Met de slaaptrein naar Agra - Reisverslag uit Jaipur, India van Sander - WaarBenJij.nu Met de slaaptrein naar Agra - Reisverslag uit Jaipur, India van Sander - WaarBenJij.nu

Met de slaaptrein naar Agra

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

02 Oktober 2007 | India, Jaipur

Het heeft even geduurd, maar dan is er in ieder geval genoeg te vertellen. Wel handig dat Anoek ook een weblog gebruikt, kunnen we elkaar afwisselen.

Afgelopen dinsdag zijn we naar een tempel gegaan in Calcutta. We zijn met de metro geweest. Wel geinig, het metrostation is zo ongeveer het meest schone stukje van heel Calcutta. Op het metro station staan van die metaal detectie systemen waar je doorheen moet lopen. Maar eigenlijk is er niemand die ergens op let. De tempel zelf vond ik erg bizar. Is het in moskeeen en kerken altijd stilletjes en rustig in de tempel was het echt een grote chaos. Mensen die helemaal in trance lijken te zijn, overal bloemen op de grond en uiteindelijk gaat iedereen weg met een stip op de kop als bewijs dat ze er geweest zijn.
We hadden een ticket geboek (8 euro per persoon) voor een slaaptrein naar Agra. Deze zou om 23.30 vertrekken en de volgende dag om 17.00 uur aankomen in Agra zo was ons verteld. Wij dus als echte Hollanders keurig op tijd te wachten op de trein. De trein kwam echter ruim een uur later binnen en op een heel ander perron dan was verteld. Gelukkig zijn de Indiers erg behulpzaam en is er altijd wel iemand die je kan vertellen op welk plekje je nu weer moet wachten. De slaaptrein is echt het meest bizarre wat ik ooit heb mee gemaakt. Het is ook wat lastig om te beschrijven maar ik heb ruim 10 minuten wazig voor me uitgekeken waar ik in vredesnaam beland was. De slaaptrein bestaat uit allemaal bankjes op en naast elkaar. Zoals je in Nederland 2 banken met zitplaatsen tegenover elkaar hebt, zo kun je dat in India uitklappen zodat je uiteindelijk 2 x 3 bedden boven elkaar hebt. In de trein blijft dan een smal gangetje over waar regelmatig mensen langs komen lopen / schreeuwen om eten te verkopen, andere troep te verkopen of om geld te bedelen. Aangezien het midden in de nacht was toen we vertrokken en Indiers graag slapen lag ik al snel op een bankje te pitten. Af en toe tikte er iemand tegen mijn voeten om dat deze in het gangpad bungelde. Ik ben een stuk langer dan de gemiddelde mens hier dus ik pas zelden in een bed. Het leven in een slaaptrein is verder wel lekker. Je slaapt, dan eet je is wat en dan ga je maar weer slapen. Soms wel lache en soms irritant dat er de hele tijd mensen langs lopen om wat te verkopen. Op een gegeven moment stond er ineens een vrouw voor me met een behoorlijk grote, dikke slang in dr hoed. Ik schrok me wild!
Tegen 17.00 uur de volgende dag kwamen we er achter dat de reis nog wel iets langer zou duren. Uiteindelijk kwamen we rond middenacht aan. Ruim 24 uur in de trein gezeten dus. Vervolgens zijn we door iemand naar een guesthouse gebracht in Agra die vlakbij de Taj Mahal is. Als we op het dakterras zitten hebben we uitzicht op de Taj Mahal, wel erg gaaf. Lijkt de Efteling wel.

Donderdag hebben we een sight seeing tour gedaan door Agra en onze bedoeling was om de vrijdag naar de Taj te gaan. Tijdens de sight seeing tour zijn we naar de baby-taj geweest. Ik kan niet anders zeggen dat die tempeltjes er hier wel mooi uitzien. De middag "moesten" we langs winkeltjes. Onze chauffeur / gids of hoe je het dan ook wil noemen krijgt daar dan geld voor. We moeten dan een kwartiertje in zo'n winkel rondlopen en blijven volhouden dat we niets willen kopen. Vervolgens ga je dan weer naar het volgende winkeltje. Eenmaal weer terug van de tour hoorde dat de Taj Mahal altijd gesloten is op vrijdag, lekker handig dus! Vrijdag hebben we dus bijzonder weinig gedaan. In de middag zijn we even de straat opgelopen. Ik vind de mensen hier echt geweldig. Ze stoppen zo af en toe en willen je dan een hand geven, vervolgens lopen ze weer door. Verkopers zijn ook niet altijd even slim. Ik had er eentje die wel een foto wilde maken voor ongeveer 20 cent. Toen ik zei dat ik geen geld bij me had wou die het ook wel voor niets doen. Indiers vinden gewoon toeristen bijzonder interessante mensen.
Omdat de Taj dus vrijdag dicht was wilden we de zaterdag naar de Taj. Maar ook dit ging moeilijk. De Taj Mahal schijnt namelijk uitgeroepen te zijn tot het grootste wereldwonder van de wereld en op zaterdag kwamen er een aantal belangrijke mensen langs om de Taj te bezoeken. We kwamen er achter dat de Taj echter 's avonds een paar uur open zou gaan. We zijn dus zaterdagdagavond naar de Taj geweest. We waren echter niet de enige die dat van plan waren. Het was dus enorm druk. Nu valt dat op het terrein van Taj Mahal wel mee, maar het gebouw heeft maar een hele kleine ingang en dan wordt het lastig als duizenden mensen daar naar binnen willen. Het was echt een groot geduw en getrek daar. Wij stonden er tussen, maar er was eigenlijk weinig wat je kon doen. Zo af en toe werd je naar voren geduwd en even later weer een stuk naar achter geduwd. Op een of andere manier ben ik toch binnen gekomen. Ik vond de Taj Mahal erg mooi om te zien. Je blijft maar foto's schieten van dat gebouwtje. Dat we 's avonds gingen had ook wel wat voordelen. Zo was het minder heet en zagen we de zonsondergang daar, erg mooi!

Zondag zijn we met een bus naar Jaipur gegaan. Ook hier worden bussen zo vol mogelijk gemaakt. Is het niet met mensen, dan wel met bagage. We kwamen er wel achter dat het verstandig was om de ramen dicht te doen, aangezien er zo af en toe iemand van voor in de bus het raam uitkotst wat er dan een paar ramen verder weer naar binnen vliegt, lekker fris :) Als je van plek naar plek gaat kan je daar het beste gewoon een hele dag vooruit trekken. De bus vertrekt altijd later dan verwacht en komt ook veel later aan dan verwacht. De busreis naar Jaipur duurde een uur of 6. Ons guesthouse in Agra had ons een guesthouse in Jaipur aangeraden van een of andere vriend van hem. Deze wachtte ons al op op het busstation in Jaipur om ons er gratis heen te brengen. We hebben een mooi guesthouse hier, zelfs met een televisie met ruim 60 verschillende kanalen. Gisteren hebben we een sight seeing tour door Jaipur gedaan. Zo veel verschillende dingen gezien, paleizen, een fort, tempels. Erg mooi. Elly, jij weet vast wel hoe alles heet??
Het is hier wel veel warmer nu we meer naar het westen gaan. Temperatuur is overdag denk ik rond de 40 graden en de lucht is hier veel droger. Naast koeien lopen hier ook kamelen en olifanten op de weg, al worden die laatste 2 meer als vervoersmiddel gebruikt. Echt bizar om gewoon langs een olifant te rijden op de weg!!
Vandaag staat er niet zoveel op het programma. Er schijnt een of andere staking of demonstratie te zijn waardoor er niemand aan het werk is en het is ook niet zo veilig om naar buiten te gaan.
We vermaken ons hier echter ook prima. Gisteravond hebben we een of ander bordspel gespeeld met damstenen (sorry maar ben de naam vergeten). Hier in Jaipur zijn we momenteel de enige backpackers in het guesthouse dus spelen we met Indiers. Dat was erg gezellig. Later gingen wat Indiers echter om geld spelen en het werd het een stuk serieuzer. Wij zijn toen maar gaan slapen. We hoorde vanmorgen dat het behoorlijk uit de hand was gelopen en dat er 2 met elkaar op de vuist zijn gegaan, maar daar hebben wij dus niets van gemerkt.

Echt het is zo'n bizar land, je kan hier echt alles mee maken. Het hoofdknikken wat ze hier doen is ook erg apart. Als ze ja willen zeggen dan bewegen ze hun kop niet verticaal heen en weer, maar maken ze een soort van knikje. Als ze met elkaar praten hebben ze ook lang niet altijd woorden nodig. Ze maken dan verschillende knikjes naar elkaar en dan weten ze precies wat er bedoeld wordt. Indiers zijn ook erg grote slapers. Ze slapen overal en wanneer het ze uitkomt. Ik heb Indiers zien slapen in hun taxi, op hun taxi, op hun winkel, op hun olifant je kan het zo gek niet verzinnen. Er was een oud mannetje (ik noem hem Koning Slaap) bij ons in de slaaptrein die van de 24 uur er zeker 23 uur van geslapen heeft. Ik vroeg me op een bepaald moment af of die kerel nog wel leefde.
Wat betreft buikklachten..ik ben helaas niet gespaard gebleven. Volgens de Loneley planet krijgt ongeveer 80% van alle toeristen hier last van de buik. Ik ben er 1 dagje erg duf van geweest. In de Loneley Planet staat echter ook welke lokale medicijnen er zijn die helpen tegen de bacterie die daar voorkomt. Daar hebben we toen maar wat van gekocht en nu gaat het wel goed.

We willen morgen verder naar het westen gaan, ik weet de plaatsnaam niet meer maar het is in ieder geval vlak bij de woestijn. Je kan daar een paar dagen op kameel door de woestijn gaan en dat lijkt ons wel gaaf!

Tot het volgende berichtje maar weer!

PS ANITA
De trein waar wij in zaten was allemaal klasse niks. Volgens mij hebben alleen echt dure treinen daar verschil in zitten. In onze trein is het gewoon zoveel mogelijk mensen erin hahaha

PS BOONTJES
Ja ja ik deel mn winegums en pepernoten heus wel hoor! Gelukkig eet Anoek er lang niet zoveel van als ik :)

PS VOOR ZIJ DIE HET NIET WETEN
En wel niewsgierig zijn.. De site van Anoek is www.anoek82.waarbenjij.nu

  • 02 Oktober 2007 - 08:32

    Victor Boldewijn:

    Hey Sander,

    Leuk zeg wat je daar allemaal meemaakt. Ik lees je berichten met véél plezier! Nog een goede trip de komende tijd.

    groetjes, Victor

  • 02 Oktober 2007 - 08:43

    Roland:

    Ha Sander!!

    Leuk verhaal weer. Wat een cultuurverschil zeg, olifanten op straat, spugen uit de bus? Wel prettig om te horen dat Indiers zulke vriendelijke mensen zijn.

    Groetn

  • 02 Oktober 2007 - 09:16

    Fiona:

    Hoi hoi,
    Je hebt alweer heel wat meegemaakt.
    Leuk om te lezen.Niet raar dat je last van je buik krijgt met al je winegums en pepernoten!!!
    Veel reisplezier en we horen (lezen) wel weer over jullie volgende avontuur.
    Groetjes Fiona

  • 02 Oktober 2007 - 12:14

    Jolanda En Marjorie :

    Leuk Sander!! We genieten erg van je stukjes, net of we er een beetje bij zijn. Je schrijft erg goed.

    Nog heel veel spannende avonturen (hebben wij wat leuks om te lezen)gewenst en geníet!

    Groetjes, Jolanda en Marjorie

  • 02 Oktober 2007 - 12:30

    Joke En Rien:

    Hoi Sander,
    Heerlijk om je verhalen te lezen.Wat een verschil in leefwijze hebben mensen op deze aardbol toch he. Spugen ze daar ook zo veel op de grond? Bij de serie:"oh moeder wat is het heet"doen de Indiers dat nl de hele tijd. Vandaag las ik in de krant (de Volkskrant natuurlijk Linda)dat 2 oktober door de VN is uitgeroepen tot internationale dag tegen het Geweld. Het is de 138ste geboortedag van Ghandi.
    Merk je daar nog wat van, want jullie reizen nu in zijn geboortestreek. Hier gaat alles goed. Wij werken heeeeeel hard en houden veel appelmoes over.Hebben ze dat ook in India, want anders moet je wel afkicken. Afgelopen zondag hebben we het filmpje van Anoek op de olifant gezien en erg gelachen.Veel groeten van ons en tot mails maar weer.

  • 02 Oktober 2007 - 14:26

    Louis:

    Hoi Sandertje,

    Wees blij dat je kan slapen in die trein moet er niet aan denken om niet te kunnen liggen maar 24 uur rechtop zitten is ook geen pretje.
    De uit zicht zal wel bizonder mooi zijn, ik kan haast niet wachten op de foto's van de taj en de de rest van de foto's ook (LOL)
    Niet te veel wine gums eten is niet goed voor je maagje (LOL)

    Gtz Louis

  • 02 Oktober 2007 - 16:13

    Anita:

    Geweldig die verhalen van je. Een vriendin van mij heeft als vrouw alleen een reis gemaakt door India. Die kwam ook met van die bizarre verhalen thuis. Vandaar dat ik je vroeg naar de treinklasse. Ook zij vertelde al van de bijzondere manier van treinen.
    Boullion helpt erg goed bij buikklachten. Beter dan winegums.
    Geniet maar van alle bijzondere dingen die je nog tegen gaat komen.

  • 02 Oktober 2007 - 16:19

    Lejo En Paulien:

    Ha Sander,
    Wat kun jij het ook boeiend vertellen. Wij zien die busreis al voor ons. Wel fijn dat je weer beter bent en dat Anoek goed voor je gezorgd heeft. Waar zijn nichtjes anders voor....
    Afgelopen zondag zijn je moeder en Elly met de kinderen bij ons geweest, nog voor mijn verjaardag. Was erg gezellig en natuurlijk over jullie gepraat. Wij wensen jullie nog veel plezier [en gezondheid] en veel XXXX ook voor Anoek.

  • 02 Oktober 2007 - 17:28

    Wessel:

    ha die San,

    Ik zie al allemaal reactie's van die winegums.Ze lijken nu wel heel bekend te zijn op jouw site.Ik zou het wel grappig vinden met zo'n volle bus.Ik ga denk ik ook alvast sparen als ik zo groot ben.Kom jij dan ook met mij mee?

    groe'n Wes

  • 02 Oktober 2007 - 17:39

    Elly & Ryan:

    Ha die San,
    Ja, je maakt wat mee in zo'n land. Geweldig hè! Tja en als 80% van de toeristen aan de race raakt, kun je toch niet achterblijven....Vergeet de soeppies niet. Werden jullie niet toegelaten tot de hotemetoten bij de Taj?? Ze weten niet wat ze missen met jullie in het gezelschap! De woestijn heb ik niet gezien in India, ik ben dus erg benieuwd. Neem een spuugzak mee op de kameel, je kunt er goed zeeziek op worden... Doei Elly en Ryan
    P.S. Kwamen Theo en zijn vriendin nog tegen in de schouwburg bij NUHR. Was erg leuk.

  • 02 Oktober 2007 - 17:58

    Freek En Geesje:

    Hoi Sander
    Een enerverende treinreis, wel heel bizar, dan was de nachttrein van Chang mai naar Bangkok toch een paradijs. Opvallend dat ook jij schrijft dat de mensen daar zo aardig zijn, dat hoorden we onlangs ook van iemand die recentelijk ook in dat land is geweest. Een woestij is natuurlijk weer een bijzondere ervaring. Zal ons benieuwen hoe een kameel je bevalt, want een telganger, (we hebben ervaring op een olifant) schommelt geweldig. Nadeel van een kameel is dat je die niet, zoals een olifant in de nek kunt gaan zitten. Het schijnen ook nogal humeurige beesten te zijn. We blijven je volgen, veel plezier en gezondheid en uiteraard groetjes aan Anoek.

  • 02 Oktober 2007 - 21:34

    Miranda:

    hey sander vermaak je je een beetje gaaf man waar jij nu bent en wat lekker warm he dat was het ook toen ik op kreta was ook 41 graden warm he pffff. groetjes miranda

  • 03 Oktober 2007 - 13:13

    Carolien :

    hoi Sander,
    wat geweldig om het allemaal te lezen wat je tot nu toe hebt meegemaakt.
    Geniet er lekker van wij zwoegen (ahum) wel door op de rutenberg.
    Veel plezier en ik lees wel weer.
    gr carolien

  • 03 Oktober 2007 - 14:16

    Anoek:

    Hee san,

    je staat echter naast me maar ik wil effe kwijt dat je een geweldige reisgenoot bent. Ik lach me helemaal kapot om je en we hebben een geweldige tijd. Ja,... nu mag je wat op mijn site gaan krabbelen!!

    Tot over 1 seconde!! hahahahahahahahaha!!

    Anoek

  • 04 Oktober 2007 - 12:45

    Peter:

    Yo sanderman,
    Volgens mij ga je nooit meer klagen over de NS als ze eens 5 minuutjes te laat zijn of wel???

    Diep respect trouwens voor die Indiërs....wat kunnen die slapen!!
    Wat een geluk voor je dat je ben gespaard voor extreme buikloop.
    Leuk om dit reisverslag te lezen,het ga jullie goed!!


  • 05 Oktober 2007 - 11:34

    Theo:

    Zie je mail, mocht je na het lezen ervan nog met me willen praten hoor ik het wel :)
    Succes daar.... night night, don't let the rats bite :D

  • 05 Oktober 2007 - 14:48

    Ilke:

    Hoi Sander,
    ik ben een vriendinnetje van Anoek en vind het erg leuk om ook jouw verhalen te lezen. Wist je dat je door de Taj heen kan kijken als je er met een zaklamp opschijnt? Super gaaf, al mag het eigenlijk niet (hoorde ik achteraf). Super veel groetjes aan Anoek, ik ben wel een beetje jaloers dat jij gezellig met Anoek op stap bent haha. Geniet van het mooie India!!
    groetjes Ilke

  • 06 Oktober 2007 - 16:15

    Annemarie:

    heej sander,

    geweldig die mooie verhalen over je reis..geniet ervan.

    greetz annemarie

  • 07 Oktober 2007 - 18:17

    Elrik En Linda:

    Ha San leuk om wat van je te lezen we kijken erg vaak of je al wat hebt geschreven ja of nee. Geniet ervan want voor je het weet zit je weer in de sleur van het werken in Nederland (ja een lekker positief vooruitzicht)Oh ja je krijgt ook de groeten van Joop en Peder en Wilma en Sen / Bonnie natuurlijk!
    Ajuus Elrik en Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

India

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2007

Foto's India

18 Oktober 2007

Water voor iedereen

12 Oktober 2007

Het leven in India

08 Oktober 2007

Hop de kameel op

02 Oktober 2007

Met de slaaptrein naar Agra
Sander

LANDEN GEREISD: BeNeLux Duitsland Frankrijk Kroatie Italië Turkije Griekenland Bonaire (foto's op weblog) Mexico (foto's op weblog) Ghana (zie weblog) Tobago (foto's op weblog) India (zie weblog) Suriname (zie weblog) Portugal Peru (zie weblog) Spanje Tanzania (zie weblog) Indonesië (zie weblog) Engeland IJsland (zie weblog) Oostenrijk Rusland, Mongolië en China (zie weblog)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 79664

Voorgaande reizen:

07 September 2015 - 01 Oktober 2015

Transmongolië express

10 November 2013 - 17 November 2013

IJsland

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Indonesië

18 September 2010 - 14 Oktober 2010

Tanzania

04 Juli 2009 - 26 Juli 2009

Peru

14 Juni 2008 - 13 Juli 2008

Suriname

22 September 2007 - 19 Oktober 2007

India

09 Oktober 2005 - 18 December 2005

Ghana

30 November -0001 - 30 November -0001

Overige reizen

Landen bezocht: