hatsjoe Pitjoe je niet meer boeit. Of we die hele trail gaan lopen dat weten we dus nog niet. Er schijnt ook een treintje heen te gaan, maar ja dat is dan ook wel weer erg lui. Hopelijk vinden we een geschikte middenweg.

Voor de meeste landen waar ik nu geweest ben buiten Europa moest ik altijd een uitstapje maken om een visum aan te vragen. Voor Peru hoefde dat niet, wel jammer want het is altijd een leuke vakantie voorbereiding. Het typische is dat in Zuid-Amerika alleen voor Suriname een visum aangevraagd moet worden. Dit omdat Surinamers ook in Nederland een visum moeten aanvragen.
Het lastige is wel dat ze in Peru Spaans spreken. En aangezien ik geen woord (nou misschien enkele woorden) spaans kan spreken leek het me handig om wat spaans te gaan leren. Dus zo'n Prisma boekje Spaans gekocht en aan de studie dan maar!
Eerst probeerde ik het uit het boek te leren en na mijn idee ging dat best goed. Toen ik besloot toch maar eens het cd'tje met luisteroefeningen uit te proberen kwam ik erachter dat ik het uitspreken heel anders had geoefend. Kon ik dus weer overnieuw beginnen. Verder merkte ik tijdens leren dat ik snel op franse woorden kan en dat terwijl ik helemaal geen frans kan!
Leren uit een boekje is toch niet helemaal mijn ding. Tijdens drukke weken komt het er niet van, dus kan nu uiteindelijk een paar woorden (bellisima die Kaka) en een ingestudeerd gesprekje (Buneos Dias senior Gallindo)

Voor Peru moest er wel weer een bezoekje aan de GGD gebracht worden. Niet zo zeer voor mezelf, maar meer om te kijken hoe Roland platgeprikt wordt. Een leuk gezicht!
Voor de zekerheid werd ons aangeraden een TBC testje te doen. En ach..als je er toch bent. Er wordt een of ander zooitje in je arm gespoten en een paar dagen later moet je dan terug komen. Had verder geen last van de prik, bleef alleen een klein rood plekje achter. Toen ik dat enkele dagen later liet zien zij de GGD mevrouw "Je hebt een reactie"!! Vrij nuchter heb ik haar aangekeken en gevraagd hoelang ik nog te leven had. Een collega GGD-mevrouw werd erbij gehaald om mijn reactie te observeren. De GGD mevrouwen vonden echter dat "mijn reactie" moeilijk te meten was omdat mijn arm zo gespierd was :) en dat terwijl ik toch echt al een paar jaar geleden ben gestopt met fitnessen. Ik zal het wel niet nodig hebben :D
Om het zekere voor het onzekere te nemen besloten ze dat er een longfoto gemaakt moest worden. Na een minuut voor een of ander apparaat te hebben moeten hijgen kon ik weer naar huis. De uitslag kwam enkele dagen later. Ik ben nog gezond en op de foto was niets te zien. Dus zolang ik niet opzwel, me tanden eruit vallen of denk dat ik God ben is er niets aan de hand.

Inmiddels zijn we bezig om de laatste spulletjes te kopen en te regelen. Vorige week alvast het guesthouse voor de 1e nacht geregeld. Bleek een guesthouse van een Nederlander te wezen dus kon zo in het Nederlands vertellen wanneer we eraan komen.
We vertrekken volgende week zaterdag (4 juli) en komen iets meer dan 3 weken later (26 juli) weer terug. Als het vliegtuig in goede staat is en niet op een onbewoond eiland neerstort doen we er zo'n 12,5 uur over voor we er zijn. We vertrekken in de ochtend en komen daar om 15.45 aan, toch knap in 12,5 uur!
Momenteel schijnt het winter te zijn in Peru, maar gemiddeld zijn de winters daar warmer dan de gemiddelde zomer hier dus qua weer hoeven we ons geen zorgen te maken.
Nog wat laatste spulletjes kopen, paar dagen werken en dan gaan we.
Voor zij die het leuk vinden, onze spannende avonturen zijn dus weer te volgen via deze site.

Op naar Peru!

  • 23 Juni 2009 - 12:21

    Annemarie:

    Heej Sander,

    Wat een prachtig verhaal weer. Geweldig deze site.
    kunnen wij jullie weer op de voet volgen en je prachtige verhalen weer lezen.

    heel veel plezier in peru

    greetz annemarie


  • 23 Juni 2009 - 14:49

    Lejo En Paulien:

    Ha Sander,
    Kun je wel, jouw nichtje jaloers maken. Nee, joh, keileuk dat je met Roland weer een lange reis gaat maken en dan nog wel naar Peru. Wij gaan jullie weer volgen via deze site. En we kijken al uit naar de leuke verhalen. Misschien zien we jullie zondag bij Elly en anders bij deze een hele fijne reis.

  • 23 Juni 2009 - 15:46

    Elly En Ryan:

    We hebben nu alweer een smile op ons gezicht als we dit stukje lezen. We kijken uit naar je humoristische verhalen. En uh, bij de GGD werken echt leuke mensen hoor!! Dat jij nou zo'n apart lijf hebt....daar kunnen wij niets aan doen :-) We gaan jullie volgen maar dat doen we altijd eigenlijk al. Groetjes, de boonsjes

  • 23 Juni 2009 - 16:52

    Sabine:

    Veel plezier! En dan maar meteen een eerste lesje in 't Spaans: Espero que tengas un tiempo fantástico!(Als ik 't moet vertalen dan mail je maar haha!)
    Groetjes, Sabine

  • 23 Juni 2009 - 18:16

    Saskia:

    hoi sander en roland

    heel veel plezier in peru, verwacht wel iets lekkers uit peru als we weer een roddel avond hebben!!!

    geniet ervan
    sas

  • 23 Juni 2009 - 18:40

    Jullie Pa En Ma:

    Ja, ja , maak maar geen grapjes over die TBC reactie. Er zijn al heel wat Indianenvolken uitgestorven door een westerse virus of bacterie. Pas goed op elkaar en laat ons delen in al jullie bijzondere ervaringen. Tijdens de vliegreis goed de stoelleuning vast houden en lekker eten, want cavia's eten in Peru is ook niet alles!

  • 23 Juni 2009 - 19:17

    Marlies:

    hey Sander,

    ooooooo dit is al weer helemaal heerlijk om te lezen!!!!!!!!!!! Geweldig!

    Geniet nog ff lekker van de voorbereidingen en straks nog meer genieten als je in Peru bent!!!

    TROTS OP JOU!!!!!! :-)

    Ik ga je volgen......

    Groetjes Maries

  • 23 Juni 2009 - 19:17

    Marlies:

    hey Sander,

    ooooooo dit is al weer helemaal heerlijk om te lezen!!!!!!!!!!! Geweldig!

    Geniet nog ff lekker van de voorbereidingen en straks nog meer genieten als je in Peru bent!!!

    TROTS OP JOU!!!!!! :-)

    Ik ga je volgen......

    Groetjes Marlies

  • 23 Juni 2009 - 19:18

    Marlies:

    sorry, 2 berichten in korte tijd is overdreven...ik weet t....maare ik zag dat ik mijn naam onder t bericht niet goed had getypt en dat vond ik lelijk...vandaar ff opnieuw! haha..

  • 23 Juni 2009 - 20:08

    Anita:

    Ha die reiziger, Tja echt wat voor jouw om een reactie te geven op de TBC. Niet te peilen die jonge. Heel veel plezier en zet weer leuke foto's op de site.


  • 24 Juni 2009 - 19:33

    Erna:

    wat lijkt me dat een mooie reis. heel veel plezier jullie beiden en we horen wel hoe het geweest is. jullie volgen gaat wat moeilijk omdat wij de 7e weggaan en de 23 e terugkomen. maar achteraf kunnen wij jullie verhalen ook wel lezen. veel plezier en tot ziens.

  • 24 Juni 2009 - 20:15

    Jody:

    Ooooh het is weer sander's mooie blogleestijd, ik vind dat toch de mooiste tijd van het jaar hoor;)!
    Voordat ik het vergeet door alle verhuisperikelen(jij moet als geen ander weten hoe je leven er dan uitziet:P): Een Heeeeele Fijne Vakantie, geniet er flink van!!!Dan zet ik me alvast schrap voor al je mooie verhalen bij terugkomst(eerst even samen een gesprek plannen met onze roostermaker dat we toch echt meer samen moeten werken, want dit kan niet langer zo!).

    Groetekes Jody(ja ik kan mijn naam wel in 1x goed spellen, marlies:P)

  • 25 Juni 2009 - 17:54

    Yvonne:

    Haaaaaaaaaaaaaaii Sander
    Je bent nog niet eens op vakantie en hebt nu al een mooi verhaal getypt...ik ga je volgen (heb ik ook neen beetje een vakantiegevoel..hahaha)

    Heeeeeeeeeeel veeeeeeel plezier straks in Peru

    Knuf
    Yvonne

  • 25 Juni 2009 - 21:05

    Anke:

    He wereld reiziger, veel plezier in Peru!!!!

  • 26 Juni 2009 - 08:38

    Maaike:

    Hey San,

    Geweldig om weer een mooi verhaal van je te lezen.. en je bent er nog niet eens...Ik kijk uit naar je nog komende verhalen! Ik wens je alvast een hele fijne reis toe samen met je broer... dat gaat vast helemaal lukken..

    Succes nog met de voorbereidingen... enne na je vaakntie gaan we een date plannen!

    Groetjes..

  • 26 Juni 2009 - 17:08

    Sandra Heetkamp:

    hallo sander wat kan jij toch mooi schrijvengelukkig heb je geen tbc
    ik zie je vast nog wel op het werk
    groetjes van sandra

  • 29 Juni 2009 - 10:10

    Anoek:

    Well cousins... Goeie reis he. Zie, das al twee keer. En ja,... ik ben heel erg jaloers maar gelukkig kan ik me bezig houden met mijn eigen avontuur (anders zou dit wel heeeeeel zuur zijn).

    Groetjes uit Kathmandu,

    Anoek

  • 04 Juli 2009 - 11:43

    Fiona:

    Heey Sander,

    Goede reis!!!
    We wensen je heel veel plezier in Peru.
    Wel in het goede vliegtuig stappen, anders bel je me maar, ik heb nu ervaring, ha, ha.
    Groetjes van ons

  • 05 Juli 2009 - 17:14

    Opa En Oma:

    Hoi Sander en Roland,
    We hebben weer genoten van je gezellige stukje. Vanavond bij papa en mama gegeten. We nemen allemaal aan dat jullie veilig over gekomen zijn. Geniet van al het moois wat jullie te zien krijgen en wij zullen jullie volgen. Groetjes van opa en oma. P.s. het is hier bloedheet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 79680

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: