Groeten uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sander - WaarBenJij.nu Groeten uit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sander - WaarBenJij.nu

Groeten uit Paramaribo

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

En daar zit ik weer. In een internetcafe , dit keer in Paramaribo met nog een hele maand voor me. De start is prima gegaan dus ik zie met veel vertrouwen het komende maandje tegemoet.

Afgelopen zaterdag in de loop van de ochtend vertrokken we met de trein naar Schiphol. Alle spullen paste prima in de backpack en ik ben er nog niet achter gekomen dat ik iets vergeten ben. Op Schiphol ging het inchecken bijzonder snel en na nog ff wat gedronken te hebben ben ik door de douane heen gegaan. Nog wat rondgeslenterd door Schiphol en vervolgens de juiste gate opgezocht. Bij de gate ging alles erg snel wat ervoor zorgde dat iedereen al een half uur voor het vertrek in het vliegtuig zat. Hoewel, zitten eigenlijk niet want Surinamers blijken nogal lang nodig te hebben om al een handbagage op te bergen en uiteindelijk hadden we zelfs nog een vertraging van een half uur. Ik zat niet geweldig. In het middenpad tussen een norse Surinamer een 2 meiden die volgens mij uit het Goorrjj kwamen. Deze hebben zich vooral bezig gehouden met hun haar in de 9,5 uur vliegen. Op de een of andere manier was ik hartstikke moe toen ik in het vliegtuig zat. Geen idee hoe dat komt. Direct maar aanpassen aan de tijd? Aanpassen aan de Surinaamse cultuur? Of gewoon graag moe zijn! In ieder geval heb ik dus een groot deel van de vlucht tussen een norse Surinamer en de Goorj meiden liggen pitten. De service bij Martinair was ook iets minder dan bij British Airways waar ik de afgelopen paar jaar mee heb gevolgen. Ik kreeg hier geen schermpje om films te kijken, daar moest je weer appart voor betalen.

Na 9,5 uur vliegen kwamen we aan in Suriname. Het vliegveld daar is wel een stukkie kleiner dan Schiphol. De vliegtuigen waren op een hand te tellen. Bij de douane kwam ik 3 nederlandse jongens tegen die naar hetzelfde guesthouse gingen als ik. Na de bagage te hebben opgehaald ben ik met hun naar buiten gelopen. Daar stond een rasta-man met een papiertje met mijn naam erop. Van het vliegveld was het een klein uurtje naar Paramaribo. De rasta-man-taxi-driver vertelde vrolijk over het leven in Suriname, hoe goedkoop hij wel niet was en dat hij een heel gezin te onderhouden had. De beste man was nog geen 30 en had al 9 kinderen op de wereld gezet! Een druk leven dus.
De rit naar Paramaribo had ook wel iets vreemds. Het lijkt buiten allemaal wel aardig op een 3e wereld land, maar dan is het vreemd als je ineens langs de winkel van meneer de Vries rijdt! Alles is in het Nederlands en dat verwacht je eigenlijk niet. In Paramaribo hebben we nog even de pinautomaten geprobeerd..en die werken!
Het guesthouse is leuk. Niet super groot maar wel gezellig. Grote verschil met guesthouses in India en Ghana is dat hier wel oud is en er een wc is met een kapotte wc bril, maar er is wel een wc en het is allemaal wel schoon.
Het guesthouse zit aardig vol met veel verschillende mensen. Gisteravond heb ik Jose nog ontmoet die ik al via internet had gesproken. Verder een tijd met een man gesproken die al wat vaker in Suriname was geweest en probeert hier een bedrijfje op te zetten. Langzaam kom ik er een beetje achter hoe iedereen hier reist en opzich blijkt het redelijk goed mogelijk hier zelf rond te reizen. Alleen als je de bossen in gaat is het beter dit georganiseerd te doen.Ook werd het noord oosten afgeraden omdat het daar "een beetje" overstroomd is! De ICT 'er-man die hier al een aantal keer was geweest gaat maandag met een auto richting het oosten van Suriname en wil daar een bootje huren. Het plan is om 3 dagen weg te blijven. Waarschijnlijk ga ik met hem mee. Jose had maandag al een drie daagse tour geboekt en het is nog onzeker of ik daar bij kan aansluiten. Na een tijd met de ICT man (shit ik ben echt waardeloos als het gaat om namen onthouden :) te hebben gepraat ben ik gaan slapen.

Vanmorgen heb ik wat reizigers ontmoet die niet uit Nederland komen, ook wel is leuk! Eentje komt uit Schotland en heeft een enkele ticket hierheen gehad, zoals Anouk voor Thailand heeft gedaan. De ander komt uit Zwitserland en is via Brazillie richting Suriname gekomen. Na een tijdje babbelen ben ik nu met de Zwitser door Paramaribo aan het lopen. Het is hier alleen erg dood allemaal op zondag, dus echt veel valt er niet te beleven. Dus verder zal het wel een rustig dagje worden denk ik.
De radio is hier overigens ook erg grappig. Dat was vast in India ook wel maar daar verstond ik er niets van. Een Surinaamse vrouw vertelde iedereen om alles vandaag aan je vader te geven ivm met verjaardag. Zonder je vader waren we hier allemaal niet geweest was haar logica. Verder vertelde een nieuwslezer op serieuze toon dat een man zich op het verkeerde spoor had vastgemaakt om een einde aan zijn Carribische leven te maken. De trein raasde alleen op het andere spoor langs hem heen.

De eerste uren hier zijn dus erg leuk en ondertussen heb ik al veel meer mensen leren kennen dan ik eigenlijk verwacht had. Genoeg mogelijkheden dus om met anderen te gaan reizen georganiseerd of niet.
Het EK wordt hier ook goed gevolgd dus ik hoef niet bang te zijn dat ik zaterdag de kwartfinale mis.
Tot het volgende berichtje maar.

  • 15 Juni 2008 - 15:03

    Yo Sander!:

    Zo te zien zijn wij de allereersten die op je bericht reageren. Winnen wij ook eens wat! Blij te horen dat je de reis goed doorstaan hebt, tussen een norse Surinamer en Goorj-meiden zitten is natuurlijk ook niet gemakkelijk! We wensen je allemaal veel plezier en rustig aan doen met de drop, dan kun je er inderdaad een hele maand mee uit.
    Ryan & Elly & kids

  • 15 Juni 2008 - 15:03

    Yo Sander!:

    Zo te zien zijn wij de allereersten die op je bericht reageren. Winnen wij ook eens wat! Blij te horen dat je de reis goed doorstaan hebt, tussen een norse Surinamer en Goorj-meiden zitten is natuurlijk ook niet gemakkelijk! We wensen je allemaal veel plezier en rustig aan doen met de drop, dan kun je er inderdaad een hele maand mee uit.
    Ryan & Elly & kids

  • 15 Juni 2008 - 16:29

    Fiona:

    Heey San,
    Fijn dat je in het goede vliegtuig bent gestapt!!
    En als je nu een keer opgelet had hoe die goorj-meiden hun haar deden hoef ik dat ook niet elke keer voor je te doen!!!!
    We wensen je een mooie tijd en we zijn alweer benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groetjesssss Fiona

  • 15 Juni 2008 - 16:49

    Roland:

    Leuke bericht Sander, lache weer! Die nieuwsberichtjes vooral!!!

  • 15 Juni 2008 - 16:58

    Joke En Rien:

    Hoi zoon.
    Hartstikke leuk om je verhaal te lezen.Nog bedankt voor je sms je. Zijn wij ook weer gerust. Gezellig voor je dat er al zoveel mogelijkheden zijn om iets samen te ondernemen.Wel op tijd weer terug zijn om de kwart finales te zien he. De Surinaamse mevrouw die wij op Schiphol spraken raadde aan om naar een verzamelplek in Paramaribo te gaan genaamd Vat. Daar kon je in opperbeste sferen de voetbal volgen. (zal wel een kroeg zijn)Na de wedstrijden van vanavond rekent Roland uit of je nog steeds bovenaan in het klassement van onze voetbalpoule staat!!!??
    Veel plezier en pas goed op jezelf. Dikke knuffel van ons.

  • 15 Juni 2008 - 17:08

    Annemarie:

    heej sander, geweldig je verhaal.erg mooi om te lezen wat je allemaal weer beleefd en wie je allemaal weer ontmoet hebt. veel plezier nog en ik wacht weer op je volgend berichtje.

    lieve groet,annemarie

  • 15 Juni 2008 - 17:25

    Frederik:

    Ha Chef!

    ikke maar bellen en bellen van het weekend. Ik denk waar is die kerel nou gebleven. Gelukkig bestaat sandersreizen natuurlijk nog en kon ik het vanaf vandaag weer op de voet volgen.
    De zunige periode heeft dus zijn vruchten afgeworpen en je bent weer op pad. Veel plezier gewenst (volgens mij ben je daar al druk mee bezig) en veel mooie kiekjes maken met je "mooie" camera he!
    Rollatorzz

  • 15 Juni 2008 - 17:34

    Anita:

    Hoi Sander,
    Leuk om je volgende avontuur te volgen. Veel plezier

  • 15 Juni 2008 - 18:33

    Erik:

    He hitman,
    ik had het gezegt, ik zal wat posten. is goed te horen dat je reis goed is gegaan. ik zal proberen als ik de tijd voor heb je avonturen bij te houden. wij (ook mijn meiden) wensen je veel plezier man!! en ehh kijk en luister ook even naar de hitsss in suriname

    gr Erik

  • 15 Juni 2008 - 18:42

    Erna En Dick:

    Hallo Sander, we zullen je reis weer volgen. wensen je veel plezier.

  • 15 Juni 2008 - 19:13

    Michelle:

    He 'huisbaas' ;-)

    Fijn te lezen dat je een goede reis hebt gehad! Nu in de geniet c.q relax stand komen, gaat helemaal goed komen zo te lezen. Geen enge dingen in je eentje gaan doen hoor! Dinsdag met Koi voetbal kiekn (jaja, ze is om geloof ik. Vind het stiekem best leuk.. Dus toch die vlaggetjes maar doen?!) Reis morgen af naar je huisje. Zal er goed op passen hoor. Als er bijzonderheden zijn hoor je t uiteraard. Andersom blijf ik je, vanaf jou pc, volgen.
    Have fun en geniet van de mensen en al het moois daar,

    Dikke x Michelle en Jazzy

  • 15 Juni 2008 - 19:21

    Marlies:

    hey sander,

    al weer ff je verhaal gelezen.....erg leuk!

    genietze daar!

    gr marlies

  • 15 Juni 2008 - 19:57

    Jody:

    Heej Sander!

    Jij bent er snel bij met een berichtje uit suriname! Leuk om te lezen en fijn dat alles "relaxt" verloopt.
    The caribbean way!

    Geniet!

  • 15 Juni 2008 - 21:08

    Lejo En Paulien:

    Ha die San,
    Weer een leuk verhaal, fijn dat je al veel nieuwe mensen hebt ontmoet. Dat biedt perspectieven om te reizen. Maar ga vooral genieten van het land en alle mensen daar. Heel veel plezier en tot je volgende verhaal.
    ps. anoek schrijf je nog steeds met een oe.

  • 16 Juni 2008 - 07:48

    Meike:

    mirellalalala@hotmail.com
    Maar je doet het hartstikke goed zoals je het doet. Het leven zal ondertussen wel begonnen zijn in Paramarimo. Vast een enorm verschil met gisteren toen iedereen na de kerkdienst vaderdag vierde met de fam. Hoort je nu allemaal nieuwe liedjes, zo dicht bij de States? Je moet maar eens een uitzending doen daar.

    Erg leuk om te lezen allemaal. Tot de volgende...

  • 16 Juni 2008 - 10:58

    Michelle:

    He mooie muppet,

    Heb je al een sms gestuurd maar heb geen idee of en wanneer je die leest.. Je bent vergeten me een sleutel van de voordeur beneden te geven. Ben dus nu genoodzaakt de buren te irriteren door elke keer aan te bellen. Is er iemand in de buurt die de sleutel wel heeft? Hoor graag van je. Have fun,

    Toedels Michelle

  • 16 Juni 2008 - 17:09

    Linda :

    Hee sannemanrobinson.

    Goed om wat van je te lezen. Volgens mij gaat het je daar goed bevallen.Ik ben benieuwd welke surinaamse schone je mee naar huis brengt. :-)

    Heel veel plezier nog!

    p.s. Michelle...ik heb de voordeur sleutel wel voor je van Sander. Die kun je wel lenen (als sander het goed vind, maar dat zal wel) Mail me ff op shewolf_linda@hotmail.com om wat af te spreken.

    Groetjes Linda

  • 16 Juni 2008 - 17:51

    Freek En Geesje:

    hoi Sander
    Leuk dat je goed in "de west"bent aangekomen. we wensen je veel plezier en zullen je reis met belangstelling volgen.
    groetjes van
    Freek en Geesje.

  • 16 Juni 2008 - 20:52

    Jeannette:

    Hoi Sander......
    Met veel interesse je verslag gelezen. Mooi joh!
    Veel plezier en prikkel je zintuigen.
    Groetjes.


  • 17 Juni 2008 - 07:45

    Yvonne:

    Heeejjj Sander, leuk om weer je ervaringen te lezen! Klinkt erg leuk allemaal: die maand ga je vast goed door komen!
    En trouwens.... ik heb nog ff die collega van me gevraagd voor het trekken door de bossen daar. Ik zal je ff wat info mailen, kun je misschien nog wat mee.

    Heel veel plezier nog, groetjes Yvonne

  • 17 Juni 2008 - 11:27

    Anoek:

    Hee San,

    Ik kreeg ineens een helder moment en dacht,..volgens mij zit mijn neef nu ergens in Suriname. En ja hoor, goede timing!!! Klinkt als een goed begin. Geniet ervan en ik wil graag je foto's zien en verhalen horen als ik op vakantie ben in Nederland. Kan niet wachten!!! Pas goed op jezelf en doe maar lekker alles wat je wilt!!!

    Tot over een weekje of 6 (denk ik,... ben de dagen een beetje kwijt)

    Groeten Anoek

  • 17 Juni 2008 - 17:41

    Huuh! Ikke... :

    Hey campingganger!

  • 18 Juni 2008 - 13:58

    Elrik:

    HA mandert!
    Leuk om te lezen dat het je allemaal wel goed bevalt. Ik ben momenteel een soort lopende zombie (op schoolkamp meegeweest en weinig slaap gehad) Denk eraan wel de voetbal kijken zaterdag en geniet van het relaxte leven daar! Aju

  • 22 Juni 2008 - 19:34

    Rien En Joke:

    Hoi Sander,
    we hebben een hele dag moeten bijkomen van de wedstrijd gisteren. Eerlijk verloren, maar wel jammer. Zullen we alle welpies voor je bewaren? Heb je nog wat van de wedstrijd meegekregen? Wij hebben met z'n allen gekeken, geschminkt en wel.
    Nu nog één week hard werken en dan beginnen we hier aan onze welverdiende vakantie.Komende week moet ik nog 1 keer uit eten. Het afsluitingsetentje van Raster was dit jaar prima, dat mag ook wel in de krant nietwaar.
    Het weer is hier afwisselend regen en zon.Temperaturen rond of iets boven de 20 graden. Hollands weer dus.Geniet lekker daar over zee en tot mails.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 79684

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: